عناصر اصلی طراحی هویت بصری برند

عناصر اصلی طراحی هویت بصری برند

مقدمه

امروزه برای دیده شدن هر برند یا کسب و کار در بازار پر رقابت تجارت نیاز به یک هویت بصری معتبر و حرفه ای بیش از پیش احساس می شود. پس برای آن که بتوان تأثیر بیشتری بر مخاطب هدف و به طور کلی بر افراد جامعه گذاشت، باید از هویت بصری مناسب برای برند استفاده کرد. به این معنا که با استفاده از تصویرهای زیبا و چشم نواز و هم چنین از لحاظ روانشناسی موثر، و نیز متناسب با نوع محصول و برند، یک هویت بصری منحصر به فرد ساخت. همگی می دانید که تصویر بسیار گویاتر از یک متن یا گفتار است، زیرا تصویر می‌تواند در ذهن ثبت شود و تا مدت‌ها بعد از دیدن ذهن را به خود مشغول کند. به همین دلیل در کارهای بازاریابی برای یک برند لازم است به خوبی از هویت بصری آن استفاده کرد. ذهن انسان تصویر را بهتر تجزیه ‌ و تحلیل می‌کند و با دیدن بهتر به خاطر می‌سپارد، پس بدیهی است توجه به هویت بصری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی داریم عناصر اصلی طراحی هویت بصری برند را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف هویت بصری برند

در یک تعریف ساده از هویت بصری یک برند می توان گفت هویت بصری یعنی عناصر قابل مشاهده یک برند مانند لوگو، رنگ، تایپوگرافی و فرم، شکل و غیره که در تلفیق با هم معنای نمادین برند را منتقل میکنند، که تنها از طریق کلمات نمی توان آن را بیان کرد. بدیهی است که اصلی ترین نقش برند یا به عبارتی تأثیر سازمانی هر شرکتی را هویت آن شرکت برعهده دارد. در واقع هویت بصری برند معمولاً مشخص می‌کنند که هویت شرکت باید چگونه در رسانه‌های گوناگون به نمایش درآید؛ مثلا از راه تعریف پالت رنگ های تأیید شده، فونت ها، اندازه‌ها و یا مواردی از این قبیل، که در حقیقت این قواعد تضمین‌ کننده‌ی پایدار ماندن هویت شرکت است که موجب شناسایی یک برند توسط مخاطب آن می شود. همان طور که پیشتر گفتیم هویت یک برند یا شرکت از مواد بصری متعددی ساخته می‌شود: طراحی لوگو حرفه ای (نماد کل هویت و برند)، ست های اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت، غیره)، تایپوگرافی (انتخاب فونت مناسب) ، پالت رنگ (توجه به روانشناسی رنگ ها). همه‌ی این چیزها هویت بصری یک برند را می‌سازند و باید کلیت برند را پشتیبانی کنند. به عبارتی هویت بصری به گونه ای منحصر به فرد مربوط به بخش دیداری است که با حس بینایی انسان مرتبط است . هم چنین در هویت سازی می توان از هر کدام یک از حواس پنجگانه استفاده کرد.

عناصر اصلی طراحی هویت بصری برند

المان های اصلی هویت بصری برند

گفتیم که هویت بصری شامل المان های موثر در بخش دیداری مخاطب می باشد. که می توان گفت هر هویت بصری شامل چهار عنصر یا المان اصلی است. که از ترکیب تمام این عناصر می توان در طراحی اقلام هویت بصری متناسب با کسب و کار و برند مربوطه استفاده کرد. می توان گفت که تمامی این عناصر ، مانند تکه های یک پازل هستند و باید در جای درست قرار بگیرند. البته این یک پازل با تکه های تعریف شده و منظم نیست که فقط نیازمند چیدمان درست باشد، بلکه در طراحی عناصر هویت بصری گاهی باید از بین المان های نامرتبط و قطعات نامنظم به بهترین ساختار ممکن دست پیدا کرد. این چهار عنصر اصلی شامل لوگو ، ست اداری ، پالت رنگ و تایپوگرافی برند می باشد که در ادامه هر کدام را مختصر توضیح خواهیم داد.

  • لوگو 

لوگو به معنای نشانه و آرم است که یکی از کاربردی ترین روش های معرفی یک برند به  حساب می آید. در حقیقت لوگو یا آرم یک نشان گرافیکی است که می تواند حاوی تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دو باشد که به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی می شود. در واقع لوگو یک نماد مختصر به قصد معرفی محصولات یا خدمات یک برند و به هدف حک شدن در اذهان عمومی است. می توان گفت بدون وجود لوگو هرگز نباید توقع داشت مخاطب بتواند با برند به سرعت ارتباط برقرار کند. هدف از طراحی لوگو در وهله ی اول جذب مخاطب در سریع ترین زمان ممکن است که انتخاب حرفه ای رنگ و نوع لوگو نیز بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر لوگو جزء کوچکی از طراحی هویت بصری برای یک برند محسوب می شود اما نقش بسیار پررنگی دارد به گونه ای که طراحی حرفه ای آن ، ساختار تمام اجزای هویت بصری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارتی زمانی که طراحی لوگو حرفه ای به پایان می رسد طراحی دیگر اجزای هویت بصری براساس آن شروع خواهد شد. اولین مرحله در طراحی هویت بصری برای برند ، طراحی لوگو آن خواهد بود. در حقیقت لوگو به تنهایی بار بزرگی از نمایش هویت یک برند را به دوش می کشد، از این رو مهم ترین بخش در طراحی هویت بصری به حساب می آید.

عناصر اصلی طراحی هویت بصری برند
  •  پالت رنگ

بعد از لوگو، پالت رنگ سازمانی بزرگترین بخش هویت بصری را در برمی گیرد ومی توان گفت به نوعی انتخاب دقیق و صحیح آن بسیار مهم تر از طراحی لوگو خواهد بود. البته باید توجه داشت که این تفسیر از اهمیت لوگو و طراحی آن چیزی کم نمی کند ، اما رنگ سازمانی در هویت بصری بسیار حائز اهمیت است .  می دانید که هر رنگی دارای پیام متفاوتی است و مفهوم خاص خود را به مخاطب القا میکند. مثلا در کلی ترین حالت رنگ های روشن و جیغ نسبت به رنگ های تیره بیشتر به چشم می آیند. هم چنین می توان با استفاده از تن ها و سایه ها ، رنگ ها را با دقت بیشتری انتخاب کرد. مثلا تن های تیره تر پیام های تصویری پیچیده تری را منتقل می کنند، اما خطر نادیده گرفته شدن را نیز به همراه دارند. استفاده از چند رنگ مختلف گاهی می تواند اثر مثبتی داشته باشد. البته باید توجه داشت که در انتخاب و ترکیب رنگ ها هیچوقت زیاده روی نکنید زیرا ممکن است به جای یک مفهوم ، چند مفهوم گنگ را به مخاطب القا کند و موجب گیجی آنها شود ، همچنین برند را غیر حرفه ای جلوه دهد. بهترین ترکیب رنگی که استفاده از آن در طراحی هویت بصری برند توصیه می‌شود رنگ‌های هارمونی و نه لزوما در یک طیف رنگی هستند. گفتیم که از میان حواس پنجگانه انسان قوه بینایی، اولین و مهم ترین حس ما برای درک، شناخت و برقراری ارتباط با محیط پیرامون است. رنگ ها اصلی ترین عامل ایجاد ارتباط بین دنیای درون و بیرون و تفکیک ذهنی عناصر فیزیکی شناخته می‌شوند. دلیل اهمیت انتخاب پالت رنگی برای طراح هویت بصری برند نیز به همین جهت است. هر رنگ معنا، مفهوم،انرژی و اثرات خاص خودش را دارد. روانشناسی رنگ‌ به اثرات هر رنگ بر احساسات، عواطف و خلق و خوی هر انسان می‌پردازد. آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها و شناخت ویژگی‌های رنگ ها باعث میشود انتخاب صحیح تر و موفق تری داشته باشیم.

  • ست اداری

به مجموعه ای از اوراق یا کاغذهایی که در امور اداری و پرسنلی یک کمپانی یا کسب و کار یا برند مخصوص جهت فعالیت های رسمی آن ها یا غیر رسمیشان ، استفاده می شود، ست اداری می گویند؛ که  به دلایل زیبایی شناختی و هماهنگی های بیشتر یک کسب و کار، بهتر است این اوراق یا ست ها به یکدیگر شبیه و متناسب با هم طراحی و چاپ شوند و ساختار مخصوص به خوشان را داشته باشند، که از این رو به آنها در اصطلاح ست اداری گفته می شود. ست های اداری معمولا شامل : سربرگ (به منظور استفاده در مکاتبات و نگارش نامه های اداری و نامه های رسمی) ، کارت ویزیت ( به منظور معرفی برند و کسب و کار مربوطه  و ارائه راه های برقراری تماس با کمپانی یا شرکت) ،پاکت نامه ( به منظور ارسال مکاتبات یا رد و بدل کردن قرارداده ها و از این قبیل موارد) ، برگه یادداشت (به منظور یادداشت های غیر رسمی،  که این برگه یادداشت ها معمولا از پرت کاغذ در چاپ اوراق بدست می آید). توجه به طراحی ست های اداری تاثیر به سزایی در طراحی هویت بصری برند دارد.

  • تایپوگرافی

 در واقع تایپوگرافی همه چیز درباره فونت است که در محتوای برندینگ استفاده می‌شود. فونتی که در پروسه طراحی هویت بصری برند انتخاب می شود می تواند به مخاطب معنا و مفهوم خاصی را انتقال دهد. تایپوگرافی چیزهای زیادی درباره هویت بصری برند به مخاطب می‌گوید. پس سعی کنید هوشمندانه‌ترین انتخاب را داشته باشید. به طور کلی 4 گونه اصلی تایپوگرافی وجود دارد:

  • فونت‌های کلاسیک
  • انتهای فونت‌های به اصطلاح کلاسیک ، لنگر شکل هستند. این فونت‌ها کلاسیک و ساده‌اند و بهترین انتخاب برای آن است که بخواهید محصولات و خدمات برند قابل اعتماد و سنتی به نظر برسد.
  • فونت های نیمه کلاسیک
  • فونت های نیمه کلاسیک به عبارتی همان فونت های کلاسیک هستند با این تفاوت که در انتهایش آن فرم لنگر شکل را ندارد، یعنی از خانواده کلاسیک ها هستند اما حس مدرنی به برند می‌دهد.
  • فونت های مدرن
  • فونت های مدرن دستخط‌ها را تقلید می‌کند و در واقع می‌تواند حس لوکس و زنانه‌‌ای به برند بدهد.
  • فونت های رایج
  • این فونت‌ها دسته‌ بندی‌های بسیاری دارند. اما ایجاد سایه با خطوط تیز از مشخصات اصلی این فونت‌ها است. اگر می‌خواهید برند جسور به‌نظر برسد و در طول زمان به سادگی فراموش نشود، از این فونت می توانید استفاده کنید.
عناصر اصلی طراحی هویت بصری برند

جمع بندی

در حقیقت هویت بصری برند یک چاشنی مهم برای کسب و کارها و برندها است و باعث می‌شود تا برند یا محصولات و خدمات آن هرچه بهتر در ذهن و قلب مخاطب یک کسب و کار نفوذ کنند. در دنیای امروزی که در هر لحظه شاهد تصاویر خلاقانه هستیم اهمیت هویت بصری بیشتر از هر زمانی حس می‌شود. به همین جهت برندها به خلق تصاویر و ایماژ ذهنی روی آورده‌اند. آن‌ها می‌خواهند روی ذهن مخاطب هدف حک شوند. از طراحی و ساخت لوگو گرفته تا ایجاد حس خاص توسط تصاویری که خلق می‌شوند.