تفاوت لوگو وهویت بصری:

در این مقاله سعی کردیم، تفاوت لوگو وهویت بصری را نشان دهیم و سعی کرده ایم با تصاویر و متن های ساده و روان این تفاوت بین لوگو و هویت بصری برند را هرچه واضح تر برایتان توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

  • تفاوت لوگو وهویت بصری برند
  • تفاوت لوگو و برند
  • تفاوت هویت بصری و برند
  • لوگوهمان هویت بصری است یا با آن فرق دارد ؟
  • ارتباط بین برند، هویت بصری و برند

تفاوت لوگو وهویت بصری برند :

لوگو و برند
تفاوت لوگو و برند | تفاوت لوگو وهویت بصری

اکثر افراد نمی‌توانند مرز بین لوگو و هویت بصری را مشخص کنند و تفاوت بین لوگو و هویت برند را  ‌دانند. بنابراین بیایید با تعریف برند و هویت بصری و لوگو آشنا شویم :

لوگو چیست ؟

کوتاه شده لغات نشان یا شعار ویژگی موسسات(logotype) را لوگو می‌گویند. علامت تجاری و مخصوص یک کسب و کار، تشکیل شده از کلمات سفارشی است که آن را قابل شناسایی می سازد تا ماهیت یک کسب و کار را مشخص سازد. به طور معمول آنچه که مردم به عنوان لوگو ( آرم) می‌شناسند و به عنوان علامت تجاری کسب و کار از آن یاد می کنند. برای شناسایی یک نهاد تجاری از نوع های مختلفی علائم تجاری استفاده می شود. علامت تجاری می‌تواند امضا، نشان، حروف اول اسم (مونوگرام)، تصویر، نماد یا دیگر شیوه‌های گرافیکی باشد. به طور مثال شرکت ایران خودرو از لوگو( آرم) خاصی استفاده می کند ولی شرکت LG از حروف اول اسم استفاده می کند. چندین هزار سال است که لوگو در یک یا چندین فرم وجود دارد. در زمان‌های قدیم رومی ها و یونانی ها، وسایل سفالی خود را با نشانه های علامت گذاری و قابل شناسایی می کردند، تا دست خط شان مشخص شود ، مصری های باستان نیز حیوان های خانگی خود را با حروف تصویری علامت گذاری می کردند تا صاحب خانه آنها قابل شناسایی باشد و طبقه اشراف نیز برای اینکه ارتش هایشان در جنگ قابل شناسایی باشد از نشانه های اشرافی که علامت مخصوص خانواده یا دولت نامیده می شد استفاده می کردند. امروز از علائم تجاری در کسب و کارها استفاده می‌کنند تا به مشتری در جهت شناسایی خود کمک کنند و به مخاطب و خصوصیات و کیفیت کالاهایشان را نشان دهند.
لوگو یک نماد گرافیکی نیز می باشد که می تواند به صورت سمبل، نوشتار، علامت و یا ترکیبی از این ها باشد. لوگو جز یکی از عناصر بصری است، که در ذهنیت مخاطبین تاثیر زیادی دارد.
بنابراین همان طور که گفته شد، ما برای کسب و کار، از هویت بصری که لوگو یکی از عناصر آن می باشد، استفاده می‌کنیم.

هویت بصری چیست ؟

موضوع برندسازی و برندینگ کاملا روشن است و دیگر بر کسی پوشیده نیست، زیرا امروزه هر ثانیه شاهد به وجود آمدن کسب و کارهای جدیدی هستیم. امروز برای این که کسب و کار از صحنه رقابت حذف نشود، با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی و سرعت ارتباطات باید به روز باشید. هویت بصری برند یا هویت بصری سازمانی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عامل ها در برند سازی کسب و کار ها است. پس برای این که بتوانید در ذهن مشتری خود ماندگار باشید باید از هویت بصری برند مطلوبی برخوردار باشید
هویت بصری، نیز همان ابزار ها و اجزای ظاهری که به ایجاد تصویر و ذهنیت به خصوصی از برند، در ذهن مخاطبان کمک می‌کند، می باشد.

برند چیست ؟

در لغتنامه کسب و کار تعاریف زیادی از آن چه که دقیقاً برند نامیده می‌شود وجود دارد. می‌دانید که افراد حرفه‌ای و متخصص در کسب و کار، برند را با روش ‌های متفاوتی به عبارت هایی مانند برند نام، نماد، طرح، اصطلاح یا هر نوع خصوصیت دیگری که کالا و خدمات فروشنده را با سایر کالا ها و خدمات موجود در بازار متمایز می‌سازد، می نامند. حتی زمانی که شما اتاق را ترک کرده‌اید، صحبت‌های افراد درباره شما برند است و یا حتی برند یک احساس درونی می باشد. ابهامات زیادی به پیرامون فهم ما در رابطه با آن چه که واقعاً یک برند می‌شود وجود دارد و جای تعجب نیست. مهم‌ تر از آن این که، آن چه به معنای ساخت ارزش از طریق برند می‌باشد، دارای ابهامات زیادی است.حتی ممکن است جایگاه هویت برند و این که هویت برند نشان گر چیست در برند برای ما مشخص نباشد. به طور ساده تر بیان می‌کنم، رابطه بین یک سازمان با مخاطبش برند می باشد، برند به دست آوردنی نیست و نمی‌توان چیز ی را برند کرد. در واقع برند پاداشی است که در جهت ایجاد روابط واقعی و پرشور با مخاطبان به واسطه تلاش سخت خلق می شود. امروزه برند را به تجربه ی کلی مشتری با کسب و کار تعبیر می کنند.
برند نیز، همان تصویر یا ایده می باشد که مخاطبان هنگام، فکر کردن در مورد محصول خاص، فعالیت ‌ها و خدمات یک شرکت در ذهنشان ایجاد می کنند.

تفاوت لوگو و برند :

از اشتباهات رایج بین مدیران استفاده نادرست از واژه برند به جای لوگو می‌باشد. لوگو نشانی از سازمان دارد، در حالی که برند ماندگاری نام سازمان کمک می‌کند. وقتی، برند موفقی هستیم که در قلب و روح مخاطب نفوذ کنیم و مشتری در صورت مواجه شدن با چندین نام، نیازی به تفکر نداشته باشد و راحت محصول و خدمات شما را انتخاب کند.

در مورد تفاوت لوگو وهویت بصری برند، امیدواریم بتوانیم به صورت منطقی مقایسه انجام دهیم، تا نقش هر کدام به طور صحیح بیان شود، در نتیجه اگر کسی در این زمینه نیاز به کمک داشت، می توانید، به او کمک کنید، یا که می توانید کسب و کار جدید بنا کنید. شما هم قطعاً کنجکاو برای یادگیری هستید، همین کنجکاو بودن جهت بهبود بخشیدن به کسب و کار کافی می باشد. به عنوان مثال برند یک انسان می باشد و لوگو حکم لباس او را دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌ های لوگو و برند که اکثر مردم با آن موافق هستند تفاوت قیمتی بین آنها می باشد. در حال حاضر یک لوگو حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد، این در حالی است که برند، در عین ناباوری چند صفر بیشتر دارد و ارزشش به یک میلیارد تومان هم خواهد رسید.

تفاوت دیگر لوگو و برند در زمینه ساخت آن ها می باشد، ساخت یک لوگو، امروزه به شیوه خودکار انجام می‌شود، اما ساخت برند نیازمند نیروی انسانی می باشد تا کار انجام شود.

تفاوت هویت بصری و برند :

راه های زیادی برای تعریف برند وجود خواهد داشت، اما موضوع برند چیزی نیست که بتوان آن را در یک خط به صورت خلاصه نوشت. به طور کلی نام تجاری به مراتب فراتر از لوگو می باشد در واقع بیشتر از چیز های غیر واقعی تشکیل شده است. بیشتر صاحبان کسب و کار زمان و هزینه زیادی را صرف طراحی و ساخت لوگو می‌کنند، در حالی که لوگو، بخشی از روند برند آنها را تشکیل می دهد. کلمات برند و هویت بصری اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود اما در واقع شباهتی با هم ندارند.

لوگوهمان هویت بصری است یا با آن فرق دارد ؟

لوگو جزئی از اجزای هویت بصری برند شما به شمار می آید. یک اشتباه که در بین اکثر مردم رایج است این می باشد که، هویت بصری برند را با لوگو اشتباه میگیرند. لوگو یک نماد متنی، گرافیکی می باشد که، باید به سریع ترین و بهترین حالت ممکن برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که، لوگوی سازمان یکی از اجزای هویت بصری آن محسوب می‌شود، اما تمام هویت بصری آن سازمان را در بر نمی گیرد و البته علاوه بر طراحی حرفه‌ ای و خلاقانه باید خود سازمان هم دارای اعتبار بالایی باشد، تا لوگوی آن که، یکی از عناصر هویت بصری به حساب می ‌آید، به یاد ماندنی تر باشد. اینکه لوگو باید چگونه باشد تا هدف اصلی سازمان را برساند، باید توسط طراحان حرفه ای و متخصص که در این زمینه سر رشته دارند یا دارای مدرک مرتبط هستند انجام شود.

لوگو و برندسازی
لوگو و برندسازی | تفاوت لوگو وهویت بصری

ارتباط بین برند، هویت بصری و برند :

اگر برند یک ارتباط باشد، لوگو تصویر آن رابطه می باشد. به عبارت دیگر به طور کلی لوگو وظیفه برگرداندن مشتری به سازمان را برعهده دارد و نشان دهنده ارتباط سازمان با مخاطبین می باشد. با اینکه لوگو ها متداول هستند، اما تنها عبارتی می باشند که تلاش هایی را در تلاش هایی را در آن جهت انجام دهد.
هر ایما و اشاره ای دلالت بر برند شما دارد، که ممکن است به صورت بصری یا لامسه ای باشد. هر ایما و اشاره ای به صورت(بینایی،صدا،لامسه،طعم یا بو) برای نشان دادن رابطه بین شما و مخاطبین می باشد. همچنین لوگو می تواند حامل هویت بصری هم باشد. در یک بازار پر از پیشنهاد هر کسب و کاری در تلاش برای ایجاد یک مارک و نشان قدرتمند می باشد. سازمان هایی برنده میدان هستند که آرم و لوگوی تجاری خود را با ایجاد ارزش های مشترک با مخاطبانشان بسازند.

چکیده :

در این مقاله سعی کردیم، تفاوت بین برند، هویت بصری و لوگو را نشان دهیم و امیدواریم اگر از این به بعد کسی تفاوت بین لوگو، هویت بصری و برند را نمی‌دانست و آنها را باهم یکی می دانست، شما بدون خشونت آن را، از اشتباه در بیاورید.

برای طراحی لوگو، هویت بصری و برند خود می توانید کار خود را با اطمینان و اعتماد کامل به تیم حرفه‌ ای و با سابقه ما بسپارید و در زمینه کسب و کار و جذب مشتری موفق تر شوید، نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌ دهند. | تفاوت لوگو وهویت بصری