ده نکته مهم درباره ی طراحی لوگو که باید بدانید

نکات طراحی لوگو

در دنیای امروز کسب و کار، انتخاب و طراحی یک لوگوی مناسب برای موفقیت یک برند تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معمولا بیشتر کسب و کارهای نوپا برای طراحی لوگو از اپلیکیشن های آماده طراحی لوگو موجود در بازار استفاده می کنند اما مسلما طراحی لوگو توسط یک طراح حرفه ای نتیجه ی مطلوب تری خواهد داشت. لوگو، هویت  کسب و کار و برندتان را نشان می‌دهدو موجب شناخته شدن و دیده شدن شما میشود. بدون داشتن لوگو نمی‌توان به راحتی خود را به مشتریان معرفی کرد. در بازار رقابتی امروزه یک لوگو حرفه ای میتواند در ذهن مخاطب شما را ماندگارتر کند. در صورتیکه طراحی لوگو به صورت حرفه ای انجام شود و نکات مهم طراحی لوگو رعایت شود و لوگوی شما جذاب باشد، توجه بسیاری افراد را جلب می‌شود و این بستر بسیار مناسبی برای رشد و شناخته شدن شما خواهد بود. علاوه بر این ها یک لوگوی حرفه ای حس اعتماد را به مخاطب القا میکند. لوگو اولین چیزی است که ارتباط احساسی بین محصول و مشتری ایجاد می‌کند که هر بار با دیدن آن این احساس تازه می‌شود. در جامعه ی امروزه، افراد انتظارات خاصی دارند. آنها تصور می کنند که یک تجارت معتبر و حرفه ای باید دارای یک لوگوی مشخص باشد. پس با طراحی لوگوی حرفه ای، شما نسبت به رقبایی که طراحی خود را به صورت غیر حرفه ای طراحی کرده اند، متمایز می شوید. برای طراحی یک لوگوی حرفه ای باید به نکات زیادی توجه داشت، که ما در این مقاله به بررسی ده نکته مهم در طراحی لوگو حرفه ای میپردازیم.

تعریف لوگو

لوگو یک روش ساده برای معرفی کسب و کار، با استفاده از علامت یا نماد یا شکل است. لوگو یا نشانه یا آرم یک علامت گرافیکی است که کار آن معرفی برند وکسب وکار است نه توضیح آن. لوگو به نوعی رد پای شرکت یا محصولات است که موجب ماندگاری یک برند در ذهن مخاطب هدف میشود.

1.توجه به ماهیت و نوع فعالیت کمپانی

یک طراح حرفه ای لازم است قبل شروع به کار در مورد نوع فعالیت برند تجاری، ماهیت شرکت، ارزش ها و اصول بنیادی شرکت تحقیق کند و حین طراحی لوگو آنها را در نظر بگیرد و به کار ببرد تا بتواند بهترین سبک طراحی را انتخاب کند. مثلا سبک طراحی لوگو برای یک شرکت مهندسی در مقایسه با یک رستوران تفاوت بسیار زیادی دارد.

توجه به مخاطب

2.توجه به مخاطب هدف

علاوه بر توجه به ماهیت برند، توجه به نوع مخاطب هدف نیز به همان اندازه اهمیت دارد. از آنجا که مهم ترین و ابتدایی ترین دلیل طراحی لوگو ماندگاری در ذهن مخاطب است پس معمولا بهترین سبک طراحی لوگو حرفه ای، سبکی است که بتواند متوسط افراد یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

3.رعایت اصل سادگی

ابتدایی و مهم ترین اصل در طراحی یک لوگو حرفه ای رعایت اصل سادگی است. یک طراح حرفه ای باید تا جایی که ممکن است از پیچیده کردن طرح لوگو خودداری کند. به طور کلی هرچه ساده تر،بهتر. سادگی زیبا ر و تاثیرگذارتر است. هرچه لوگو پیچیده تر باشد به همان اندازه هم به خاطر سپردنش سخت خواهد بود. لوگو های ساده به راحتی قابل تفسیر هستند. بنابراین داشتن یک لوگوی ساده در عین حال جذاب و حرفه ای بسیار مهم است.

4.توجه به رنگ ها

توجه به روانشناسی  رنگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتخاب رنگ خاص و تاثیرگذار یکی از ایده های ناب در طراحی لوگو است. ذهن انسان به محرک های بصری بسیار حساس است و رنگ ها یکی از مهم ترین محرک های بصری هستند. رنگ ها موجب برانگیختن احساسات میشوند و هر رنگی دارای پیامدی در طراحی لوگو است پس انتخاب هوشمندانه رنگ در طراحی لوگو موجب ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب میشود.

5.مناسب جهت تبلیغات

لوگو هویت یک برند است .جذابیت و تاثیرگذاری لوگو روی کارت ویزیت بیزنس باید به اندازه جذابیت آن روی بیلبورد های بزرگ باشد. همچنین باید توجه داشت که لوگو به صورت سیاه و سفید هم جذاب و تاثیر گذار باشد چرا که بسیاری از تبلیغات (روزنامه ، مجله ، تراکت ...) به صورت سیاه و سفید چاپ میشوند. یک لوگوی حرفه ای باید از روی یک بیلبورد تبلیغاتی یا یک کارت ویزیت قابل شناسایی باشد

6.تاثیر گذاری آنی

یک لوگوی حرفه ای باید بلافاصله مخاطب را تحت تاثیر بگذارد و به او احساس آنی و شفافی در شناخت شما و برندتان را بدهد. به طور کلی هرچه مخاطبتان سریعتر بتواند با طرحتان ارتباط برقرار کند احتمال ماندگاری نام و برندتان هم در ذهن مخاطب بیشتر میشود. هر چه لوگو بتواند بیشتر احساسات مخاطب را درگیر کند، موفق تر است.

7. طرح و مفهوم قابل درک

اینکه  لوگویی که طراحی میشود دارای مفهوم و ایده های ناب باشد خیلی خوب است اما اگر این مفهوم آنقدر پیچیده باشد که مخاطب در درک آن با مشکل مواجه شود، تاثیر برعکس میگذارد. طراح باید توجه کند که مخاطب بتواند به راحتی پیام و مفهوم کسب و کار را ار طریق لوگو متوجه شود.

8.تقلید و کپی ممنوع

اینکه در ابتدا به لوگو های مشابه و شرکت های رقیب توجه کنید بسیار خوب است اما باید مراقب باشید که به جای ایده و الهام گرفتن ، لوگو ی رقیب را کپی یا دستکاری نکنید. نیاز نیست سخت بگیرید ، همین که لوگویی طراحی کنید که در مقایسه با رقبا قابل تمایز باشد و نکات مهم طراحی لوگو در آن رعایت شود، کافیست.

9.پایداری و به روز بودن طرح

یک لوگو حرفه ای باید علاوه بر به روز بودن ، همیشگی باشد یعنی تا چند سال آینده هم قابل استفاده و تاثیرگذار باشد. طرحی که انتخاب میکنید باید به گونه ای باشد که تا مدت ها با دیدن آن ،شما و برندتان را در ذهن مخاطب تداعی کند. اگر مجبور باشید به طور مداوم لوگوی خود را تغییر دهید مخاطب گیج و گم خواهد شد.

10.رعایت تناسب اجزا و نسبت های بصری

تناسب اجزا

به خاطر داشته باشید که از لوگو در موارد مختلفی قرار است استفاده شود.( بیلبورد ، سربرگ ، سایت، تراکت و...) پس باید در نظر داشت که طرح به گونه ای باشد که نسبت سایز و تناسب اجزا در هر حالتی رعایت شود. همچنین لوگوهایی که نسبت طول و عرض مناسبی ندارند یا خیلی کشیده یا خیلی پهن هستند، از نظر بصری گیج کننده هستند.

جمع بندی

طراحی لوگو نقش بسیار مهمی در معرفی کسب و کارتان دارد و برای این که بتوانید در انجام تبلیغات محصولاتتان موفق عمل کنید، به یک لوگوی اختصاصی نیاز دارید؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که حتی قبل از آغاز فعالیت کسب و کارتان زمان و هزینه کافی را برای طراحی لوگو در نظر بگیرید؛ چرا که لوگو تنها یک علامت تجاری نیست بلکه برند شما توسط لوگو به مشتری معرفی می‌شود . پس انتخاب یک طراح با تجربه و خلاق بسیار اهمیت دارد. برای طراحی لوگو حرفه ای یا مشاهده ی نمونه کار ها کلیک کنید.