برند بوک یا کتابچه برند چیست؟

برند بوک یا کتابچه برند چیست؟

مقدمه

امروزه یک برندینگ یا همان برند سازی موفق در هر کسب و کار تضمین کننده موفقیت آن کسب و کار خواهدبود. برای موفقیت کسب و کار در بازار های رقابتی داخلی و حتی بین المللی مهم است که یک برند متقاعد کننده و موفق ظاهر شود. واضح است که  در تمامی عرصه ها، رقابت تنگاتنگ و تخصصی میان کسب و کار ها وجود دارد. از این رو هرچه یک برند یا یک شرکت بزرگتر باشد ، با چالش ها و مخاطبان بیشتری روبرو خواهد بود. در نتیجه رفتار حرفه ای برند به آن کمک می کند که در مقایسه با رقبا موفق و پیروزمندانه حضور یابد. یکی از مواردی که موجب برندینگ موفق می شود داشتن برند بوک است. از همین رو در این مقاله می خواهیم به سوال برند بوک یا کتابچه برند چیست؟ پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف برند بوک

درتعریف برند ‌بوک یا کتابچه برند باید گفت همه آن چیزی که نشان می‌دهد یک برند متحد و یکپارچه است. در برند بوک یا همان کتابچه برند همه چیز از طراحی لوگو حرفه ای تا لحن برند در نظر گرفته می شود. در واقع هدف از طراحی برند‌ بوک این است که همه آن چیزی که مربوط به یک برند است ،توضیح داده شود به عبارت دیگر این وظیفه برند بوک است که تضمین کند تمام اجزای یک برند با یکدیگر همخوانی دارند. می دانیم که نام هر برند با چند رنگ خاص ، یک لوگو منحصر به فرد، تایپوگرافی مخصوص و از این قبیل موارد در ذهن افراد تداعی می‌شود و این همان دلیلی خواهد بود که باعث می شود دریک فروشگاه بزرگ که پر از وسیله  است، بتوان از فاصله دور برندها را از یکدیگر تمیز داد. در واقع برند بوک، همان سندی است که ترکیب، طراحی و نگاه کلی یک برند را تعیین می‌کند و مشخص می‌کند محتوای لوگو، وبلاگ، سایت، تبلیغات و سایر جوانب بازاریابی به چه شکل طراحی شوند تا همه اجزا با یکدیگر هم خوانی داشته باشند.

دلایل اهمیت برند بوک

برند بوک یا کتابچه برند چیست؟

بدیهی است هر برند ولو کوچک باشد یا بزرگ ، قدیمی باشد یا نو ظهور، به یک برند بوک احتیاج دارد. مهم‌ترین مزیت وجود برند بوک، ایجاد سازگاری و تطابق میان تمامی اجزا و بخش‌های مختلف یک برند است. مثلا تیمی از طراحان گرافیک که به تازگی به یک شرکت اضافه شده‌اند وهر کدام از افراد قرار است طراحی یکی از اجزا مانند محتواهای شبکه‌های اجتماعی، وبسایت، تایپوگرافی، تصویرسازی و لوگو و غیره  را بر عهده بگیرند. خواهید دید که بدون وجود یک برند بوک، هر کدام از طراحان طراحی را به سبک خاص  و سلیقه خود پیش خواهند برد که نتیجه کار مجموعه‌ای از طراحی‌هایی است که ممکن است هر کدام به تنهایی فوق‌العاده باشند اما به عنوان یک مجموعه یکپارچه هیچ هم خوانی با هم نخواهند داشت. وظیفه برند بوک این است که از بروز این اتفاق جلوگیری کند. برند بوک به نوعی راهنمای تور خواهد بود به این معنا که به طراحان نشان می‌دهد که در طراحی هریک از اجزا، از چه فونت‌ها، چه نوع تایپوگرافی، چه مدل آیکون‌ها و چه پالت رنگی باید استفاده کنند. داشتن یک برند بوک باعث می‌شود مشتری و مخاطب خیلی سریع تر بتواند با آن برند ارتباط برقرار کرده و با یک نگاه برند را از سایر رقبا تمیز دهد. همچنین وجود برندبوک بهترین راه جهت انتقال پیام برند به مخاطب هدف از طریق لوگو، بسته‌بندی محصولات و غیره  خواهد بود. نکته مهم دیگر آن است که برندبوک کمک می‌کند تا علاوه بر تیم طراحی، تیم بازاریابی نیز با یکدیگر هماهنگ باشند به عبارت دیگر برند بوک علاوه بر تعیین فاکتور های مربوط به طراحی گرافیکی، داستان و شعار برند را هم تعیین می‌کند و به همین ترتیب تیم بازاریابی می تواند با استفاده از برندبوک بازاریابی و تولید محتوا موفقی داشته باشد.

برند بوک یا کتابچه برند چیست؟

طراحی برند بوک

طراحی برند بوک به گاید‌لاین طراحی و یا کتابچه قوانین طراحی برند نیز معروف است. می دانیم که اکثر کمپانی‌ها، موسسات، بانک‌ها، برند‌ها، سازمان‌های خاص و شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دارای برند‌ بوک منحصر به خود هستند که در ایران نیز برخی از شرکت‌های معتبر دارای برند‌ بوک‌های اصولی و حرفه‌ای هستند یا در حال طراحی و ارتقا برند‌ بوک خود می‌باشند. برند‌ بوک تعریف کننده مجموعه قوانین و اطلاعات از پیش تعیین شده‌ای است که در مجموع به هویت بصری برند مربوط می شود که این اطلاعات شامل رنگ سازمانی برند ، محل قرار گیری و اندازه لوگو هنگام طراحی، فونت‌های قابل استفاده، چیدمان کاتالوگ‌ها، استاندارد‌های لوگو، چگونگی انجام تبلیغات محیطی و رسانه‌ها وحتی تبلیغات  آنلاین و در کل همه باید‌ها و نباید‌های لازم هنگام طراحی ، می شود و این اطلاعات در اختیار مجری طراحی و تبلیغات برند قرار خواهد گرفت. در مورد دسترسی به برند بوک ها باید گفت که برخی از برند‌ بوک‌ها به صورت فایل قابل دانلود و دسترسی بوده و برخی دیگر به صورت فیزیکی وجود دارند اما اینکه برندبوک فیزیکی یا مجازی باشد هیچ تفاوتی در ساختار آن‌ها ایجاد نخواهد کرد و تقریباً همه برند‌ بوک‌های خوب دارای یک ساختار هماهنگ، مشابه و اساسی هستند که از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند.

فاکتور های مهم در طراحی برند بوک

  • لوگو

لوگو به معنای نشانه و آرم است و یکی از کاربردی ترین روش های معرفی برند شخصی و محصولات و خدمات  یک برند است؛ لوگو یا آرم یک نشان گرافیکی است که می تواند شامل تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دو باشد که به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی شده و به نوعی نشانگر یک کسب و کار، سازمان و فرد است ؛در واقع لوگو یک نماد مختصر به قصد نشان دادن کسب و کار به هدف حک شدن در اذهان عمومی خواهد بود. در واقع  لوگو مهم‌ترین عنصر هویت بصری برند است و در حکم امضای شرکت خواهد بود. بدون وجود لوگو هرگز نباید توقع داشت مخاطب بتواند با برند مربوطه به سرعت ارتباط برقرار کند. پس می توان گفت که هدف از طراحی لوگو حرفه ای در وهله ی اول جذب مخاطب در سریع ترین زمان ممکن می باشد. به عبارتی سکوی پرتاب هر برند و کسب و کار ، لوگوی آن است. لوگو همانند اثر انگشت یک برند عمل می کند. برندبوک ها باید در راستای حفظ هویت برند لوگو انتخابی را به طور کامل و واضح معرفی کند.

برند بوک یا کتابچه برند چیست؟
  • رنگ

رنگ ها یکی از فاکتور های بسیار مهم در امر برندینگ هستند، از همین رو توجه به انتخاب رنگ مناسب و روانشناسی رنگ ها در انتخاب آنها دارای اهمیت فراوانی است. توجه به روانشناسی  رنگ ها ازاهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتخاب رنگی که تاثیرگذار باشد نیاز به دانش خاص خود را دارد. می دانیم که رنگ ها باعث برانگیختن احساسات می شوند در نتیجه انتخاب هوشمندانه رنگ موجب ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب میشود، هر رنگی پیام و مفهوم خاص خودش را منتقل می کند،  رنگ ها اولین چیزی هستند که هنگام تماشای چیزی احساسات بیننده را درگیر میک نند و می توانند پیام و مفهوم مورد نظر را به خوبی منتقل کنند از همین رو انتخاب رنگ نباید تصادفی باشد. مثلا طیف رنگ هایی که انتخاب می شوند نباید زیاد متضاد باشند.در رنگ هایی که انتخاب میشوند باید ویژگی های گرافیکی مثل درجه خلوص و میزان اشباع رعایت شود. هر برندی رنگ‌هایی دارد که با آنها به خاطر آورده می‌شود؛ مثلا کوکا‌کولا با قرمز تداعی می‌شود، اسکایپ و فیسبوک با آبی، اپل با سیاه یا سفید یا خاکستری. برند‌بوک‌ها باید، در راستای حفظ هویت برند، طیف رنگ‌های انتخابی را به طور کامل و واضح معرفی کند.

  • ست اداری

به مجموعه ای از اوراق یا کاغذهایی که در امور اداری و پرسنلی یک کمپانی یا کسب و کار یا برند مخصوص جهت فعالیت های رسمی یا غیر رسمی، استفاده می شود، ست اداری می گویند. ست های اداری معمولا شامل : سربرگ، کارت ویزیت ، پاکت نامه ، برگه یادداشت می شوند.  به دلایل زیبایی شناختی و هماهنگی های  بیشتر یک برند، بهتر است این اوراق یا ست ها به یکدیگر شبیه و متناسب با هم طراحی و چاپ شوند و ساختار مخصوص به خودشان را داشته باشند. برند بوک ها در راستای حفظ هویت برند ، لازم است ست اداری انتخابی را به طور کامل و واضح معرفی کند.

  • ایفوگرافیک

اینفوگرافیک از ترکیب دو واژه ی اینفو به معنای اطلاعات و گرافیک به معنای تصویر تشکیل شده است. به عبارت دیگر هر گاه بتوان هر گونه اطلاعاتی را در قالب تصاویر به مخاطب منتقل کرد ، از اینفوگرافی استفاده شده است. اینفوگرافی به عنوان ملموس ترین نوع ارتباط بصری شناخته شده است. هدف اصلی از اینفوگرافی بیان مقصود از طریق تصاویر در سریع ترین و واضح ترین حالت ممکن است. وظیفه برند‌بوک ها در مورد اینفوگرافی این است که تمام عکس‌های قابل‌ استفاده در طراحی‌ها به طور واضح معرفی شوند. به عبارت دیگر برندبوک ها در راستای حفظ هویت برند، لازم است تعریف مخصوصی از اینفوگرافیک مورد نظر داشته باشد.

  • لحن برند

لحن برند محتوایی نیست که توسط برند شما تولید شود بلکه چگونگی استفاده از محتوا است. می توان گفت که لحن به نوعی ادبیات و زبان برند جهت ارتباط با مخاطب هدف است. در واقع لحن برند مشخص می‌کند که باید از چه کلماتی استفاده کنید، چگونه جمله‌بندی کنید و ریتم و شیوه بیان مطالب چگونه باشد. این ادبیات و زبانِ خاص از مجموع ارزش‌ها، شخصیت برند و نوع مخاطبانش سر چشمه می‌گیرد، لازم است لحن برند بر اساس نوع کسب و کار، مخاطبان و حوزه فعالیت انتخاب شود. لحن برند، درنهایت، همراه با هویت بصری و هویت کلامی، باعث می شود که تصویر مورد نظر به درستی به مخاطب القا شده و در ذهن او جا بگیرد. لحن برند در واقع  بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که قصد بیان آن را داریم، در نتیجه برای تاثیرگذاری بیشتر برند و هم چنین در راستای حفظ هویت برند،  باید لحن آن را به طور واضح و دقیق تعریف کرده و از آن در تمامی محتواها در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، بسته‌بندی و ارائه محصولات استفاده کرد.

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده نتیجه می گیریم که قبل از ادامه ی دیگر مراحل برندینگ و حتی بازاریابی ، لازم است درصدد طراحی یک برند بوک مشخص برای کسب و کارتان برآیید. همکاران ما در این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما و مشاوره جهت تعیین برند بوک هستند. برای ادامه کلیک کنید.