نکاتی که در باز طراحی لوگو باید به آن ها توجه کنیم

نکاتی که در باز طراحی لوگو باید به آن ها توجه کنیم:

مقدمه

همه روزه ، تعدادی از شرکت‏ ها، در راستای پیشبرد اهدافشان خواستار بهتر و حرفه ای  شدن طراحی لوگو و در کل ایجاد تغییر درهویت بصری کسب و کار خود به هدف پیشرفت و افزایش مشتری، هستند. که گاهی این میل به ایجاد تغییر، به اشتباه به عنوان ریبرندینگ یا همان برند سازی دوباره، اطلاق می شود اما در اصل این تغییر و تحول ریدیزاین یا باز طراحی نام دارد. که باز طراحی یک بخش بسیار کوچک از فرآیند برند سازی دوباره است. با باز طراحی لوگوی یک کسب و کار یا برند ، حس تازگی و مثبتی به مخاطب هدف القا می شود ، هم چنین حواس مخاطب در جهت آگاهی یافتن از تغییرات پیش رو بیشتر جمع می شود. تغییرات بیشتر می تواند شامل طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاتالوگ حرفه ای و از این دست موارد باشد. که در نتیجه ی تمامی این تغییرات شاهد تغییر ساختار کلی مجموعه و تغییر و بهبود عملکرد آن برند خواهیم بود. از آن جا که لوگو ی یک برند به منزله هویت آن برند است ، در نتیجه باز طراحی لوگو از اهمیت بسیاری برخوردار است و حتی گاهی واجب و حیاتی خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به شرح کامل نکاتی که در باز طراحی لوگو باید به آن ها توجه کنیم ، بپردازیم ، پس با ما همراه باشید.

تعریف لوگو

در تعریف لوگو باید بگوییم که لوگو به معنای نشانه و آرم یا المان گرافیکی است که با جرات می توان گفت یکی از پر کاربرد ترین روش های معرفی یک برند به مخاطب هدفش محسوب می شود. در واقع لوگو یا آرم یا نشانه یک نشان گرافیکی می باشد که می تواند شامل یک تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دوی آن ها باشد، که طراحی لوگو به صورتی خاص و منحصر به فرد انجام می شود. شایان ذکر است که لوگو یک نماد مختصر به قصد معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت ، سازمان و یا کسب و کار و به هدف حک شدن و ماندگاری بالا در اذهان عمومی است.  شما به عنوان صاحب یک کسب و کار ، بدون وجود و طراحی حرفه ای لوگوی سازمانتان ، اصلا نباید توقع داشته باشید که مخاطب بتواند با محصولات یا خدمات شما هر چند که حرفه ای و با کیفیت باشند، به خوبی و حتی به سرعت ارتباط برقرار کند. در کل هدف از طراحی لوگو حرفه ای در وهله ی اول جذب مخاطب و مشتری بالقوه در سریع ترین زمان ممکن است، و در نگاه دوم حرفه ای به نظر رسیدن کسب و کار شما است. از همین رو انتخاب حرفه ای رنگ و نوع لوگو ، طراحی حرفه ای ، رعایت نکات حائز اهمیت و حتی گاهی باز طراحی لوگو در صورت نیاز ، بسیار اهمیت دارد.

نکاتی که در باز طراحی لوگو باید به آن ها توجه کنیم:

تعریف باز طراحی لوگو

لازم است قبل از هر چیز به شرح واژه‌ی ریدیزاین لوگو یا همان باز طراحی لوگو بپردازیم. در حقیقت بسیاری از افراد ، چه صاحبان کسب و کار و چه گرافیک دیزاینر ها ، در مورد باز طراحی لوگو ، عقیده دارند که در طd فرآیند باز طراحی ، لوگوی کسب و کار اصطلاحا کاملا تعویض می‌شود؛  در حالی که اصلا این‌گونه نیست. البته گاهی نیاز به تعویض کامل لوگو احساس می شود، اما تعویض لوگو نیز مبحثی جداگانه است که دلایل خاص خودش را دارد و کاملاً جدا از بحث ریدیزاین یا باز طراحی است که یکی از دلایل اصلی آن ، تغییر ریشه‌ای برند و تغییر اهداف برندسازی سابق می باشد. البته گاهی هم تعویض کلی لوگو با تغییر کلی فرآیند برندینگ همراه است. ریدیزاین لوگو یا همان طراحی مجدد یا باز طراحی لوگو فرآیندی است که طی آن علاوه بر حفظ ساختار اصلی و مفاهیم لوگوی سابق، تغییراتی بر لوگو اعمال می‌ شود که بیشتر این تغییرات را می توان آپدیتی از لحاظ ظاهری  لوگو دانست که در وهله اول موجب زیباتر شدن لوگو می شود و در وهله دوم بر اساس نیاز مخاطب و بالا رفتن سطح استانداردها و سطوح طراحی،  لوگو را به روز رسانی می کند. بنابراین به ساختار و محتوای اصلی لوگو خللی وارد نخواهد شد. ارائه طرح جدید لوگو با حفظ محتوا و مضمون لوگو سابق به منظور برقراری ارتباط حسی بهتر مخاطب با برند، می تواند تعریف دقیق تری از باز طراحی لوگو باشد. در واقع باز طراحی لوگو ، به روز رسانی ظاهری لوگو بر مبنای پیشرفت روز افزون فرآیند برند سازی و سلیقه مخاطب هدف می باشد. باید توجه داشته باشید که باز طراحی  نیز نیازمند تبحر و مهارت خاصی است لذا لازم است که این پروسه را به دست متخصص و افراد با تجربه در زمینه طراحی گرافیک و طراحی لوگو حرفه ای بسپارید.

نکات مهم در اقدام به باز طراحی

اولین مسئله ای که حائز اهمیت فراوان طی فرآیند باز طراحی است ، این است که لازم است در طول مسیر باز طراحی ، به اصل مساله ‏ای که قرار است حل کنیم توجه بسیار داشته باشیم. مثلا ممکن است لوگو ساختار به روزی نداشته باشد یا رنگ مناسبی نداشته باشد یا با اهداف شرکت و کسب و کار مربوطه مغایر باشد. بنابراین توجه به رفع مشکل پیش رو بسیار اهمیت دارد. نکته ی بعدی این است که با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت ، باید توجه کنید که سلیقه ی مخاطب در طی سال ها تغییرات فراوانی داشته است. حتی گاهی ممکن است این تغییر سلیقه به خاطر  تغییر و افزایش سن مخاطب های هدف باشد. در نتیجه هرگونه تغییر و تحولی در جامعه هدف می‏ تواند علامتی برای شروع تغییر هویت بصری کسب و کار یا همان باز طراحی لوگو باشد. در حقیقت استاندارد عمر طراحی یک لوگو از 5 تا 10 سال است. به این معنا که طراحان لوگو می بایست به‌ گونه‌ای لوگو مربوطه را طراحی کنند که حداقل برای 5 سال آینده، کاملا جذاب و اغوا کننده به نظر برسد و با تغییر مد جهانی، نیازمند کمترین تغییرات باشد. البته بدیهی است که پیشرفت استانداردهای برندینگ برای کسب و کارها اصلا قابل پیش بینی نخواهد بود و از همین رو اندیشیدن تمهیدات لازم جهت رویارویی مناسب با این تغییرات در طراحی لوگو امری حیاتی است. خلاصه آن که به لوگو هم مانند هر چیزی دیگری میانگین عمری دارد و با پایان یافتن عمر آن‌، فرآیند ریدیزاین لوگو و یا باز طراحی لوگو اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از دلایلی که وجود باز طراحی را ضروری می کند عدم توجه و رعایت اصل سادگی در طراحی لوگو قبلی است. می دانیم که یک لوگو پیچیده علاوه بر آن که مخاطب را سردرگم می کند ، القا کننده عدم حرفه ای بودن کس و کار مربوطه نیز خواهد بود. امروزه اکثر برندها ، به سمت سادگی هرچه بیشتر می روند چرا که همیشه زیبایی در نهایت سادگی خواهد بود. طی فرآیند باز طراحی لوگو با رعایت سادگی ، هر عنصری را که می‏ توانید باید از لوگو حذف کرده و این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر امکان پذیر نباشد، البته باید توجه کنید که در هنگام باز طراحی  به اصل لوگو و هدف اصلی آن آسیب نرسد.

نکاتی که در باز طراحی لوگو باید به آن ها توجه کنیم:

هنگام باز طراحی هم چنین باید توجه داشت که هویت اصلی لوگو و برند حفظ شود به این معنا که با رجوع به هویت برند خاطر جمع شویم که برند از مسیر خود منحرف نشده و پیام لوگو را به صورتی اشتباهی ارائه ندهد. در واقع یکی از اهداف باز طراحی لوگو می تواند تصحیح پیام القا شده توسط لوگوی سابق باشد. در حقیقت طی باز طراحی لوگو باید خیلی شفاف بیان کنیم که می خواهیم چه پیام جدیدی را به چه گروه مخاطب هدفی انتقال دهیم. گاهی امکان دارد که لوگوی سابق یک برند هیچ بسط و ربط واضحی به محصول یا خدمات آن برند نداشته باشد که در این صورت باز طراحی لوگو به امری حیاتی بدل خواهد شد. در این مورد می توان با انجام یک باز طراحی سریع و با تغییر جزئی عوامل بصری موثر در طراحی لوگو این مشکل را حل کرد. البته شایان توجه است که از ابتدا باید هدف خود را از باز طراحی مشخص کنید به این معنا که گاهی نیاز به تغییر کامل لوگو و رنگ و طرح آن نیست و فقط کمی به روز کردن آن برای انتقال بهتر و صحیح تر پیام برند کافی خواهد بود. در نهایت با باز طراحی حساب شده و حرفه ای و هم چنین نظارت صحیح و کامل بر انتقال صحیح هویت بصری جدید و البته توجه به انجام صحیح روند باز طراحی ؛ می‏ توانید با خیال راحت اطمینان حاصل کنید که سال‏ های آینده هویت جدید و لوگوی جدیدتان، با موفقیت جایگزین هویت غلط  قبلی خواهد شد.

نکاتی که در باز طراحی لوگو باید به آن ها توجه کنیم:

جمع بندی

هدف اصلی باز طراحی لوگو، بالاترین سطح تأثیر گذاری برند و برند سازی صحیح برای لوگوی مربوطه می‌باشد. هم چنین می توان گفت که به رسمیت شناختن لوگو و تکمیل فرآیند برند سازی نیز از دیگر اهداف طراحی مجدد لوگو خواهد بود. همان طور که می دانید فرآیند گسترش و تکامل لوگو در طی زمان ، امری طبیعی و غیر قابل انکار خواهد بود و در واقع در اکثر مواقع فرآیند ریدیزاین لوگو با کمترین تخریب و تغییر در ساختار اصلی لوگوی سابق همراه خواهد بود. در همین راستا همکاران ما در این مجموعه آماده ی خدمت رسانی به شما خواهند بود. پس برای ادامه و ثبت سفارش کلیک کنید.