تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟ برسی کامل کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ یا کالانما کتابچه معرفی کلیات کالا، امکانات، خدمات و... می‌باشد.کاتالوگ از طرف تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات به مصرف کننده/ مشتری جهت معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می‌شود. کاتالوگ از بسیاری جهات دارای تشابه‌ با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور در چگونگی معرفی موضوع است. موضوع در کاتالوگ بصورت فهرست وار معرفی می‌شود. به عبارت دیگر، در کاتالوگ تنها فهرستی معمولاً مختصر از موضوع ارائه می‌شود، در حالی که در بروشور مطلب بطور مفصل و دقیق طرح میگردد.

 

کاتالوگ

 

برای درک بهتر در ابتدا به معرفی کاتالوگ و بروشور پرداخته سپس به بیان توضیحات و اطلاعات هر کدام و تفاوت های بروشور و کاتالوگ میپردازیم.

کاتالوگ چیست؟

یک فهرست از خدمات یا محصولات در حال فروش به همراه توضیحات و قیمت آن ها به صورت یک سند چاپی، یا سند الکترونیکی ( کاتالوگ دیچیتال ) بر روی اینترنت یا فلش مموری و …  است.ه عبارت دیگر، در کاتالوگ تنها فهرستی معمولاً مختصر از موضوع ارائه می‌شود.

بروشور چیست؟

بروشور یک کتاب یا مجله ی باریک و کوچک است که تعداد زیادی تصویر و اطلاعات درباره ی یک محصول، مکان، و غیره دارد. عمدتا از یک یا سه برگه تشکیل شده تا بتوان آن را در مناطق گوناگون به راحتی توزیع کرد. و یا به تعریفی دیگر، یک سند چاپی تشکیل شد از یک صفحه ی تا شده است و عمدتا برای اهداف تبلیغاتی استفاده می شود. تاریخ ساخت اولین بروشور به سال 1748 برمیگردد.

نکاتی راجب کاتالوگ و طراحی آن

کاتالوگ پل ارتباطی بین خدمات و محصولات با مشتری است نوع طراحی کاتالوگ و ابعاد آن در هزینه طراحی و چاپ تاثیر می‌گذارد یک کاتالوگ حرفه ای شامل فهرستی از محصولات گروه بندی شده می باشد. و کاتالوگ میتواند هم به صورت چاپی و به هم به صورت کاتالوگ دیجیتال طراحی شود.

  • کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به شما کمک می کند یک محصول را خریداری کنید.
  • طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ باید به گونه ای باشد که مشتری حداقل یک بار بتواند به محصول مورد نظر خود فکر کند.
  • طراحان باید با استفاده از کلمات و گرافیک مناسب راهی پیدا کنند تا به طور موثر خواننده را از شرکت مطلع کنند؛
  • کاتالوگ ها اطلاعاتی شامل توصیفات کامل و مطلوب پیرامون محصول عرضه شده ارائه می دهند.
  • کاتالوگ ها معمولا به هم وصلند و تعداد صفحات آن ها معمولا 8 صفحه یا بیشتر است.

 

تفاوت-کاتالوگ-بروشور

 

نکاتی راجب بروشور و طراحی آن

بروشورها در قالب صفحات محدودي ارائه مي شوند؛ از اين رو جذابيت طراحي بروشور از اهميت بالايي برخوردار است. يک بروشور جذاب، به راحتي مي تواند توجه مخاطبان را به خود جلب نموده و آن ها را به مطالعه اطلاعات درج شده ترغيب کند. اين جذابيت در نتيجه ي استفاده از المان هاي مناسب، برقراري تناسب ميان محتوا و حجم مطالب متني و محتواي تصويري گرافيکي و مواردي از اين قبيل ايجاد مي شود.

چکیده مطلب:

با توجه به طراحی منحصر به فردی که برای کاتالوگ‌ها و یا بروشور ها در نظر گرفته می‌شود، امکان استفاده از آن‌ها جهت بازاریابی در صنایع مختلف فراهم گشته است. بدین ترتیب با توجه به نوع بیزینس و محصولات خود می‌توانید از این قدرت و توانایی این کتابچه ها جهت معرفی و شناساندن نام و فعالیت تجاری به مشتریان استفاده نمایید. جهت درک بهتر مقاله اهمیت کاتالوگ در بازاریابی و فروش را مطالعه کنید.