برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ

برند سازی شخصی

مقدمه

برند سازی  شخصی یا پرسونال برندینگ اصطلاحی نو ظهور در دنیای تجارت است که تقریبا در یک دهه ی اخیر با پیشرفت چشم گیر شبکه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ توجه ویژه ای به آن شده است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که منحصر به فرد بودن کلید طلایی برای دیده شدن در دنیای  متنوع و رنگارنگ تجارت است. یکی از فاکتور هایی که شما را در این امر یاری میکند، داشتن برند شخصی خودتان است. برند سازی شخصی به این معناست که شما ، برای محصولات یا خدماتتان مانند برند های معروف دنیا ، برند مخصوص به خود را دارید و به این ترتیب حرفه تان نسبت به سایر رقبا قابل تمایز خواهد بود. برند سازی در دنیای تجارت یعنی شما حرفی برای گفتن دارید و به خدمات یا محصولاتتان آنقدر اطمینان دارید که برای برندینگ کردن آن وقت و هزینه صرف کرده اید.در این مقاله ما سعی داریم از سیر تا پیاز برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ را برای شما مخاطب گرامی شرح دهیم.پس با ما همراه باشید.

تعریف برند سازی شخصی

در حالت کلی برند سازی یا پرسونال برندیگ به معنای کسب جایگاه مخصوص به خود در میان سایر رقبا، می باشد.به عبارتی دیگر برند سازی یعنی اعتبار سازی. برای مثال همه ی ما با برند هایی مثل اپل ، مک دونالد، پپسی ، ورساچه و...آشنا هستیم. همانطور که برای محصولات یا خدمات می توان برند مخصوص به خودشان را ساخت، برای انسان ها هم این امر امکان پذیر است. مثلا ترامپ از دیر باز سعی در تثبیت خود و جایگاهش در میان مردم داشته است. اینکه چه مدرک تحصیلی دارید یا تجربه و سابقه کارتان چیست، فاکتور هایی بودند که در گذشته نقش بسیار پر رنگ تری در موفقیت یک شخص یا حرفه ی او داشتند. اما امروزه آنچه بسیار مهم است این است که توانایی های شما چیست ، چرا که در محیطی تخصصی تر و حرفه ای تر در بازار کار ، مورد قبول مخاطبان قرار گرفتن حایز اهمیت فراوان است. تا پیش از این، تصور همه ی ما این بود که فرایند برند شدن یا برند ساختن ،چیزی بسیار پیچیده و غیر قابل دسترس برای عموم است و فقط مختص شرکت های تجارتی ابر قدرت یا محصولات بسیار پر فروش و معروف در سراسر دنیا است.اما میدانیم که در دنیای تجارت امروز هر چیزی یا هر کسی می تواند برند شخصی و مخصوص به خود را داشته باشد، از یک گیره مو گرفته تا یک خودرو، از یک معلم ساده گرفته تا یک هنرپیشه معروف. برای ماندگاری در ذهن مخاطب ، برند سازی شخصی به یکی از مراحل لازم و حیاتی حین راه اندازی کسب و کار تبدیل شده است.

تاریخچه برند سازی شخصی

اصطلاح برند شخصی یا مارک شخصی توسط شخصی به نام تام پیترز در اواخر قرن 20 وارد دنیای تجارت شد. تام در این باره مقالات زیادی نوشته و منتشر کرده است و معتقد است که برند سازی مخصوص افراد خاصی با شرایط خاص و متفاوتی نیست.هر کس در هر جایگاهی میتواند برند مخصوص به خود را داشته باشد. از نظر او رشد و پیروزی در دنیای کسب و کار مهم ترین کاربرد برند سازی شخصی است. پس از تام پیترز، پیتر مونتویا نیز چندین کتاب در زمینه برند سازی شخصی به چاپ رسانده است. از نظرپیتر، انتخاب جامعه و مخاطب هدف در امر برند سازی بسیار اهمیت دارد. به این معنا که باید طی فرایند برند سازی، انتخاب کنیم مخاطب هدف ما چه کسانی خواهند بود و تمرکز ویژه برای جذب آنها را به کارببریم.پس از تام پیترز و پیتر مونتویا افراد دیگری هم به بیان نظرات مختلفی پرداختند اما این دو شخص از مهم ترین افراد در زمینه پرسونال برندینگ هستند که صاحب سبک و نظر هستند.

اهمیت برند سازی شخصی

شاید به دنیای اطرافتان دقت کرده باشید که چگونه افراد مختلف (پزشکان، بازیگران، فوتبالیست ها ، وکلا، طراحان لباس و...) برای برند سازی شخصی خود وقت و هزینه صرف می کنند و برای شما این سوال پیش آمده است که چرا پرسونال برندینگ تا این اندازه اهمیت دارد. در این قسمت با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم. اولین مزیت برندسازی شخصی افزایش درآمد است. هنگامی که شما برند سازی حرفه ای تری انجام داده باشید،  میتوانید خدمات یا کالاهای خود را به قیمت بالاتری عرضه کنید. البته این به آن معنا نیست که فاکتور کیفیت داشتن خدمات و محصولات را نادیده بگیرید. در این هنگام است که به جای آنکه شما به دنبال مشتریان باشید، آنها خودشان به سراغتان خواهند آمد.علاوه بر این ها برند سازی به شما کمک میکند برای مخاطبتان قابل لمس تر و واقعی تر باشید. همچین برند سازی شما و حرفه تان را از سایر رقبا متمایز میکند.

مراحل برند سازی شخصی

برند سازی شخصی
  • شناخت خود

قبل از شروع به هرکاری لازم است شما تعریف بسیار دقیق و کاملی از خودتان، خدماتتان و محصولاتتان داشته باشید. ارزش ها و توان مندی هایتان را بشناسید و بدانید دقیقا به دنبال چه هدفی هستید و چه چیزی می خواهید. باید بدانید چه چیزی است که در شما و کسب و کارتان منحصر به فرد است و مخاطب چرا باید شما را از میان سایر رقبا برگزیند. باید بتوانید به مخاطبتان دلیلی ارایه کنید تا متقاعد شود شما تنها و بهترین راه حل آنها هستید.

برند سازی شخصی
  • شناخت مخاطب

هنگام برندسازی شخصی شما باید به طور دقیق بدانید چه کسانی را می خواهید تحت تاثیر قرار دهید، نیازهایشان چیست و از شما چه انتظاراتی دارند. این طبیعی است که شما نمی توانید عموم را راضی کنید اما با آگاهی از فاکتور های مثل سن ، جنس، حرفه ، خواسته ها و تمایلات و... درباره ی مخاطبتان ، شما برند سازی حرفه ای و موفق تری خواهید داشت.

  • ساخت برند

حالا که تحقیقاتتان را تکمیل کردید باید آنها را به مرحله اجرا در آورید، برای اینکار اولین قدم طراحی یک لوگو حرفه ای است،لوگو هویت شما خواهد بود پس سعی کنید ساخت آن را به دستان افراد باتجربه و متخصص بسپارید. پس از طراحی لوگو حرفه ای لازم است وب سایت مخصوص به خودتان را داشته باشید و طبق اصول آن را بهینه سازی کنید. در پایان نیز لازم است شعار مخصوص به خودتان را داشته باشید. شعار برندتان چیزی خواهد بود که قبل از همه چیزبه چشم مخاطب خواهد آمد.

  • تبلیغات

آخرین مرحله که بسیار حیاتی است در رشد و پیشرفت برندتان ،تبلیغات است. شما باید برندتان را به مخاطبان معرفی کنید ، برای این کار می توانید از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، فیس بوک ، تلگرام و غیره استفاده کنید. برگزاری ایونت ها برای تعامل بیشتر با مردم و مخاطبان نیز ایده بسیار خوبی خواهد بود. ایده دیگری که مفید خواهد بود این است که در وب سایت خود عضو گیری انجام دهید. یعنی خدمات ویژه ای را فقط برای افرادی که عضو هستند در نظر بگیرید.

نکات برند سازی شخصی

  1. برند سازی یک پروژه نیست بلکه یک فرایند است.
  2. در برند سازی باید بر تصویری که از خود در ذهن مخاطبتان برجای میگذارید، تمرکز کنید.
  3. برندسازی باید در راستای خدمت به کسب و کارتان باشد
  4. در برند سازی سعی کنید خود واقعی تان باشید.
  5. در برند سازی باید سعی کنید همیشه قابل دسترس باشید.
  6. در برند سازی باید به ارزش هایتان خیلی توجه داشته باشید.
  7. برند سازی با مفهوم شهرت تفاوت دارد.
  8. در برند سازی مهم است منحصر به فرد باشید نه تکرار و کپی دیگران.
  9. دربرند سازی بهتر است داستان مخصوص به خودتان را داشته باشید.
  10. در برند سازی بیان حقیقت موثرترین استراتژی است.
برند سازی شخصی

جمع بندی

این روزها برای درخشیدن در دنیای تجارت ، برند سازی به فاکتور بسیار حیاتی تبدیل شده است.برند سازی به کسب و کار شما اعتبار می بخشد.برند سازی شخصی به معنایی دروغ گویی یا لاف زدن و اغراق نیست ، بحث غرور و خود بزرگ بینی نیست، بلکه به این معناست که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار آنقدر به خودتان و حرفه تان اطمینان دارید که می توانید با خیال راحت این اعتماد را در ذهن مخاطبتان هم بسازید. برندسازی فرایندی دو طرفه است ، برند سازی منحصرا به خرید و فروش ختم نمیشود بلکه فرایندی است که موجب جلب اعتماد مخاطب یا مشتری میشود. چرا که شما، دلیل اینکه باید شما را انتخاب کنند و شما تنها راه حل آنها هستید را از طریق پرسونال برندینگ در اختیارشان قرار داده اید.بسیار مهم است که ابتدای امر شما موفق به جذب مشتری و مخاطب شوید اما آنچه مهم تر است این است که شما توانایی این را داشته باشید که مشتریان خود را همیشگی کنید. مشتری و مخاطب  وفادار اعتبار کسب و کار شما خواهند بود.برای آنکه کسب و کارتان حرفه ای تر به نظر برسد باید ماندگار و خاص باشید ،درست است که منحصر به فرد بودن و قابل تمایز بودن نسبت به سایر رقبا کار بسیار ساده ای نیست اما اگر در برند سازی شخصی حرفه ای عمل کنید خود به خود این مسیر با موفقیت طی خواهد شد.ما در این مجموعه شما را در تمام مراحل برند سازی شخصی حرفه ای یاری خواهیم کرد. جهت سفارش طراحی لوگو ، مشاوره و مشاهده نمونه کارها کلیک کنید.