نحوه افزایش درآمد با آنالیز و تحلیل رقبا

نحوه افزایش درآمد با آنالیز و تحلیل رقبا

مقدمه

امروزه با توسعه ی صنعت و تجارت ، شاهد افزایش چشم گیر تعداد کسب و کار ها و به نوبه خودشان افزایش تعداد رقبا در هر زمینه و کسب و کاری هستیم ، در نتیجه این امر لازم است جهت موفقیت در تجارتمان همواره کسب و کار رقیبانمان را نیز جدی بگیریم. به این معنا که لازم برای به چشم آمدن در میان رقیبانمان در حیطه کسب و کار خودمان، به صورت مداوم فعالیت آنها را زیر نظر داشته باشیم و آن ها را تجزیه و تحلیل کنیم. باید آنقدر هوشمندانه رفتار کنیم که کسب و کار ما همان کسب و کار برنده در میان سایر رقبا در بازار هدف باشد. لازمه ی افزایش فروش و در آمد آنالیز دقیق رقبا و جدی گرفتن آن ها است. در این مقاله سعی داریم همه چیز درباره نحوه افزایش درآمد با آنالیز و تحلیل رقبا را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف آنالیز و تحلیل رقبا

اینکه در بسیاری از مواقع موفقیت و شکست شما و کسب و کارتان به گونه ای وابسته به فعالیت رقبایتان است امری غیر قابل انکار است. به عبارت دیگر با تجزیه و تحلیل رقبا به راحتی می توانید درصد شکست یا موفقیت کسب و کاری که می خواهید آغاز کنید یا حتی مشغول به آن هستید را مشخص و پیش بینی کنید. به جمع آوری و آنالیز دقیق رفتار ها و استراتژی های رقبا ، آنالیز و تحلیل رقبا گفته می شود. در بازاریابی جهانی بخش بسیار مهمی از استراتژی فروش ، آنالیز و تحلیل رقبا است چرا که اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار صاحبین مشاغل می گذارد. بسیار واضح است که می توان با دانستن و بررسی دقیق عوامل شکست یا موفقیت رقبا آن ها را در کسب و کار خودتان به کار گیرید. رقبای اصلی شما همان هایی هستند که پیشرفت و جایگاه چشم گیری در بازار هدف دارند و در کارشان موفق تر عمل می کنند. با تجزیه و آنالیز رقبا می توانید بدون هیچ آزمون و خطایی و بدون صرف هزینه و وقت گزاف از شکست های احتمالی در کسب و کارتان جلوگیری کنید. خلاصه آنکه آنالیز و تحلیل رقبا از آنچنان اهمیتی برخوردار است که بهتر است بدون انجام این کار اصلا وارد بازار رقابت نشوید. همکاران ما در این مجموعه آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مراحل آنالیز و تحلیل رقبا

اولین قدم هنگام آنالیز و تحلیل رقبا ، شناسایی آن هاست. باید بدانید که چه کسانی در بازار هدف شما حرف اول را می زنند ، آن ها که در کسب و کار شما موفق تر عمل کرده اند ، همان ها رقبای اصلی شما هستند. به طور کلی تمام شرکت ها و سازمان ها و کسب و کار هایی که خدمات یا محصولات مشابه شما را دارند رقیب شما محسوب می شوند اما آنالیز و تحلیل آن هایی که موفق تر بوده اند از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. گام بعدی تعیین و تحلیل اهداف رقبایتان است. باید بدانید اولا هدف از حضور خودتان در این بازار هدف چیست ثانیا هدف رقبایتان چیست. همه ی کسب و کار ها از نظر درجه بندی اهداف و یود بلند مدت یا کوتاه مدتشان دسته بندی می شوند. هر کسب و کاری هدف مخصوص به خودش را دارد ، ممکن هدف یک کسب و کار بیشتر بر تامین رضایت مشتری متمرکز باشد تا سود دهی. گام سوم شناسایی و تعیین رفتار ها و خط مشی رقبا است. تحلیل دامنه فعالیت رقبایتان به شما نکات کلیدی خواهد آموخت. و هر چقدر خط مشی شرکت ها به هم شبیه تر باشد رقابت نیز فشرده تر خواهد بود. گام بعدی ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا است. باید بدانید که چه چیزهایی موجب موفقیت  بیشتر یا شکست شده است. شما به عنوان صاحب کسب و کار باید بدانید که رقیبتان چه نقاط مثبتی و چه نقاط ضعفی دارد و با به کار گرفتن آن ها کسب و کارتان را توسعه دهید. قدم آخر هم شناسایی و انتخاب رقبا جهت حمله یا گریز است. در این مرحله لازم است انتخاب کنید که پول و وقت و انرژی خودتان را صرف رقابت با کدام کسب و کار شبیه به خودتان کنید. بعضی از رقبا آن چنان ضعیف هستند که اصلا لازم نیست نگران آن ها باشید، عکس قضیه هم امکان پذیر است.

دلایل اهمیت آنالیز و تحلیل رقبا

نحوه افزایش درآمد با آنالیز و تحلیل رقبا

رقابت سالم شما را از سکون و ایستایی دور می کند و تحرک و پویایی در نتیجه توسعه بیشتر را به شما هدیه خواهد داد.

  • آشنایی کامل با رقبای بالفعل و رقبای بالقوه
  • آشنایی با نقاط ضعف و قوت رقبا
  • آشنایی با استراتژی های تبلیغاتی رقبا و سبقت گرفتن از آن ها
  • آشنایی با سهم رقبا از بازار هدف
  • آشنایی با نیازهای پاسخ داده نشده مشتریان و مخاطب ها
  • آشنایی با فاکتورهای تمایز رقبا
  • آشنایی با فرصت‌های بالقوه بازار هدف
  • آشنایی با تهدیدات بالقوه رقبا برای کسب‌وکار خود
  • آشنایی با بازارهای جدید
  • آشنایی با استراتژی های بازاریابی جامع برای تبلیغ محصول خود
  • توانایی گسترش محصولات و خدمات
  • آشنایی با مزایای رقابتی خود نسبت به سایر رقبا
  • آشنایی با تهدیدات بالقوه از جانب رقبا
  • افزایش فروش و درآمد
  • آشنایی با معیار های سنجش جهت رشد کسب و کار
  • آشنایی با خلاء بازار
نحوه افزایش درآمد با آنالیز و تحلیل رقبا

ابزارهای تحلیل رقبا

1-Google Analytics:یکی از معروف ترین ابزار گوگل که در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد و امکان ثبت و تحلیل را فراهم کرده است. این ابزار اطلاعات جامعی درباره بسیاری از مسائل موردنیاز جهت تجزیه و تحلیل را ارائه می دهد. اطلاعاتی که از طریق این ابزار بدست می آید بسیار جامع است چرا که اکثر افراد در صورت نیاز به خدماتی فورا در گوگل به جستجو می پردازند.

۲- Google AdWords: یکی دیگر از سرویس های ارائه شده توسط گوگل است که جهت تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار دو کانال برای جذب کاربر و بازدیدکننده دراختیار تبلیغ کنندگان قرار داده است. یکی از این دوکانال ارتباطی شبکه جستجو است که معمولا به پرداخت به ازای (PPC) کلیک شناخته می شود که تبلیغ کننده بر روی کلیدواژه ای که مربوط به کسب و کارش است سرمایه گذاری می کند. کانال دوم شبکه نمایش است که به تبلیغ کننده امکان تبلیغات بصری در وب سایت هایی که بخشی از این شبکه هستند را می دهد.

۳- Google Trends: یکی از بهترین ابزارهای در دسترس برای سئو و بهینه سازی سایت است. ترند در لغت به معنای روند می باشد و با این ابزار گوگل میتوان روند جستجوی واژه های مختلف در موتور جستجوی گوگل را بررسی کنیم. از قابلیت های بارز این ابزار باید به تحلیل و مقایسه حجم جستجوی واژه های مختلف باهم و مشاهده ترکیب هایی که در جستجو استفاده می شود اشاره کرد. با استفاده از این ابزار می توان واژه ها و عبارات کاربردی را شناسایی و از آنها برای بهینه سازی سایت استفاده کرد.

۴- Google Search Console: یکی از ابزارهای مهم جهت بررسی وضعیت وب سایت ها در موتورهای جستجو می باشد. با استفاده از این ابزار میتوان اطلاعات دقیق و مناسبی در خصوص وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به سایت، لینک ها و بک لینک ها، کلیدواژه های جستجو شده، صفحات ایندکس شده توسط گوگل، خطاهای احتمالی موجود، بازدیدهای سایت که دارای اهمیت زیادی هستند، بدست آورد. تفاوت این ابزار و گوگل آنالیتیکس در ارائه آمار این است که این ابزار به صورت کیفی آمار می دهد ولی نتایج ابزار گوگل آنالیتیکس کمی است.

۵- Alexa: یکی از ابزارهایی است که معمولا برای سنجش رنک سایت مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر اطلاعات رنکینگ این سایت اطلاعات مفید دیگری همچون بک لینک ها و کلیدواژه های نادیده گرفته شده در اختیار شما قرار میدهد. این سایت اطلاعات دیگری نیز در اختیار قرار می دهد اما بهتر است برای اینگونه اطلاعات از سایر ابزارهای معرفی شده استفاده کنید.

۶- MOZ: این ابزار یکی از ابزارهای قدرتمند با تمرکز بر بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. این ابزار اطلاعات مختلفی را دراختیار قرار می دهد اما به دلیل دو قابلیت اصلی آن باعث شده که امروزه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته شود. یکی از این قابلیت ها جستجوی کلمه کلیدی است. با جستجوی یک کلمه دراین ابزار اطلاعاتی درباره آن کلمه در اختیار شما قرار می دهد که میتوانید براساس آنها درباره آن کلمه تصمیم گیری کنید. قابلیت بعدی جستجوی لینک می باشد.با وارد کردن یک لینک میتوانید اطلاعات مفیدی درباره آن لینک بدست آورید. یکی از این اطلاعات این است که دریابید رقبای شما از چه سایت های بیشترین لینک را دریافت کرده اند.

۷- SimilarWeb: از ابزارهای قدرتمند در ردیابی فعالیت های رقبا می باشد. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با رقبای کسب و کار خود بدست آورید سپس در جهت ارتقا خود گام بردارید. از طرفی می توانید رقبای خود را باهم و با خود مقایسه کنید و نقاط ضعف و قوت را بدست آورید. از این ابزار اطلاعاتی همچون رتبه جهانی رقبا، میزان فعالیت در کشورهای مختلف، بررسی کانال های ورودی، میزان بازدید، تعداد جنسیت بازدیدکنندگان، برنامه ها و راه های ورود به سایت و کلمه های کلیدی را می توان استخراج کرد.

جمع بندی

نحوه افزایش درآمد با آنالیز و تحلیل رقبا

آنالیز و تحلیل رقبا و فعالیتشان اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار خواهد داد. به گونه ای که گاهی موفقیت یا شکست کسب و کار شما در گرو آن خواهد بود. در بازار هدف برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا لازم است آن ها را بشناسیم و نقاط قوت و ضعف آن ها را بدانیم تا در ادامه ی روند کسب و کارتان بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. به طور کلی لازم است قبل از ورود به بازار رقابت در مورد آن اطلاعات جامعی کسب کنید. همکاران ما در این مجموعه آماده مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما هستند.