مزایای طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برند

مزایای طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برند

مقدمه

اگر با کمی دقت به محصولات تجاری مختلف و بازی­ ‌های کامپیوتری و انیمیشن­‌ های گوناگون اطرافتان دقت کنید، به نقش مهم کاراکترها در برندینگ و بازاریابی پی خواهید برد. ثبت و ماندگاری طولانی مدت شخصیت‌ های کارتونی در ذهن مخاطبان دلیلی است که نقش و اهمیت کاراکتر در تجارت و تبلیغات را نتوان نادیده گرفت و از همین رو شخصیت­‌ های تجاری جذاب و ماندگاری تا به امروز خلق شده است. اگر بخواهیم اصلی ترین ویژگی یک کاراکتر موفق و حرفه ای را بیان کنیم باید بگوییم کاراکتر برند می‌بایست همه ابعاد آن برند را به نمایش بگذارد :ویژگیهای بصری برند، ارتباط با مخاطبان و حتی احتمالاً تاریخچه برند. همچنین بهتر است که کاراکتر برند، یک فرد مشهور نباشد زیرا شهرت او برند را تحت تاثیر قرار خواهد  داد. به طور خلاصه، طراحی کاراکتر حرفه ای برای برند با هدف ارائه محصولات و خدمات به وسیله آن کاراکتر برای تأثیر گذاری و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب انجام می‌ شود. اگر طراحی کاراکتر حرفه ای و خلاقانه، صحیح و با توجه به نظام و ساختار یک برند انجام شود، بدون شک بیشترین تأثیر گذاری را در درازمدت در ذهن مخاطب دارد و از طرفی در کوتاه مدت هم مخاطبان بیشتری را به سمت برند جذب می‌ نماید. با ما در شرح مزایای طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برند همراه باشید.

تعریف کاراکتر تبلیغاتی

در تعریف کاراکتر تبلیغاتی باید گفت کاراکتر تبلیغاتی، شخصیتی مجازی است که توسط یک طراح یا گرافیست برای تأثیر گذاری و ارتباط هرچه بیشتر یک برند یا محصولات و خدمات آن، با مخاطب، طراحی و خلق می­‌شود. به عبارت دیگر با استفاده و کمک کاراکتر های تبلیغاتی برندها، شرکت ­ها و کمپانی ­ها می‌توانند ارتباطی تأثیرگذار و ماندگار را با مخاطب خود برقرار کنند. هدف از طراحی کاراکتر حرفه ای برای برند، ارتقاء هویت سازمانی آن برند و یا ایجاد شرایطی برای برقراری ارتباط بیشتر مخاطب با محصولات و خدمات آن برند می­‌باشد. درست است که در بیشتر موارد یک کمپانی و کسب و کار بزرگ را بسیاری از روی لوگوی آن برند و یا نام آن برند می شناسند ولی هنگامی که کاراکتری برای این برند طراحی و در نظر گرفته می‌شود و محصولات یا خدمات آن برند با استفاده از این کاراکتر به مخاطب عرضه شود، شاهد تأثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب خواهیم بود. پس به طورکلی ، خلق یک کاراکتر برای برند با هدف ارائه محصولات یا خدمات به وسیله آن کاراکتر برای تأثیر گذاری و ماندگاری در ذهن مخاطب صورت می گیرد. کاراکتر های برند نوع خاصی از نمادهای برندها هستند که نشان دهنده یک انسان یا موجودیت های برگرفته از زندگی واقعی می باشند. کاراکتر های برند اغلب از طریق فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی آن برند معرفی می شوند و می توانند نقش بسیار کلیدی را در رقابت های شرکت ها و کسب و کار ها ایفا کنند. برخی از کاراکتر ها از شخصیت های انیمیشن های معروف و برخی دیگر از شخصیت ها و چهره های واقعی الگو برداری می شوند. کاراکتر برند اغلب از طرح های تصویری جذاب و رنگارنگی برخوردارند و به همین دلیل می توانند به سادگی توجه مشتریان را جذب کرده و در ایجاد آگاهی از برند نقش مهمی را ایفا کنند. کاراکتر ها همچنین می توانند به شرکت ها کمک کنند تا مزایای کلیدی محصولات خود  را به ساده ترین و بهترین روش به مخاطب منتقل کنند. استفاده از کاراکتر ها با ویژگی های انسانی، موجب افزایش میزان محبوبیت برند و دیده شدن و شناسایی آن به عنوان برندی سرگرم کننده و جالب در دید مخاطب ظاهر شود. علاوه بر آن، ایجاد ارتباط میان مصرف کننده و برندها ، به واسطه کاراکتر های تبلیغاتی حرفه ای سریع تر و ساده تر رخ می دهد.

مزایای کاراکتر تبلیغاتی

مزایای طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برند

طراحی کاراکتر تبلیغاتی چندین دهه است که جهت افزایش آگاهی از برند و جلب نظر مخاطب در هر سن و سلیقه‌ ای مورد استفاده قرار میگیرد. این روزها کاراکترهای تبلیغاتی در وب سایت ها و شبکه‌های مجازی حضور پررنگ تری دارند پس به عنوان یک طراح یا صاحب برند باید بدانید یک کاراکتر در رابطه با نام برند، محصول، وب‌ سایت و حتی همراه با دیگر کاراکتر ها چه جایگاهی دارد و کی و کجا مورد استفاده قرار میگیرد. در طراحی شخصیت تبلیغاتی از حواشی و زیاده روی باید پرهیز شود و لازم است  تعادلی میان شخصیت طنز آمیز و هدف اصلی از خلق کاراکتر ایجاد شود. نکته مهم در طراحی کاراکتر ایجاد حس خوب در مخاطب و هم چنین انتقال پیام اصلی برند و شخصیت تبلیغاتی به مخاطب است.

  • ایجاد ارتباط پیشرفته

کاراکتر تبلیغاتی می تواند یک رابط خوب میان مخاطب و محصولات و عنصر اصلی ارتباط و تعامل باشد. کافیست با تغییر حس و شکل ظاهری کاراکتر تبلیغاتی پیام مورد نظر را به مخاطب القا کنید. طراحی کاراکتر برند می‌تواند یک پل ارتباطی موثر میان مخاطب شما و خدمات و محصولاتتان باشد. بدیهی است کاراکتر تبلیغاتی هر برند با حالات، رفتار و شکل ظاهری خود در جذب مشتری بسیار موثرتر از نوشته‌ها عمل می کند.

  • انعطاف پذیری شخصیت

سیاستِ بازاریابی و تبلیغاتی کسب و کارهای مطرح اثبات می کند که طراحی کاراکترحرفه ای برای معرفی محصولات و خدمات بسیار موفق تراز تبلیغ محصول توسط اشخاص معروف عمل میکند. انعطاف پذیری کاراکتر های تبلیغاتی طراح را قادر می سازد تا ویژگی های دلخواه شخصیتی، استایل های مورد نیاز برای معرفی محصول، تبادل ارتباط بین خریدار و محصول را از طریق ویژگی های بصری کاراکتر را جامه عمل بپوشاند. بی شک کاراکتر برند بسیار موثرتر از سپردن تبلیغات به افراد معروف عمل می کند. چرا که دست طراح برای تبلیغات و ایده‌های مختلف کاملا باز است. بی‌ نهایت بار می‌توان از هر کاراکتر برند استفاده کرد. کاراکترها هیچ وقت پیر نمی شوند یا از مد نمی افتند، پس در ذهن مخاطب برند شما همیشه جوان می ماند. کاراکترها از قراردادهای کاری خود استعفا نمی دهند و شما را تنها نمی گذارند یا به خاطر رفتارهای غیرقانونی و غیر اخلاقی دستگیر نمی شوند و اعتبار شما دستخوش تغییر قرار نمی گیرد.

  • ماندگاری طولانی در ذهن

می‌دانید که نیمکره سمت راست انسان مسئولیت نگهداری تصاویر و عملکرد ثبت در حافظه طولانی‌ مدت است، اکثر ما آدم های بصری هستیم و مغز ما به صورتی کار می کند که تصویر را خیلی سریع تر از متن به خاطر میسپارد. کاراکتر های تبلیغاتی صرفا یک تصویر انتزاعی نیستند و از آنجایی که شخصیت انسانی و یا حیوانی به خود میگیرند به راحتی در ذهن مخاطب ثبت میشوند.  همین طراحی کاراکتر برند در ماندگاری برند و نام شما در ذهن کاربران تاثیر فراوانی خواهد داشت چرا که مغز انسان به گونه‌ای عمل می‌کند که تصاویر را بهتر از متون به ذهن می‌سپارد.

طراحی کاراکتر تبلیغاتی


روش های متعددی برای طراحی و خلق کاراکتر های تبلیغاتی وجود دارد:

۱– خلق نقش های نمایشی برای افراد
مثلاً خانم ونگ  در سوپر مارکتهای زنجیره ای هونگ کونگ پارک ؛  با سرعت اطراف مغازه ها حرکت می کند و قیمتها را با ماژیک قرمز خود پایین آورده  و لبخند را به لب مشتریان مغازه ها هدیه می دهد.

۲– خلق کاراکتر انیمیشنی
مثلاً باطریهایی با نماد خرگوش پرانرژی؛ کافی است خرگوش نمایشی ما با باطری کار کند و مدام در حال رفتن و تحرک باشد.

۳– استفاده از شخصیت واقعی انسانی:
مثلاً مدیرعامل شرکت اپل ؛ کافیست استیو جابز درباره محصولات جدید یا وقایع برند اپل صحبت کند.

۴– خلق کاراکتر از محصولات برند:
مثلا مرد تایری میشلن ؛ یک راه این است که محصول را به شکل یک انسان طراحی کنید یا با استفاده از نرم افزارهای موجود گرافیکی و با اصلاحات و افزودن ویژگیهای شخصیتی برند به آن، تبدیل به کاراکتر برند خود کنید.

نکات مهم در طراحی کاراکتر تبلیغاتی

مزایای طراحی کاراکتر تبلیغاتی برای برند
  • به وجهه‌ی اجتماعی کاراکتر برند خود توجه کنید و آن را در نظر بگیرید.
  • طراحی کاراکتر تبلیغاتی را به گونه ای انجام دهید که کاراکتر برجسته و شاخص باشد.
  • می توانید چند اکسسوری به کاراکتر اضافه کنید.
  • از ضخامت خطوط و استایل‌ های مختلف در تعریف کاراکتر تبلیغاتی بهره گیرید.
  • دو بعدی یا سه بعدی بودن کاراکتر را معین کنید.
  • رنگ‌ها را آگاهانه و با دقت انتخاب کنید.
  • از شخصیت‌ پردازی‌ های اغراق آمیز استفاده کنید. این اغراق شخصیت تبلیغاتی ، برند را برجسته تر نشان می دهد.
  • به طراحی کاراکتر برند خود شخصیت و هدف و آرزو اضافه کنید.
  • یک داستان جذاب برای کاراکتر در نظر بگیرید. این داستان می‌ تواند خیالی باشد اما باید کاملا منطبق با اهداف برند و استراتژی‌ های آن کسب و کار باشد.
  • ریسک کنید ، نترسید از انتخاب های عجیب و غریب.

جمع بندی

کاراکترهای تبلیغاتی جا افتاده و مشهور اغلب به قدری ارزشمند می شوند که صاحبان آن برند ها ، می توانند با اعطای لیسانس بهره برداری از آن ها منبع درآمدهای  بی دردسری برای خود درست کنند و با انتخاب درست سیاست های کاری و بازاریابی در مورد  این کاراکترها ، میزان مواجهه ی مخاطب با برند را افزایش داده و ارزش برند را افزایش دهند. بیشتر کاراکتر های تبلیغاتی می توانند برای دیگر محصولات هم مورد استفاده قرار گیرند و با انتقال ویژگی های برتر محصول، به سرعت بر موفقیت سایر محصولات جدید معرفی شده به بازار تاثیر بگذارند و موفقیت آن ها را تضمین کنند. سفارش طراحی کاراکتر حرفه ای ، همانند سایر کار های گرافیکی اصول خاص خود را دارد. پس بهتر است به سراغ طراحان خوش‌ ذوق و حرفه ای در این زمینه بروید. ما در این مجموعه با سال ها تجربه در زمینه طراحی های گرافیکی در خدمت شما هستیم. برای ادامه کلیک کنید.