معنی و مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو

معنی و مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو

مقدمه

در طراحی لوگو ، طراح سعی میکند با استفاده و ترکیب اشکال و حروف و نمادها ، پیام و محتوی خاصی را به مخاطب القا کند.از این رو شناخت معنی و مفهوم اشکال هندسی یکی از فاکتور های مهم در طراحی لوگو حرفه ای است. اینکه از چه تصاویری در طراحی لوگو استفاده شود نیاز به دانش و معلومات مربوطه دارد نه سلیقه شخصی طراح.تفاوت زیادی وجود دارد بین لوگویی که با دقت و دانش طراحی شده است نسبت به لوگویی که به صورت تصادفی و با سلیقه ی شخصی طراحی شده است.باید توجه داشت که در پس هر شکل هندسی یک نکته روانشناسی وجود دارد و یک معنا و مفهوم خاص را منتقل خواهد کرد.درک و شناخت آنها موجب می شود تا مفهومی که سعی در انتقال آن به وسیله طراحی لوگو داریم را راحت تر به مخاطب منتقل کنیم و لوگو حرفه ای تری طراحی کنیم.در ادامه به بررسی مهم ترین نکات در مورد انتخاب اشکال هندسی و معنا و مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو میپردازیم.

مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو

اشکال در طراحی لوگو

با کمی دقت و توجه به محیط اطرافتان متوجه خواهید شد که هر چیزی دارای یک شکل هندسی یا ترکیبی از اشکال هندسی مختلف است و جالب تر اینکه هر شکلی معنا و مفهوم خاصی را منتقل میکند. انتقال مفاهیم از طریق اشکال پیشینه تاریخی دارد، انسان های اولیه حتی پیش از اختراع زبان از اشکال مختلف برای بیان منظور و مقصودشان استفاده میکردند، مانند نگاره های دیوار غارها.با این تفاسیر شناخت مفهوم هر تصویر کمک شایانی در طراحی یک لوگوی موفق خواهد داشت.

مفهوم روانشناسی اشکال هندسی

آنچه اغلب مردم در مورد اشیا اطرافشان نمیدانند این است که هر شکل هندسی چه تاثیری بر ضمیر نا خودآگاه آنها خواهد گذاشت یا چه احساسی را به آنها القا می کند. روانشناسی اشکال دانشی است که به بررسی این موضوع میپردازد.پس از آنجا که هدف اصلی طراحی لوگو تاثیرگذاری بر مخاطب هدف است ، آشنایی با ابن موضوع خالی از لطف نخواهد بود.مطالعات نشان می دهند هر شکلی معنا و انرژی خاصی به انسان انتقال می دهد و موجب واکنش های مختلفی در مغز انسان میشود.در همین راستا هم تست های روانشناسی بسیاری وجود دارد که به کمک اشکال هندسی به یررسی و روان شناختی ذهن انسان می پردازند.معمولا وقتی صحبت از اشکال میشود ،بیشتر مربع ، مستطیل و دایره در ذهن ما نقش میبندد اما در طراحی لوگو حرفه ای گاهی ممکن است از اشکال حیوانات یا گیاهان هم استفاده کرد. گاهی هم ممکن است اشکال ،تنها زاییده ی خیال و تصورات طراح باشند.به طور کلی همه ما میدانیم اشکالی که زاویه دار هستند یا با استفاده از خطوط صاف رسم میشوند القا کننده نظم یک الگو و هدف خاص به مخاطب هستند اما برقراری ارتباط با اشکالی که فاقد زاویه و خطوط صاف هستند راحت تر است.

اشکال طبیعی

اشکال طبیعی آنها هستند که معمولا هیچ قانون و قاعده خاصی ندارند و از طبیعت الهام گرفته شده اند.مثلا اشکال ابر ها ، برگ ها، سنگ ها و... در این دسته جای میگیرند. برقراری ارتباط با این اشکال خیلی راحت و سریع است به همین دلیل در طراحی لوگو خیلی مورد استقبال قرار میگیرند.این اشکال معمولا احساس راحتی و آرامش رابه انسان القا میکنند. از بارزترین نمونه های الهام ازاین نوع سبک اشکال را میتوان در برند معروف اپل مشاهده کرد.

اشکال انتزاعی

به اشکالی که نه از قواعد رسم هندسی تبعیت میکنند و نه از طبیعت الهام گرفته اند و مصداق واقعی و ملموسی ندارند،اشکال انتزاعی میگویند.به عبارت دیگر اشکالی که بسیار ساده هستند و یا ارتباط برقرار کردن با آنها بسیار راحت است ، در این دسته قرار می گیرند.تمامی این اشکال مفهوم عمیقی در خود پنهان میکنند که برای طراحی لوگو انتخاب مناسبی میتوانند باشند و به تنهایی میتوانند سبک خاصی را برای یک برند تعریف کنند.

مربع یا مستطیل

مستطیل و مربع نماد ثبات، نظم وپایداری هستند و به مخاطب اطمینان و ثبات را القا میکنند.علاوه بر این ها سادگی این دو شکل مفهوم راحتی را به مخاطب القا میکند و از همین رو بسیاری از طراحان از این اشکال در طراحی لوگو استفاده میکنند و این اشکال بین طراحان از محبوبیت زیادی برخوردار است.مربع و مستطیل از قوانین ساده ریاضی پیروی می کنند.به همین دلیل گاهی ممکن است طراحان احساس کند استفاده ازاین اشکال در طراحی لوگو بسیار پیش پا افتاده به نظر برسد اما با کمی بررسی و تحقیق متوجه خواهید شد این اشکال به گونه ای شگفت انگیز با بقیه اشکال منطبق میشوند و ترکیب بسیار جذابی را به مخاطب تقدیم میکنند.از آن جهت که این دو شکل در رده ی اشکال محبوب در طراحی لوگو قرار گرفته اند، استفاده از آنها حس اطمینان و پایداری را در ذهن مخاطب ترسیم میکند و مخاطب با خیال راحت تری می تواند به شما، برند و محصول یا خدماتتان اطمینان کند.

دایره

در تعریف دایره باید بگوییم که دایره نقطه ای است که توسعه پیدا کرده است.این شکل هندسی جذاب مفهوم ابدیت و بی نهایت بودن را به انسان القا میکند و توجه به این ویژگی ،انتخاب این شکل در طراحی لوگو های بسیار معروف را توجیه میکند. بر همین اساس هنگامی که میخواهیم مفهوم نامتناهی بودن را منتقل کنیم انتخاب این شکل گزینه مناسبی خواهد بود.با مطالعه ی کتب و نقش نگاره های تاریخی متوجه خواهید شد که دایره نماد رشد و پیشرفت و دانش و صنعت نیز می باشد.علاوه بر تمامی این تفاسیر ، دایره شکل بسیار زیبا و جذابی دارد که باعث میشود انتخاب آن ریسک بسیار کمی داشته باشد و گاهی همین که یک لوگو زیبایی منحصر به فرد خود را داشته باشد کافیست.

مثلث

اشکال در طراحی لوگو

مثلث هم ، مانند مستطیل و مربع ، به دلیل وجود خطوط صاف و زاویه، القا کننده نظم و پایداری در طراحی لوگو است و در عین سادگی ، مفهوم  زیبایی را به راحتی به مخاطب القا میکند.علاوه بر این ها مثلث حس قدرت و سرزندگی را به مخاطب می دهد. در گذشته ازمثلث به عنوان نماد حیات و فرح استفاده می شده است. گاهی هم از آن به نشانه ی باروری استفاده می شده که به همین دلیل در مواردی که به جنسیت ربط دارد ، می توان مثلث را به جنس زن یا مونث نسبت داد.از این رو استفاده از مثلث در طراحی لوگو برای سازمان ها یا محصولات یا خدماتی که مربوط به زنان هستند می تواند انتخاب کاملا مناسبی باشد.

جمع بندی

از آنجا که با پیشرفت روز به روز دنیای تبلیغات ، لوگو هر برند به مشابه اثر انگشت آن برند باید منحصر به فرد باشد ، توجه به جزییات انتخاب اشکال هندسی در طراحی لوگو بسیار اهمیت دارد. البته باید توجه داشت که ممکن است هر شکلی در هر فرهنگی معنا و مفهوم متفاوتی القا کند. در نتیجه آشنایی با استفاده از اشکال هندسی در فرهنگ های مختلف نیز مفید خواهد بود.در ضمن باید مراقب باشید که در طراحی لوگو به طور همزمان نباید از چند شکل یا نماد متفاوت استفاده کرد چرا که موجب پیچیدگی و غیرحرفه ای بودن طرح میشود.لوگو ها سعی بر آن دارند که با استفاده از تصاویر با مخاطبان ارتباط برقرار کنند بنابراین لازم است قبل از طراحی لوگو با دنیای اشکال آشنا باشیم. همکاران ما در این مجموعه شما را در انتخاب حرفه ای و بهتر یاری خواهند کرد. برای سفارش طراحی لوگو ، طراحی لوگو در شیراز و مشاهده نمونه کارها کلیک با ما در ارتباط باشید.