روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

مقدمه

توجه به روانشناسی  رنگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتخاب رنگی که تاثیرگذار باشد یکی از ایده های ناب در طراحی لوگو است. رنگ ها باعث برانگیختن احساسات میشوند در نتیجه انتخاب هوشمندانه رنگ در طراحی لوگو موجب ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب میشود. رنگ ها یکی از فاکتور های بسیار مهم در طراحی لوگو هستند. به همین دلیل توجه به انتخاب رنگ مناسب و روانشناسی رنگ ها در انتخاب آنها دارای اهمیت فراوانی است. هر رنگی پیام و مفهوم خاص خودش را دارد و رنگ ها اولین چیزی هستند که احساسات مخاطب را درگیر میکنند و میتوانند پیام و مفهوم مورد نظر را به خوبی منتقل کنند.در نتیجه توجه به انتخاب رنگ در طراحی لوگو بسیار مهم است.رنگی که انتخاب میشود باید با برند هم خوانی داشته باشد، انتخاب رنگ نباید تصادفی باشد. مثلا طیف رنگ هایی که انتخاب میشوند نباید زیاد متضاد باشند. در رنگ هایی که انتخاب میشوند باید ویژگی های گرافیکی مثل درجه خلوص و میزان اشباع رعایت شود،برای مثال همگی باید  دارای یک درجه خلوص و یک نوع میزان از اشباع باشند. در این مقاله با بررسی روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ ها

ازمیان حواس پنجگانه انسان قوه بینایی، اولین و مهم ترین حس ما برای درک، شناخت و برقراری ارتباط با محیط پیرامون است. رنگ ها اصلی ترین عامل ایجاد ارتباط بین دنیای درون و بیرون و تفکیک ذهنی عناصر فیزیکی شناخته می‌شوند. هر رنگ معنا، مفهوم،انرژی و اثرات خاص خودش را دارد. روانشناسی رنگ‌ به اثرات هر رنگ بر احساسات، عواطف و خلق و خوی هر انسان می‌پردازد. آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها و شناخت ویژگی‌های رنگ ها باعث میشود انتخاب صحیح تر و موفق تری داشته باشیم.مغز ما با توجه به هر رنگی که دریافت میکند، پاسخ متفاوتی را مخابره میکند. مثلا رنگ قرمز مفهوم خطر را القا میکند ، رنگ آبی مفهوم آرامش را القا می کند.در نتیجه انتخاب رنگ در طراحی لوگو لازم است با دانش انجام شود و نه طبق سلیقه ی شخصی طراح.رنگ ها بر چگونه دیدن شدن و حتی چقدر دیده شدن برند ها، محصولات و خدمات تاثیر دارند.انتخاب رنگ درست میتواند کسب و کار شما را در نگاه مخاطب حرفه ای تر جلوه دهد و به همین ترتیب مشتری بیشتری جذب شود و انتخاب اشتباه هم اثر عکس خواهد داشت.در کل انتخاب رنگ صحیح و مناسب قدم بسیار قوی و بزرگی در طراحی لوگو خواهد بود.

معانی رنگ ها

هر رنگی دارای پیام متفاوتی است و مفهوم خاص خود را در طراحی لوگو القا میکند. در کلی ترین حالت رنگ های روشن و جیغ نسبت به رنگ های تیره بیشتر به چشم می آیند. میتوان با استفاده از تن ها و سایه ها ، رنگ ها را با دقت بیشتری انتخاب کرد. تن های تیره تر پیام های تصویری پیچیده تری را منتقل می کنند، اما خطر نادیده گرفته شدن دارند. استفاده از چند رنگ مختلف هم گاهی میتواند اثر مثبتی داشته باشد.البته باید توجه داشت که در انتخاب و ترکیب رنگ ها هیچوقت زیاده روی نکنید چرا که ممکن است به جای یک مفهوم ، چند مفهوم گنگ را به مخاطب القا کند و موجب گیجی آنها شود ، همچنین شما و برندتان را غیر حرفه ای جلوه دهد.بهترین ترکیب رنگی که استفاده از آن در طراحی لوگو حرفه ای توصیه می‌شود رنگ‌های هارمونی و نه حتما در یک طیف رنگی است.

نکات انتخاب رنگ ها

علاوه بر آنکه مهم است بدانیم که هر رنگی چه احساسی در طراحی لوگو منتقل میکند، اینکه به نوع و ماهیت و کاربرد برندی که میخواهیم برای آن طراحی لوگو انجام دهیم هم مهم است. باید در نظر بگیریم محصولات و خدمات آن برند یا شرکت در چه حوزه ای قرار میگیرد. به فرض مثال رنگ لوگویی که برای یک رستوران طراحی میشود متفاوت از لوگویی خواهد بود که برای یک بستنی فروشی طراحی میشود ، ولو اینکه هر دو در زمینه خوردنی و خوراکی ها فعالیت میکنند.اینکه به نیاز برند و همچنین مخاطب آن توجه کنیم بسیار مهم است.رنگی که انتخاب میشود نقش به سزایی در انتقال مفهوم شرکت یا سازمان مربوطه خواهد داشت. به طور کلی علاوه بر توجه به روانشناسی هر رنگ باید به نوع ماهیت سازمانی که لوگو به آن تعلق دارد هم توجه داشت.

دسته بندی رنگ ها

به طور کلی رنگ ها به دو دسته ی گرم ، سرد ، خنثی و اصلی ، فرعی ، ترکیبی تقسیم میشوند.

  • رنگ های گرم

در حالت کلی رنگ‌هایی که در طیف قرمز و زرد قرار دارند به‌عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند این رنگ‌ها محرک سیستم عصبی مرکزی مغز هستند و موجب برانگیختن سریع احساسات میشوند و حس عشق، هیجان یا عصبانیت و خشم را القا می‌کنند و فشارخون و سرعت نفس کشیدن و ضربان قلب را بالا می‌برند و حس گرما و حرارت را منتقل میکنند..

  • رنگ‌های سرد

طیف رنگ‌های آبی را رنگ‌های سرد میگویند، این رنگ‌ها اثرات منفعل بر سیستم عصبی مغز می‌گذارند و فشارخون و سرعت تنفس و ضربان قلب را کاهش میدهند و حس آرامش، رضایت و خونسردی یا بی‌تفاوتی و سردی را منتقل میکنند.

  • رنگ‌های خنثی

به رنگ‌های سفید و مشکی و خاکستری رنگ های حنثی میگویند. این رنگ‌ها آرام‌بخش و ملایم هستند.

  • رنگ های اصلی

در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند زیرا رنگدانه های تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ رنگهای اصلی، فرعی و ترکیبی دیگری به وجود نیامده و تمامی رنگهای دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می‌آیند.
رنگ های فرعی
سبز، نارنجی و بنفش رنگهایی هستند که از ترکیب رنگهای اصلی با یکدیگر حاصل میشوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده‌اش است.
رنگ های ترکیبی
زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می‌آیند و در دایره رنگ، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار میگیرند.

بررسی کاربرد رنگ های مختلف

در ادامه برای آنکه با کاربرد آشنایی با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو بیشتر آشنا شوید ، کاربرد چند رنگ مختلف را بررسی می کنیم و همچنین خواهیم دید هر رنگ نماد چه چیزهایی هستند.

  • زرد

در حالت کلی رنگ زرد نماد خوش‌بینی، گرما، انرژی، جنب‌وجوش، وضوح، روشنی، درخشان بودن ، جلب‌توجه، احتیاط، ترس، تحریک اشتها، آفتابی، دوستانه، جوانی، شادی، امید خلاقیت ، کنجکاوی، تمرکز، یادگیری، سرگرمی، بازیگوشی، ارزان بودن، توسعه، تشویق، محرک ، نیرو، راحتی است. این رنگ بسیار درخشان و روشن است و عنصر طلا را نیز در ذهن تداعی می‌کند و ویژگی دیگر آن تحریک اشتها است. از این رنگ برای علائم هشداردهنده هم استفاده میکنند. باید از این رنگ به صورت محتاطانه عمل کرد چرا که استفاده بیش‌ ازحد از زرد باعث می‌شود احساس بی‌قراری، ترس و ناامنی، انزوا منتقل شود. این رنگ همچنین بسیار جلب‌توجه می‌کند و افزایش خلاقیت و تمرکز و یادگیری را به همراه دارد و فعالیت‌های ذهنی را افزایش می‌دهد.این رنگ برای قشر کودکان و نوجوانان و دانش آموزان گزینهٔ مناسبی است.طلوع خورشید، امیدواری و شادی، صمیمی و دوستانه بودن را تداعی می‌کند. این رنگ راحتی و ارزانی را القا میکند و برای لوگوی فروشگاه هایی با شعار ارزان‌قیمت بودن مناسب است.زرد مفهوم انرژی پاک و قدرتمند را القا میکند و برای لوگو شرکت‌هایی که مرتبط با انرژی و نیرو هستند نیزمیتواند مناسب باشد

  • قرمز

به طور کلی رنگ قرمز نماد هیجان، اقدام، ماجراجویی، عشق، شهوت، اشتیاق، اشتها و غذا، هوس ، آتش و خون، انرژی، جنگ، حمله، خطر، قدرت، عزت، بزرگی، میل و اشتیاق، نشانه توقف، رنگ اصیل رز، جاذبه جنسی، شور، حساسیت، اراده، خشم، شجاعت، مقاومت، سرعت، آرزو، تصمیم، انگیزه ، عصبانیت، دلیری، انعطاف، عمل، حرکت است.رنگ قرمز اشتها را تحریک می‌کند و بسیار اشتها آور است و باعث آزاد شدن مقدار زیادی  آدرنالین در خون می‌شود نماد انرژی است و میل و اشتیاق انسان را افزایش می‌دهد و انگیزه و شور و شوق برای انجام کارها را بالا می‌برد و همچنین نشانه خطر یا فوریت و جنگ است.استفاده بیش‌ازحد از این رنگ موجب خستگی و خشم و عصبانیت و کم‌حوصلگی ، هیجان و شتاب زدگی می‌شود.رنگ قرمز فشارخون را افزایش میدهد و همین‌طور سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می‌برد این رنگ انرژی‌زا ،هیجان‌آور و شادی‌آفرین است و انسان را وادار به فعالیت و حرکت می‌کند.این رنگ در میان آقایان بسیار محبوب و پرطرفدار است.اگر می‌خواهید یک لوگو پویا و گیرا داشته باشید که جلب‌توجه کند رنگ قرمز انتخاب مناسبی است.

  • سبز

به طور کلی رنگ سبز نماد بهار، شکوفایی، رشد، زندگی، طبیعت، نوآوری، ابتکار، امنیت، اعتماد، امید، گیاهی، طبیعی، ارگانیک، طراوت، محیط‌زیست و حیوانات، باروری، پرورش، پاک، سالم، بازیافت، پول، ثروت، بانک، فراوانی، شفابخش، آرام‌بخش، تسکین‌دهنده، پایداری، آرامش، صلح‌آمیز، تأثیر، هماهنگی، نگهداری، سلامتی، سخاوت، شفا، شادی‌آور، جوان‌سازی، محافظه‌کاری، رشک، حسادت، صلح، هارمونی، خوش‌شانسی، وفور نعمت، مردانگی، تعادل، کامیابی است.این رنگ ترکیب آبی و زرد است پس حس آرامش آبی و خوش‌بینی زرد را القا میکند.سبز نماد پول و ثروت و دارایی است.رنگ سبز اثرات شفا بخش و آرامش دهنده ای بر بینایی انسان می گذارد.از خصوصیات دیگر رنگ سبز می‌توان طراوت و پاکی و سلامتی و جلب اعتماد را نام برد.به انسان احساس امید و سخاوت، آرامش و اعتماد، صلح و تولد دوباره و قدرت مقابله با سختی‌ها را القا میکند و میتوان گفت رنگ سبز یک رنگ مردانه است.رنگ سبز برای صنایع غذایی، محیط‌زیست و محصولات خانگی، امور مالی و تکنولوژی، محصولات گیاهی و سلامتی انتخاب خوبی می تواند باشد.البته برای شغل هایی که با درمان، سلامتی و محصولات ایمن، طبیعی و ارگانیک در ارتباط هستند نیز انتخاب مناسبی خواهد بود.

  • آبی

به طور کلی رنگ آبی نماد آب، آرامش‌بخش، خلوص، آرامش، آزادی، آسودگی، تخیل، شهود، الهام، صداقت، وفاداری، اعتمادبه‌نفس، هوشمندی، آسمان و دریا، شادابی، حرفه‌ای، اقتدار، جدیت، موفقیت، قدرت، وقار، اعتماد، اطمینان، امنیت، دوستانه، در مواقعی یأس و افسردگی، بلوغ، وابستگی، خنک و سرد بودن، معتمد است.چون رنگ آبی حس اعتماد، اطمینان، صداقت و وفاداری، هوشمندی ، اقتدار، اعتمادبه‌نفس، قدرت و امنیت که به انسان منتقل میکند بسیار رنگ پرطرفدار و رایجی در طراحی لوگو است و به عنوان رنگ سازمانی بسیار مطلوبی شناخته شده است. البته گاهی هم احساس یأس، ناامیدی و افسردگی هم می‌تواند منتقل کند. آبی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در طراحی لوگو است و تعداد زیادی از لوگوهای موفق از این رنگ استفاده کرده اند. رنگ آبی فشار خون را کاهش میدهد و سرعت تنفس و ضربان قلب را کمتر میکند و به همین دلیل موجب احساس آرامش و آسودگی فرد میشود.

جمع بندی

مطالبی که در این مقاله گفته شد خلاصه ای از مبحث بسیار مهم و مفصل روانشناسی رنگ در طراحی لوگو بود.باید توجه داشت که هر رنگی در هر فرهنگی معنا و مفهوم خاص خود را دارد در نتیجه برای طراحی های بین المللی باید فرهنگ مخاطب هدف را هم در نظر بگیرید. در همین راستا متخصصین با تجربه ما آماده پاسخگویی به سوالات و ثبت سفارش های شما خواهند بود.

برای سفارش طراحی لوگو و مشاهده نمونه کار ها کلیک کنید.