ارتباط طراحی گرافیک با طراحی سایت

ارتباط طراحی گرافیک با طراحی سایت

مقدمه

با توجه به گسترش روز افزون اینترنت و نیز خرید و فروش های اینترنتی ، لازم است که هر کسب و کار آنلاین یا برند ، در جهت گسترش تجارت خود یک وب سایت قوی و حرفه ای داشته باشد. به عبارتی وب سایت حرفه ای می تواند دلیل اصلی موفقیت تجاری یک برندیا سازمان باشد ، البته عکس آن نیز امکان پذیر خواهد بود که البته بدیهی است که شکست یا موفقیت در این مورد کاملا به توانایی تاثیر گذاری وب سایت بر مخاطب، بستگی دارد. لذا داشتن یک وب سایت غیر حرفه ای و بدون دیده شدن توسط مشتریان کمک چندانی به رونق کسب و کار نخواهد کرد. از مهم ترین دلایل اهمیت طراحی سایت برای یک کسب و کار می توان به صرفه جویی در زمان ، معرفی محصولات و خدمات بدون داشتن محدودیت مکانی و زمانی اشاره کرد. در حالت کلی برای طراحی سایت می توان قسمت گرافیکی آن را به دست طراحان گرافیک حرفه ای سپرد ، البته باید بین طراح سایت و طراح قالب سایت و گرافیست تعامل خوب و کاملی برقرار شود تا بتوان طراحی سایت کامل و زیبایی به دست آورد. شایان توجه است که یک طراح گرافیک باید با چیدمان صفحه های طراحی سایت آشنایی داشته باشد تا قادر باشد قالب خوب و کاربردی  برای طراحی سایت ارائه کند. مهم است که طراح گرافیک سایت، با چیدمان مناسب و قرار دادن مطالب در قسمت های مختلف صفحه نیز آشنا باشد. در کل گرافیک وب، نحوه و ترکیب استفاده از رنگ ها، چیدمان عناصر تصویری در سایت، نوع و سایز قلم ها، رنگ قلم ها، نمایش تصاویر را شامل میشود. البته خوب است بدانید طراحی لوگو حرفه ای و بنرهای تبلیغاتی در سایت نیز بخش ناچیزی از گرافیک وب را شامل می شوند. با ما با شرح ارتباط طراحی گرافیک با طراحی سایت همراه باشید.

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به  معنای ایجاد ارتباط بصری و حل مسئله با استفاده از اشکال، فضا، تصاویر و رنگ ها است. در حقیقت یک طراح گرافیک با استفاده از ترکیب رنگ‌ها، نمادها و تصاویر تلاش می‌کند که به صورت تصویری، ایده‌ها و پیام‌های مد نظر را به نمایش می گذارد. به طور خلاصه می توان گفت یک طراح گرافیک  دست به بصری سازیِ همه چیز می‌زند؛ که از جمله مطرح ترین طراحی های گرافیک می توان طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ حرفه ای را نام برد. فراگیرترین هنر عصر ما بی شک طراحی گرافیک است و معنای جدیدی در بازاریابی دیجیتال به ارمغان آورده است. طراح گرافیک با بهره گیری از اصول طراحی ساده، رنگ و شکل و همه ی آنچه برای مخاطب جذاب است ، محتوای تبلیغات کسب‌و کارها را خلاقانه تر ارائه می کند. در کل طراحی گرافیک، هنر هدفمندی است که جهت حل مشکل القای مفاهیم به مخاطب هدف به کار گرفته می شود. از همین رو می توان گفت ارتباط تصویری تعبیر بسیار جالب و به جایی از طراحی گرافیک می باشد. در حقیقت طراحی گرافیک از ترکیب درست و به جای تصاویر، اشکال، رنگ‌ها و نوشته‌ها حاصل می شود و در واقع یک طراح گرافیک باید بداند چه عناصر بصری‌ برای مخاطب جذاب‌تر است و بیشتر آن ها را به اشتراک بگذارد و قادر باشد آن‌ها را به درستی با یکدیگر ترکیب کند.

ارتباط طراحی گرافیک با طراحی سایت

طراحی سایت

برای طراحی سایت به مجموعه ای از متخصصین از جمله گرافیست ها، برنامه نویس ها، سئو کارها، پشتیبانی سایت  نیاز است که می توان گفت مهم ترین آنها طراح سایت ، برنامه نویس و سئو کار می باشد. طراح وب در حقیقت  به کسی می گویند که  در خلق و  طراحی وب سایت خلاقیت به خرج داده و با استفاده از طرح های چشم نواز به سایت ارتقا بخشیده و در واقع آن چه را که کاربر به صورت مستقیم با آن در ارتباط است را طراحی می کند. در کل طراحی سایت به دو بخش تقسیم میشود  :طراحی قسمت های ظاهری سایت که با استفاده از زبان های برنامه نویسی تحت وب انجام می شود و دقیقا آن چه کاربر می بیند در این قسمت طراحی می شود و طراحی بدنه سایت که شامل هر چیزی است که کاربر آن را نمی بیند (بانک اطلاعاتی ، محل نگهداری فایل ها ، اطلاعات کاربران) شایان توجه است که طبق استاندارهایی که برای طراحی سایت و نیز طراحان سایت تعیین شده ، تولید محتوا وظیفه طراح سایت نمی باشد و طراح سایت فقط وظیفه ایجاد و خلق سایت را به عهده دارد.

اهمیت طراحی سایت

  • ویترین همیشه آماده
  • بازاریابی پر بازده
  • کسب اعتبار
  • ماندگاری در ذهن مخاطب
  • در دسترس بودن
  • مشتری های جهانی
  • ارائه تنوع محصولاتت
  • فروش بدون واسطه
  • رقابت سالم
ارتباط طراحی گرافیک با طراحی سایت

تفاوت طراح گرافیک و طراح سایت

در کل یک طراح سایت از هنر برای ارتقای تکنولوژی استفاده می‌کند و سعی می کند با مخاطب خود ارتباط دوطرفه برقرار می‌کند که برای این مقصود  از تکنیک‌های بیشتری مثل کد نویسی و برنامه‌نویسی استفاده می کند. یک طراح سایت از رویکرد مهندسی هنگام طراحی استفاده می‌کند. او باید قادر به پیش‌بینی واکنش‌ها و احساس مخاطب در مقابل طراحی‌اش باشد و هم چنین باید از دانش طراحی در ابزارهای چندکاره (مانند لپتاپ،‌ تبلت و گوشی‌ های هوشمند) آگاه باشد. یک طراح سایت باید بتواند با گذشت زمان طراحی خود را بهبود دهد یا تقویت کند و نیز پیش‌بینی‌های روند طراحی را در کار خود اعمال کند. در حقیقت طراحان سایت افرادی هستند که به طراحی و تولید وب‌ سایت‌ها می‌پردازند، می توان گفت آن ها علاوه بر اینکه طراحانی حرفه‌ای هستند، بلکه مهندسین توسعه‌دهنده در سایت‌ها نیز هستند. و در واقع طراحی سایت شامل معرفی محتوای وب، جاگذاری دکمه‌ها، ترکیب کلمات، استفاده از رنگ‌ها، استفاده از راهنما و غیره است. اما طراح گرافیک هنر را در اولویت اول می‌گذارد و با مخاطب خود ارتباطی یک‌طرفه دارد، هم چنین  آثارش جنبه هنری بیشتری خواهند داشت. معمولا طراحان گرافیک تئوری‌های تجسمی را در طراحی بیشتر بروز می‌دهند. و بیشتر تمرکزشان بر انتقال پیام توسط طراحی است.  طراح گرافیک باید بداند که هریک از عناصر طراحی هنگام چاپ بر کاغذ چگونه جلوه خواهند کرد. طراحان گرافیک بیشتر بر جنبه‌هایی چون جاگذاری فونت‌ها، هنرهای تجسمی، جاگذاری صفحات و سایر مهارت‌های حرفه‌ای تأکید دارند تا بتوانند در روند خلق اثر هنری خود برنامه‌ریزی خلاقانه داشته باشند.

مراحل طراحی گرافیکی سایت: 

  • طراحی لوگوی سایت
  • طراحی مناسب گرافیکی شعارهای تبلیغاتی برند
  • طراحی بنر های تبلیغاتی برای وب سایت
  • طراحی کلی رابط گرافیکی پروژه
  • ساختار بندی سایت از نظر طرح و رنگ
ارتباط طراحی گرافیک با طراحی سایت

نقش طراحی گرافیک در طراحی سایت

طراحی گرافیکی سایت حرفه ای اگر حرفه ای و مرتب انجام شود ، به صورت کاملا ناخود آگاه چشمان مخاطبین و کاربران و خوانندگان مطالب سایت را به طرف محتوای سایت راهنمایی و هدایت می کند. و بدیهی است که اگر طراحی سایت گرافیکی مناسب نداشته باشد ، نتیجه مورد نظر حاصل نخواهد شد. طراحی سایت شامل دو بخش طراحی گرافیکی و طراحی فنی و ساختاری است. این دو بخش تنها در کنار هم می‌توانند سایتی با کیفیت را حاصل شوند. بدیهی است طراحی گرافیک خوب بدون زیرساخت فنی خوب، یا طراحی فنی خوب بدون ظاهر جذاب و با رعایت اصول تجربه‌ی کاربری در رسیدن به نتیجه با مشکل مواجه خواهد بود. طراحی گرافیکی شامل بخش‌های علمی و بخش‌های سلیقه‌ای و بخش‌های تجربی می باشد. در حقیقت بهترین طرح گرافیکی طرحی است که عوامل علمی، تجربی و سلیقه‌ای را در کنار هم داشته باشد. از همین رو برای طراحی سایت موفق، لازم است اصول فنی و تجربی، همه در کنار هم قرار بگیرند تا دستیابی به هدف و موفقیت مورد نظر امکان‌پذیر باشد.

جمع بندی

می‌توان موفقیت در کسب و کار را با جلب‌ توجه‌ موفق  افراد نسبت به محصولات یا خدمات یک بیزنس مساوی دانست؛  از همین رو یکی از بهترین روش‌ها برای نیل به این هدف و نیز پیام‌رسانی به مخاطب در رابطه با کسب‌و کار یا محصولات یا خدمات آن ، داشتن یک وب سایت حرفه ای است و به همین ترتیب نیز تصویرسازی و طراحی گرافیک سایت حرفه ای مورد نیاز است. در طراحی گرافیک افراد حرفه ای برای برقراری ارتباط پیام ها محتوای بصری خلق می کنند. با استفاده از سلسله مراتب بصری و تکنیک های صفحه آرایی ، طراحان از تایپوگرافی و تصاویر برای برآوردن نیازهای خاص کاربران و تمرکز بر منطق نمایش عناصر در طراحی های تعاملی ، برای بهینه سازی تجربه کاربر بهره می گیرند. شباهت های زیادی بین طراحی گرافیک سایت و طراحی گرافیکی وجود دارد، اما هر دو به درک خوبی از تایپوگرافی، گرافیک و به طور کلی آگاهی از اصول طراحی نیاز دارند. برای درک بهتر موضوع می توان گفت مقایسه طراحی گرافیک وب و طراحی گرافیکی شبیه مقایسه آی پد با یک نقاشی است، به این معنا که هر دو جلوه‌های بصری زیبایی را به نمایش می گذارند، اما فقط یکی از آنها تعاملی است و اگر آن را لمس کنید می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. پس می توان گفت تمرکز بر طراحی گرافیک سایت به این معنا است که چگونه هنرمندی می‌تواند تجربیاتی را ایجاد کند که فقط ویژگی نمایشی نداشته باشد بلکه مخاطب قادر باشد با آن‌ تعامل نیز داشته باشد. یک طراح گرافیک سایت می‌تواند با انجام یک طراحی گرافیکی برای عناصر بصری وب سایت مانند تصاویر و آیکون ها، تمامی قسمت های یک سایت را به گونه ای در کنار هم قرار دهد که تعاملی و نیز قابل‌استفاده شوند ، به عبارتی کاربر بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.