لوگو گیمینگ چیست؟

لوگو گیمینگ چیست؟

مقدمه

امروزه صنعت بازی های دیجیتالی آن چنان پر طرفدار و پولساز شده است که شاهد هستیم تقریبا اکثر فیلم ها و انیمیشن های به روز و مطرح دنیا، در نسخه بازی دیجیتالی هم در دسترس هستند. با توجه به رشد روز افزون دنیای بازی های دیجیتال و افزایش تعداد گیمر های دنیا ، چه آن ها که حرفه ای هستند و چه آن هایی که تازه کار هستند، توجه به این صنعت و موفقیت در میان رقبا به امری حیاتی مبدل شده است. بنابراین یکی از فاکتور هایی که موفقیت یک بازی یا بهتر است بگوییم موفقیت یک شرکت بازی های رایانه ای را تضمین می کند طراحی لوگو حرفه ای است. بدون وجود یک لوگو گیمینگ منحصر به فرد ، بازی قطعا چیزی کم خواهد داشت. در طراحی لوگو گیمینگ واجب است هیجان، نشاط و احساسات زیادی دیده شود و لازم است لوگو به گونه ­ای باشد که هر بیننده­ ای با دیدن آن لذت ببرد و علاقه­ اش به بازی دو چندان شود. لوگوهای گیمینگ با بیان داستان‌هایی جذاب راجع به بازی و با مارک تجاری خلاق، طرفداران را به خود جلب می‌کند. با توجه به رونق بیش از پیش بازی های رایانه ای طراحی لوگو گیمینگ در دنیای بازی های ویدیویی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و هم چنین به سرعت در حال رشد است. .

تعریف لوگو

لوگو به معنای نشانه و آرم است و یکی از کاربردی ترین روش های معرفی یک برند به  حساب می آید. لوگو یا آرم یک نشان گرافیکی است که می تواند تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دو باشد که به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی می شود. در واقع لوگو یک نماد مختصر به قصد معرفی یک محصول یا شرکت سازنده آن و به هدف حک شدن در اذهان عمومی است. بدون وجود لوگو هرگز نباید توقع داشت مخاطب بتواند با آن محصول به سرعت ارتباط برقرار کند. هدف از طراحی لوگو در وهله ی اول جذب مخاطب در سریع ترین زمان ممکن است که انتخاب حرفه ای رنگ و نوع لوگو بسیار حائز اهمیت است.

تعریف لوگو گیمینگ

از آن جا که طراحی لوگو در فرآیند برندسازی اهمیت زیادی دارد و بیشتر کسب و کارها لوگوی مخصوص‌ به‌ خود را دارند؛ بازی های ویدئویی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما باید توجه داشت که طراحی لوگو گیمینگ از سایر لوگوها متمایز است ، لوگو می‌تواند به تنهایی عامل موفقیت یا شکست یک بازی ویدئویی  شود ، به این خاطر که لوگو اولین چیزی است که یک بازیکن از بازی می‌بیند و اگر او را جذب نکند، به‌ راحتی از آن بازی عبور کرده و محصول شرکت دیگری را خریداری می‌کند. همچنین اگر لوگو به‌ خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند، در ذهن او ماندگار خواهد شد که این به نوبه خود موجب جلب اعتماد مشتری می‌شود و به همین ترتیب از محصولات بعدی آن برند نیز استقبال خواهد کرد. میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان اوقات فراغت خود را با بازی‌های ویدیویی می‌گذرانند، همین موضوع باعث می شود عرصه رقابت بازی های رایانه ای بسیار گسترده باشد و تنها چیزی که موجب تمایز آن ها از یکدیگر می شود داشتن یک لوگو گیمینگ حرفه ای است.

تاریخچه لوگو گیمینگ

 برخی از کمپانی‌های قدیمی و به نام حوزه بازی های ویدئویی هستند که لوگوی خود را بیش از 100 سال پیش طراحی کرده‌ و همچنان در حال استفاده از آن یا لوگویی مشابه‌ آن هستند. یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کمپانی‌ها در صنعت بازی شرکت نینتندو است. این شرکت ژاپنی در سال 1889 در ابتدا به‌عنوان یک فروشگاه بازی‌های کارتی تاسیس شد، اما چندین سال بعد در دهه‌ی 70 میلادی با ظهور تلویزیون‌های رنگی و بازی‌های ویدیویی، به یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های بازی های ویدئویی تبدیل شد و شاهد هستیم که همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است.  لوگو گیمینگ این شرکت ساده به شکل یک کپسول طراحی شده و نام کمپانی در آن به رنگ قرمز درج شده است ، استفاده از رنگ قرمز در این لوگو نشان‌ دهنده‌ی قدرت این شرکت در میان رقبا و هم چنین پر انرژی بودن بازی‌های آن است.‌ البته که چنین لوگویی معرف سادگی و ثبات شرکت نیز هست.

چند نکته مهم در طراحی لوگو گیمینگ

لوگو گیمینگ چیست؟
  • انتخاب پالت رنگ مناسب

رنگ‌ها نقشی اساسی در برانگیختن احساسات دارند. هنگام تماشای یک تصویر یا لوگو اولین چیزی که ذهن و احساسات مخاطب را درگیر می کند ، رنگ آن است. در نتیجه انتخاب رنگ مناسب فاکتور مهمی در موفقیت لوگو خواهد بود. می دانید که هر رنگ نشان دهنده یک ویژگی خاص است و معنی هر رنگ می‌تواند با توجه به جایی که در آن استفاده شده، تغییر کند. به همین ترتیب رنگ هایی که در لوگو گیمینگ به کار می روند قطعا تأثیر قابل توجهی بر درک مخاطب از آن بازی خواهد گذاشت.. در واقع رنگ ها به هدف انتقال احساسات، تنظیم لحن و بیان کننده ویژگی های منحصر به فرد بازی مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو لازم است طراح گرافیک با روانشناسی رنگ ها آشنا باشد. لازم است توجه کنید که چطور رنگ های متفاوت را در کنار هم قرار دهید و بدیهی است که پالت رنگی انتخابی در طراحی لوگو گیمینگ، نه تنها باید هماهنگی داشته باشد ، بلکه باید تطبیق پذیر نیز باشد.

  • کپی کاری و طراحی کلیشه ای ممنوع

هیچ چیز بدتر ازکپی طرح یک طراح دیگر و طراحی لوگو با ظاهری خسته کننده نیست. طراحی لوگو گیمینگ باید منحصر به فرد و خاص باشد تا قادر باشد توجه مخاطب را فورا به خود جلب کند. در حقیقت لوگوی گیمینگ چیزی فراتر از آرم شرکت سازنده بازی باید باشد. لازم است هنگام طراحی لوگو گیمینگ از کلیشه ها دوری کرده و هدفمند عمل کنید و در عین حال مطمئن شوید که لوگو مفهومی خاص را دنبال می کند.

لوگو گیمینگ چیست؟
  • انتخاب فونت مناسب

درست مانند رنگ‌ها، فونت، چیدمان و نحوه‌ی نوشتن حروف طی طراحی لوگو گیمینگ نیز می‌تواند بر احساسات مخاطب تاثیر گذار باشد. برای انتخاب فونت لازم است سلیقه و رنج سنی مخاطب را در نظر بگیرید مثلا اگر مخاطب شما کودکان هستند، باید سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که به‌ راحتی قابل خواندن باشد و یا اگر فضای حاکم در بازی خشن است و بزرگسالان مخاطب آن هستند، باید سعی کنید کلمات را به گونه‌ای بنویسید که القا کننده این خشونت و هیجان باشند.

  • انتخاب سایز مناسب

بدیهی است که لوگویی که طراحی می‌شود ممکن است با هر اندازه‌ای چاپ یا منتشر گردد. ممکن است یک شرکت قصد داشته باشد در بنر های تبلیغاتی و هم چنین نسخه‌ی موبایلی بازی ، از یک لوگوی مشابه استفاده ‌کند. به همین سبب باید قبل از طراحی لوگو حرفه ای لازم است مقیاس‌ پذیر بودن لوگوی طراحی شده را در نظر بگیرید تا لوگو در همه‌ی اندازه‌ها با‌کیفیت و حرفه‌ای به نظر برسد. باید توجه کنید که ممکن است کسی با ساعت هوشمند، پوستر ، گوشی موبایل ، تبلت یا آی پد ، بازی یا لوگوی بازی را ببیند ؛ پس لازم است لوگو به گونه ­ای باشد که در تمامی اندازه های صفحه نمایش به خوبی دیده شود.

چند مثال لوگو گیمینگ

  • لوگوی بازی Minecraft

در تمامی نسخه های این بازی ، لوگو حاوی سنگ فرش هایی است که از عناصر اصلی در بازی هستند. پالت رنگ آکروماتیک نیز از ویژگی هایی است که معرف لوگو این بازی است. لوگو این بازی از تایپوگرافی ساده ای برخوردار است که پیش تر کتیبه سایه دار در یک زاویه از لوگو قرار گرفته بود اما پس از چندی سایه ها برداشته شد و جلوه های سه بعدی لوگو افزایش یافت ، هم چنین در آخرین نسخه از این بازی، طراحان لبه ها را کمی تراز کرده و راس های کناره ها را پر رنگ تر کردند.

  •  لوگوی بازی Fortnite

اولین لوگوطراحی شده برای این بازی از عناصر چوبی مانند تخته ، علائم راه و راه پله ها ساخته شده بود. در واقع لوگوی این بازی منعکس کننده این شعار بود : "برای خلق کردن، برای همکاری و برای محافظت "  بعد ها خط های اطراف حروف موجود در لوگو، صاف شدند و در پشت آن تپه ای بلند با تمام عناصر بازی قرار گرفت؛ در کل لوگوی این بازی، منعکس کننده نام بازی است  که دستگاه های ساخت و ساز بر روی آن قرار گرفته اند. آخرین نسخه ویرایش شده این لوگو، کاملا مختصر به نظر می رسد؛  به این معنا که فقط متنی باقی مانده است که با قلم سیاه پررنگ نوشته شده است.

لوگو گیمینگ چیست؟
  • لوگوی بازی World of Warcraft

هر نسخه جدید از World of Warcraft با تغییر جزئی در لوگو خود همراه است و جزئیات آن بر اساس محتوای بازی است اما در کل مفهوم و هدف اصلی لوگوی شرکت هرگز تغییر نکرده است و همچنان شامل دو قلم جهت نمایش و نماد تقابل جهان های مختلف، رنگ طلایی و یک قاب قابل تشخیص است.

جمع بندی

بدیهی است که بسیاری از افراد و صاحبان شرکت های بازی های ویدئویی برای موفقیت برند خود در دنیای پر رقابت بازی‌ های کامپیوتری و ویدئویی، به‌ دنبال داشتن یک لوگوی بی‌ همتا و منحصر به فرد هستند. پیش تر گفته شد که لوگوی بازی باید احساسات مخاطب را برانگیزد و به او اطلاعاتی کلی راجع به سبک و نوع بازی بدهد.  هنگام طراحی و خلق این لوگوها لازم است که طراح عواملی مانند سن، جنسیت و علاقه‌ی مخاطبان را در نظر بگیرد تا با انتخاب فونت، رنگ و طرح‌ های لازم یک لوگوی مناسب و منحصر به فرد را طراحی کند. طراحی لوگو گیمینگ اصلا کار خسته کننده ای نیست بلکه بسیار هیجان انگیز و جالب خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که هر کسی می تواند از پس یک طراحی حرفه ای و منحصر به فرد برآید بلکه نیاز به تبحر و تخصص و تجربه کافی دارد. همکاران ما در این مجموعه آماده ثبت سفارش و پاسخ گویی به سوالات شما هستند. برای ادامه کلیک کنید.