طراحان حرفه ای چگونه برای طراحی لوگو ایده پردازی می کنند؟

طراحان حرفه ای چگونه برای طراحی لوگو ایده پردازی می کنند؟

مقدمه

فرقی ندارد صاحب یک کسب و کار نوپا باشید یا کسب و کارتان در چه مرحله ای باشد، تضمین موفقیت و پیشرفت شما در دنیای رقابت تجارت امروزه به ایجاد یک هویت و اعتبار مناسب در چشم مشتری یا مخاطب بستگی دارد ، که این امر را داشتن یک لوگو حرفه ای به شما هدیه می دهد. همانطور که می دانید لوگو به منزله چهره ی یک کسب و کار یا برند است، در حقیقت لوگو همان چیزی است که اثر اولیه را بر مخاطب و مشتری شما می گذارد و تعیین می کند که به تعامل بیشتر با شما بپردازد یا خیر. لوگوی حرفه ای باعث می شود در میان سایر رقبا و کسب و کارها شناخته شوید و هم چنین در ذهن مخاطب بمانید. شرکت های طراحی و طراحان گرافیکی گوناگون و بسیاری در بازار حضور دارند که تمرکز و تخصص اصلی آن ها انجام طراحی لوگو حرفه ای است. بدیهی است که هر کدام از این افراد یا شرکت ها ، بسته به نوع شرکت ، میزان تجربه و تخصصشان و دیگر عوامل موجود،  تعرفه طراحی لوگو و کاراکتر متفاوت و منحصر به فرد خودشان را دارند. در این مقاله قصد داریم به این سوال که طراحان حرفه ای چگونه برای طراحی لوگو ایده پردازی می کنند ، پاسخ دهیم.

لوگو چیست؟

در ابتدا لازم است با معنا و مفهوم لوگو بیشتر آشنا شوید، لوگو به معنای نشانه و آرم است و یکی از کاربردی ترین و مطمئن ترین روش های معرفی یک برند و یا محصولات و خدمات آن برند است. در واقع لوگو می تواند به افزایش در آمد برند در هر زمینه کمک بسیاری کند؛ به عبارت دیگر لوگو یا آرم یک نشان گرافیکی است که می تواند تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد که غالبا به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی می شود و به نوعی نشانگر یک کسب و کار، سازمان و فرد است ؛ لوگو یک نماد مختصر به قصد نشان دادن کسب و کار و با هدف حک شدن در اذهان عمومی است. بدون وجود یک لوگو حرفهای هرگز نباید توقع داشت مخاطب بتواند با شما به سرعت ارتباط برقرار کند. پس هدف از طراحی لوگو در وهله ی اول جذب مخاطب در سریع ترین زمان ممکن برای کسب و کار مربوطه است که عوامل بسیاری در موفقیت لوگو تاثیر گذار هستند مانند رنگ و نوع لوگو. بنابر آن چه گفته شد سکوی پرتاب هر برند و کسب و کار لوگوی آن است. در ضمن لوگو همانند اثر انگشت هر فرد که منحصر به مفرد و مختص همان شخص است و وجه تمایز افراد از یکدیگر است ، عمل می کند.

طراحان حرفه ای چگونه برای طراحی لوگو ایده پردازی می کنند؟

دلایل اهمیت طراحی لوگو حرفه ای

بر اساس آن چه گفته شد لوگو برند را بیشتر به مشتری می شناسد و نقش اساسی در متمایز شدن و شناخته شدن بهتر اثر دارد . از همین رو اگر لوگو طراحی موفقی داشته باشد حتی موجب شناخته شدن برند در سطح جهانی می شود ، هم چنین لوگو اگر طراحی خوبی داشته باشد برند را شاخص می کند و زمانی که مشتری چندین انتخاب پیش رو دارد و نمی داند از محصول کدام شرکت و موسسه استفاده کند می تواند بر تصمیم او تاثیرگذار باشد. پس طراحی لوگو حرفه ای موضوع پر اهمیتی است زیرا هم می تواند برای برند مشتریان جدید تعریف کند و هم می تواند مشتریان دائمی را از او بگیرد و همه چیز بستگی به طراحی حرفه ای دارد. دلیل دیگری که باعث می شود به طراحی حرفه ای لوگو بیش از پیش اهمیت بدهید ، احساس خوب ایجاد کردن در مخاطبان است. بدیهی است اگر لوگو جذابیت و زیبایی بصری نداشته باشد و فرم ها و رنگ ها با آشفتگی و بدون اصول کنار هم قرار گرفته باشند مخاطب به آن جذب نخواهد شد و آن را به رسمیت نخواهد شناخت. به همین ترتیب اگر طراحی لوگو از نظر زیباشناسی و رنگ شناسی صحیح عمل کرده باشد ،  بیشتر در ذهن مخاطب نقش می بندد و موجب می شود مخاطب محصول مورد نظر را انتخاب کند. هم چنین یک لوگو حرفه ای حس اعتماد مخاطب نسبت به برند و خدمات و محصولاتش را افزایش می دهد، بسیار مهم است که بین برند و مخاطب ارتباط احساسی برقرار شود تا برند در ذهن آنها ماندگار شود که این مسئله به لطف یک لوگوی حرفه ای امکان پذیر خواهد بود. بدیهی است با وجود یک لوگوی حرفه ای ، هنگام تبلیغات جای مانور بیشتر و بهتری می توان داشت. یک لوگو حرفه ای همچنین وفاداری مخاطب را نیز به همراه خواهد داشت، چرا که هنگامی که برند یک لوگو حرفه ای داشته باشد مخاطب با دیدن آن احساس بهتری پیدا کرده و دوست دارد بیشتر با محصولات یا خدمات آن در ارتباط و تعامل باشد. یکی دیگر از عوامل اهمیت لوگو بهتر دیده شدن برند از نظر بصری است، چرا که لوگو معمولا برای مخاطب باید جذاب به نظر برسد. از همین رو طراحی لوگو توسط نرم افزارهای رایگان و یا افراد غیر حرفه ای ممکن است موجب صرفه جویی در وقت و هزینه  شود اما قطعا نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. از همین رو می توان گفت برای موفقیت در طراحی یک لوگو حرفه ای تجربه فاکتور کلیدی است.

طراحان حرفه ای چگونه برای طراحی لوگو ایده پردازی می کنند؟

شیوه ی کار طراحان لوگو

  • ایده پردازی و بیان ایده

یک طراح حرفه ای برای خلق لوگوهای جذاب سعی می کند همیشه هر ایده ای که به ذهنش می رسد را بیان کند. هنگام ایده پردازی او هیچ گاه سعی در سانسور کردن خودش نمی کند و آنچه در ذهنش می گذرد را بیان می کند. او ایده ها را روی کاغذ  می نویسد، هر ایده ی کوچک یا بزرگ ، خوب یا بد. خوب است بدانید گاهی حتی بدترین ایده های تاریخ می تواند به خلق ایده هایی نو کمک کند. پس باید بدون فکر به کیفیت ایده،  فقط آن را نوشت. هم چنین باید توجه داشت که همه افراد در طول روز حالات روحی و روانی متفاوتی را در خود احساس میکنند. یکی از این حالات زمان اوج خلاقیت فرد است. این حالت برای هر فردی میتواند متفاوت باشد. گاهی 5 دقیقه قبل از خواب ،گاهی در طول روز بین ناهار خوردن ،یا صبح زود هنگام خوردن صبحانه. یک طراح حرفه ای باید این زمان را پیدا کند و سعی کند زمان درست را برای خود برگزیند تا به خلق ایده هایی نو برسد. هم چنین لازم است پس از تهیه لیستی از تمامی ایده ها، برای مدتی به آن ها سر نزد و آن ها را به حال خود رها کرد. آنچه پس از این رخ خواهد داد بی شک شگفت انگیز خواهد بود، کافیست امتحان کنید.

  • شناخت برند و مخاطب آن

یک طراح لوگو حرفه ای باید درک کاملی از اهداف و ماموریت برند موردنظر را داشته باشد، تا بتواند دید جامعی از برند موردنظر به دست آورد. برای این کار لازم است صفاتی که برند را به خوبی معرفی میکنند، فهرست شود. قطعا این صفات می توانند منجر به خلق ایده هایی نو شوند. طراح گرافیک باید بداند چه تصویری می خواهد از برند به مخاطب ارائه کند ، تهیه تصویری از ایده آل ترین حالت ممکن می تواند کمک شایانی کند، چرا که این تصویر اطلاعات بسیاری درمورد برند به مخاطب خواهد داد. به عبارتی تهیه این لیست به طراح در تعیین ماموریت و نیز هدفش کمک خواهد کرد.

  • توجه به عناصر تاثیرگذار

طی مسیر ایده پردازی لوگو پس از شناخت دقیق برند زمان آن می رسد که طراحی آغاز شود، به عبارتی از این جا داستان برند آغاز می شود. باید توجه داشت که بهترین راه برای الهام گیری و شروع ایده پردازی تهیه یک لیست از لوگو برندهای مشابه است، البته صرفا جهت الهام گرفتن نه کپی برداری. در این مرحله باید به عوامل تاثیرگذار در موفقیت لوگو همچون نوع و رنگ لوگو، سبک لوگو، فونت لوگو و غیره توجه کرد. به این ترتیب که نوع لوگو میتواند انتزاعی، نمادین، نوشتاری، طرح حیوانات یا موارد دیگر باشد. به طور مثال رنگ هایی که در ساخت لوگوها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند معمولا رنگ های آبی و قرمز هستند. هم چنین سبک لوگو هویت یک برند را معرفی می کند که سبک لوگو میتواند کلاسیک و قدیمی، مینیمال و یا رسمی باشد. دیگر عنصر تاثیرگذار، فونت است. چرا که به نوعی معرف موضوع و لحن عناصر اصلی می باشد. مثلا فونت هایی که معمولا بولد هستند لحنی جدی دارند، فونت های گرد لحنی دوستانه و انواع دیگر فونت ها به همین شکل عمل خواهند کرد.

طراحان حرفه ای چگونه برای طراحی لوگو ایده پردازی می کنند؟

جمع بندی

بدیهی است که طراحی لوگو خلاقانه یکی از پیش نیازهای حیاتی در فروش یک برند موفق است، چرا که یک لوگوی تکراری و خسته کننده ، نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب نخواهد کرد. بنابراین بهتر است طراحان گرافیک این نکته را در نظر داشته باشند که هرچه ایده جدیدتر و خلاقانه تر باشد، افزایش تقاضا و میزان درآمد برند نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. همان طور که پیش تر گفته شد طراحی لوگو شامل مجموعه ای از کار ها و چک لیست هایی است که لازم است یک متخصص طراح گرافیک این روند را به درستی طی کند تا طراحی لوگو مربوطه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به همین دلیل هر طراح گرافیکی لازم است این روند را به درستی بشناسد و تلاش کند هر مرحله از آن را به درستی انجام دهد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.