اصول طراحی لوگو مونوگرام

اصول طراحی لوگو مونوگرام

مقدمه

لوگو مونوگرام یکی از قدیمی ترین انواع طراحی لوگو است و با گذر زمان و پیشرفت صنعت و تکنولوژی دست خوش تغییراتی شده است اما در کل به طراحی لوگو با استفاده از حروف به کار برده شده در نام هر برند و کسب و کار یا نام صاحب آن ها لوگو مونوگرام گفته می شود. البته این مدل لوگو با مدل تایپو گرافی متفاوت است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت. در این مقاله با معرفی و شرح اصول طراحی لوگو مونوگرام با ما همراه باشید.

لوگو چیست؟

در ابتدا لازم است با معنا و مفهوم لوگو آشنا شوید، لوگو به معنای نشانه و آرم است و یکی از کاربردی ترین روش های معرفی برند شخصی و محصولات وخدمات شماست که میتواند به افزایش در آمد شما در هر زمینه کمک بسیاری کند؛ لوگو یا آرم یک نشان گرافیکی است که می تواند تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دو باشد که به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی شده و به نوعی نشانگر یک کسب و کار، سازمان و فرد است ؛در واقع لوگو یک نماد مختصر به قصد نشان دادن کسب و کار به هدف حک شدن در اذهان عمومی است. بدون وجود لوگو هرگز نباید توقع داشت مخاطب بتواند با شما به سرعت ارتباط برقرار کند.هدف از طراحی لوگو در وهله ی اول جذب مخاطب در سریع ترین زمان ممکن برای کسب و کار مربوطه است که رنگ و نوع لوگو بسیار حایز اهمیت است تا شما بتوانید از این طریق و به روشی راحت تر و سریع تر بتوانید مخاطب را به کسب و کار خودتان جذب کنید. سکوی پرتاب هر برند و کسب و کار لوگوی آن است. لوگو همانند اثر انگشت هر فرد که منحصر به مفرد و مختص همان شخص است و وجه تمایز افراد از یکدیگر است ، عمل می کند.

لوگو مونوگرام چیست؟

اصول طراحی لوگو مونوگرام

در اواخر قرن نوزدهم با شروع طراحی لوگو با استفاده از حروف ، برای دنیای مد و فشن ، لوگو مونوگرام متولد شد. بعدها با پیشرفت تکنولوژی ، در قرن بیستم طراحی لوگو مونوگرام به دیگر صنعت ها هم راه پیدا کرد و مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت. لوگو مونوگرام با استفاده از حروف نام صاحبین کسب و کار یا نام برند آنها طراحی می شود. از مشهور ترین لوگومونوگرام ها می توان به ال جی LG یا گوچی G اشاره کرد. سادگی بیش از حد این لوگو باعث می شود افراد بیشتری ، سریعتر با آن برقرار کنند و همین امر موجب محبوبیت بی اندازه آن شده است. با مطالعه تاریخ هم متوجه خواهیم است در زمان های قدیم هم استفاده از این سبک طراحی رایج بوده است. مثلا برای ضرب سکه و معرفی شهر ها از حروف اول آنها استفاده می کردند. در توضیح معنای لغوی مونوگرام هم باید گفت مونوگرام به معنای طراحی توسط حروف الفبایی می باشد.

ویژگی های لوگو مونوگرام

اولین و برجسته ترین ویژگی لوگو مونوگرام سادگی آن است. اما در عین سادگی تنوع زیادی دارد. این لوگو حس کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد به گونه ای مخاطب با مشاهده آن به طور نا خود آگاه تلاش می کند تا آن را درک و کشف کند. لوگو مونوگرام بهترین جایگزین لوگوهای تصویری و پیچیده است و همچنین بهترین انتخاب برای برند های شخصی است. هنگامی که نام برند و کسب و کار شما از پیشینه و نام خانوادگی شما گرفته شده است نیز این سبک لوگو انتخاب هوشمندانه ای می تواند باشد. حتی اگر نام برند طولانی و پیچیده باشد لوگو مونوگرام بهترین انتخاب خواهد بود.

دلایل اهمیت لوگو مونوگرام

اگر به دنبال ایجاد سبک خلاقانه و مخصوص به خودتان در طراحی لوگو هستید ، لوگو مونوگرام این جایگاه را به شما هدیه خواهد کرد. این تمایز و خلاقیت را می توان در مدل طراحی ، رنگ بندی و حتی فونت به کار برده شده مشاهده کرد. این لوگو قابلیت این را دارد که خودش ، خودش را معرفی کند بدون هیچ توضیح اضافه ای لوگو مونوگرام در عین سادگی می تواند بیشترین تنوع را ایجاد کند. همچنین این لوگو محدودیتی از نظر سایز و اندازه ندارد به این معنا که بدون تغییر کیفیت می توانید آن را در هر اندازه ای که خواستید منتشر کنید. در طراحی این لوگو دست طراح هنگام ایده پردازی باز است. همچنین این لوگو با توجه به جذابیت و سادگی ظاهری که دارد در ذهن مخاطب ماندگار تر خواهد بود.

کاربرد لوگو مونوگرام

لوگو مونوگرام کاربرد های بسیاری می تواند داشته باشد. از جمله:

  • هنگامی که سبک برند کسب و کار شما مینیمال است.

از سادگی این طرح در این مورد می توانید به خوبی بهره ببرید.

  • هنگامی که نام برند شما طولانی و پیچیده است.

برای جلوگیری از سردرگمی مخاطب این لوگو مناسب است.

  • هنگامی که نام برند شما از نام خودتان گرفته شده است.

وقتی کسب و کار شما پیشینه خانوادگی دارد این لوگو انتخاب مناسب خواهد بود.

اصول طراحی لوگو مونوگرام
  • هنگامی که صاحب یک برند شخصی هستید.

این لوگو بهترین انتخاب برای توسعه پرسونال برندینگ ها است.

  • هنگامی که کسب و کارتان را تازه شروع کرده اید.

کسب و کار های نو پا برای در ذهن ماندگار شدن از این لوگو می توانند استفاده کنند.

  • هنگامی که کسب و کارتان بین المللی است.

اگر فعالیت شما در سطح جهانی است ، لوگو مونوگرام انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.

  • هنگامی که به استفاده از تصاویر و نماد ها علاقه ای ندارید.

در طراحی لوگو استفاده از تصاویر باعث پیچیدگی آن می شود، پس لوگو مونوگرام انتخاب بهتری خواهد بود.

  • هنگامی که منحصر به فرد بودن نقطه قوت برند و محصولاتتان است.

استفاده از لوگو مونوگرام ویژگی خاص بودن را به مخاطب القا می کند.

  • هنگامی که اختصار نام برندتان هم به طور طبیعی جذاب است.

چرا که در طراحی لوگو های مونوگرام از حروف استفاده می شود.

  • هنگامی که می خواهید در کوتاه ترین زمان ، بهترین نتیجه را بگیرید.

لوگو مونوگرام ماندگارترین لوگو در ذهن مخاطب است.

طراحی لوگو مونوگرام

اولین قدم در طراحی لوگو مونوگرام انتخاب یک فونت مناسب است. فونتی که انتخاب می کنید باید حد الامکان ساده اما جذاب و چشم نواز باشد تا ویژگی منحصر به فرد بودن را برایتان به نمایش بگذارد. پس از آن لازم است سبکی که به دنبال آن هستید را انتخاب و مشخص کنید ، می خواهید کلاسیک باشد یا مدرن یا فانتزی یا...؟ باید دقت کنید که لازم است با استفاده از ویژگی ها و ایده های متفاوت به لوگوی خود شخصیت و ویژگی های خاص بدهید. به این معنا که ذهن مخاطب را آنقدر درگیر کند تا حس کنجکاوی او بر انگیخته شود و به دنبال کشف و درک لوگو شما باشد. در طراحی این مدل لوگو بهتر است از طرح های تک حرفی استفاده نکنید، چرا که ممکن است پیام برند شما را به خوبی به مخاطب منتقل نکند. یکی دیگر از اصول مهم هنگام طراحی لوگو مونوگرام استفاده هوشمندانه رنگ هاست. برای این کار لازم است با روانشناسی رنگ ها و نوع کاربرد هر رنگ آشنا باشید. نوع چیدمان حروف در طراحی این لوگو هم حائز اهمیت است. در پایان با انتخاب یک طراح متخصص و با تجربه می توانید با خیال راحت از این سبک لوگو استفاده کنید. ما در این مجموعه آماده خدمت رسانی به شما در زمینه سفارش طراحی لوگو حرفه ای هستیم.

نکته مهم

باید توجه داشت که لوگو مونوگرام با لوگو تایپ متفاوت است. به این معنا که لوگو تایپ به نوعی بازی با حروف  است در حالی که مونوگرام بیشتر جنبه تصویری دارد. بعضی اوقات از کنار هم قرار دادن حروف میتوان اشکال گرافیکی و مفهومی مرتبط با فعالیت برند و کسب و کار طراحی کرد و هر اندازه این تکنیکها قوی تر اجرا شوند ارزش و توانایی طراح و در نهایت برند،دارای هویت بصری قدرتمندتری خواهد بود. در مونوگرام این جنبه تصویری بیشتر به چشم می آید.

نمونه های ایرانی و خارجی لوگو مونوگرام

اصول طراحی لوگو مونوگرام

از نمونه های معروف خارجی این سبک لوگو می توان به لوگوی شرکت تویوتا، مک دونالد، شنل، گوچی ، فندی ،لکسوس، جیوانچی، ال جی و غیره اشاره کرد.

نمونه های داخلی لوگو مونوگرام هم لوگو بانگ اقتصاد نوین ، بانک رفاه ، بلاگفا و بلاگ اسکای را می توان نام برد.

جمع بندی

لوگو مونوگرام یکی از متداول ترین مدل های طراحی لوگو است که فقط با استفاده از چند حرف فارسی یا انگلیسی می توان یک لوگو خلاقانه داشت. در انتخاب و طراحی این لوگو اگر نکاتی که گفته شد را رعایت کنید و به سبک بیزنس و کسب و کارتان توجه کنید. یکی از بهترین ویژگی های این مدل لوگو پتانسیل بالای استفاده ی آن است به این معنا که از لوگومونوگرام می توان هم در کارت ویزیت ها ، هم بروشور ها و کاتالوگ ها و هم در شبکه های اجتماعی بدون هیچ دشواری استفاده کرد. به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که این لوگو دارد اصلی ترین انتخاب هر طراحی است. لوگو مونوگرام هویت کسب و کار و برندتان را به راحتی و آسانی برای مخاطب عیان می کند. هرچند استفاده از این لوگو پیشینه تاریخی دارد اما در چند دهه اخیر به محبوبیت بسیاری رسیده است. پس بهتر است همانند طراحی کاتالوگ حرفه ای و طراحی کاراکتر تبلغاتی ، این امر را به دست افراد متخصص آن بسپارید.