انتخاب نام برند

اولین گام برای پایه گذاری یک برند قدرتمند، انتخاب نام برند میباشد.در واقع انتخاب نام برند اصولی را در برمیگرد که سعی کردیم آن ها را در این مقاله بازگو کنیم.

  • نام برند چست ؟
  • چرا انتخاب نام برند کار راحتی نیست ؟
  • انواع نام برند
  • نام برند بیانگر جیست ؟
  • قابلیت ثبت نام برند و مراحل آن
نام برند

نام برند چست ؟

نام برند همان، نام تجاری می باشد و تمام آن چیزی است که شرکت می‌تواند داشته باشد. برند دارایی، یک شرکت به حساب می آید. اما باید تفاوت بین نام برند و نام شرکت را بدانید، نام برند زمینه مناسبی برای رشد کسب و کار می باشد. زمانی که نام برند انتخاب شد و در بازار انتشار داده شد، تغییر آن یک خراب کاری بزرگ به حساب می‌آید، که هزینه های زیادی به دنبال دارد، پس از همان ابتدا باید نام تجاری مناسبی انتخاب کنید، با ترکیب استعداد ها و خلاقیت مناسب می توان نامی که شما به دنبال آن هستید، را پیدا کرد. گرچه ممکن است ابتدا این کار راحت به نظر بیاید، ولی به سرعت، به عملی فوق ‌العاده سخت و چالش برانگیز تبدیل خواهد شد.

چه موقع باید فرایند انتخاب نام برند را باید شروع کرد ؟

1- زمانی که کسب و کار جدید را آغاز کردید و نیاز به نام لوگو و وب سایت دارید.
2- زمانی که نیاز به اسم و لوگو برای یک محصول که جدیدا آن را تولید کرده اید.
3- زمانی که با نامی که قبلا برای هویت و کسب و کارتان انتخاب کرده اید و مناسب نبوده و نیاز به برندینگ مجدد دارید.
4-زمانی که نام تجاری انتخاب شده توسط شما، موجب گمراهی مخاطبین شود.
5- زمانی که شرکت در مرحله ادغام می باشد.

نام برند شما، داستان برند شما می باشد :

در مرحله اول برای اینکه بتوانید نام مناسب و زیبا انتخاب کنید، باید داستان برند خود را به خوبی بدانید و کشف کرده باشید. خلاصه ترین شکل بیان داستان برند، نام برند می‌باشد. نام گذاری یکی از مراحل مهم به حساب می ‌آید. مرحله بعدی بیان داستان برند می باشد. زمانی شما در عمل انتخاب نام برند، موفق شده اید که، نامه برندتان به میزان زیادی استفاده شود و در همه جا حاضر باشد.

انتخاب نام برند زیبا، همانند انتخاب نام نوزاد می باشد :

انتخاب نام، خود نیاز به فرآیند دقیق و جامع دارد و باید نام های بسیار مورد بررسی قرار بگیرد، تا در نهایت به نامی مناسب رسید که، از نظر قانونی هم قابل ثبت باشد. اگر حتی یک نام برند متفاوت و جذاب داشته باشید، با به وجود آوردن یک تجربه برند بد، به برند خود تیر خلاص زده اید. انتخاب نام برند را به کمک مشاورین بازاریابی حرفه ای انجام دهید.

چرا انتخاب نام برند کار راحتی نیست ؟

تقریبا ۳۰۰ میلیون شرکت در جهان وجود دارد، با وجود تعداد زیاد برند در سرتاسر جهان، انتخاب نام منحصر به فرد و خاص کار مشکلی می باشد و اصلا کار راحتی نمی باشد. بعد از انتخاب کردن نام برند، باید از میان انواع لوگو، یک طراحی لوگوی مناسب هم انتخاب کنید. همچنین در این رابطه، انتخاب رنگ هم یک مسئله بسیار مهم می باشد، با دانستن معنی و مفهوم هر رنگ توسط روانشناسی رنگ می توانید، متناسب با نوع کسب و کارتان رنگ انتخاب کنید. نام برند باید در نوشتن متن، لوگو یا ایمیل زیبا به نظر برسد و همچنین دارای ریتم باشد.

برند و  طراحی لوگو

انواع نام برند :

6 نوع مختلف از نام برند وجود دارد که برند های سر تا سر جهان از، یکی از این انواع انتخاب شده‌اند:
نام برند بنیان گذار
نام برند توصیفی
نام برند ساخته شده
نام برند استعاره
نام برند مخفف
نام برند از لغت واقعی

1- نام برند بنیان گذار:
بعضی از شرکت ‌ها، از نام موسسین برای نام برند خود استفاده می‌کنند. این نوع نام‌ ها، رضایت مالک را در بردارد و حفاظت از اسم برند راحت تر خواهد بود، مانند: توکلی، شمشیری. ضعف این مورد در این است که به صورت انحصاری به یک انسان واقعی گره خورده است.

2- برند توصیفی:
در صورتی که بخواهید دقیق کار شرکتتان را تشریح کنید، باید از نام برند توصیفی استفاده کنید. این نوع اسم ها نشان دهنده طبیعت کسب و کار شما می باشند.

3- نام برند ساخته شده:
از آنجایی که پیدا کردن نام برند جدید، کار سختی می باشد، باید نام ها را با تغییر فرم، اضافه یا کم کردن یک سری حروف و یا ترکیب دو یا چند کلمه طراحی کنید، که جدید باشد. برای منحصر به فرد بودن در این زمینه باید تخصص کافی داشته باشید و کار خود را به دست افرادی که در این زمینه سر رشته دارد و یا دارای مدرک مرتبط هستند، بسپارید.

4- نام برند استعاره: بازتابی تصویری و معنایی از ماهیت برند، را نام برند استعاره ‌ای گویند. نام استعاره ای برای هویت تجسمی در غالب داستان بسیار جذاب می باشد.

5- نام برند مخفف:
این نوع نام برند، نامی می باشد که از دل برند توصیفی در آمده است. بعضی نام‌ های مخفف بسیار استراتژیک هستند و به یاد سپردن آن ها کار سختی می باشد، باید تا آنجایی که می توانید نام مخفف ساده و روان انتخاب کنید.

6- نام برند لغت واقعی:
این نوع نام برند، نامی می باشد، که مستقیم از دیکشنری خارج شده است. شرکت ‌های دارای جاه‌ طلبی بزرگ و گسترده به همچین برندی نیاز دارند. پیدا کردن کلمات واقعی از داخل فرهنگ لغت با وجود ۳۰۰ میلیون لغت، بسیار کار مشکلی می باشد.

نام برند بیانگر جیست ؟

بعد از انتخاب نوع برند از بین ۶ نوعی که گفته شد، تصمیم باید گرفت که نام برند، چه چیزی را بیان کند. اگر می‌خواهید به نام مناسب برسید باید داستان آن را داشته باشید. نام برند وظیفه توصیف را ندارد، برند نماینده یک ایده بزرگ می باشد و کلمات را به صورت درست به عناصر احساسی تبدیل می کند. اگر ایده شما برای آینده کسب و کارتان بزرگ باشد از همین حالا به فکر سازمان دهی آینده خواهید بود و از نام برند شروع خواهید کرد.

طراحی لوگو و طراحی برند

قابلیت ثبت نام برند و مراحل آن :

بعد از این که با در نظر گرفتن تمامی نکات قید شده نام برند خود را انتخاب کردید، حالا باید آن را از نظر قابلیت ثبت هم مورد بررسی قرار دهید، قبل از انتخاب نام برند شاید صد ها اسم توسط مشاورین مورد بررسی قرار گیرد.
مراحل انتخاب نام برند:
1- انتخاب نام برند
2- ثبت نام برند
برای اینکه چک کنید آیا یک نام توسط، فرد دیگری قبلا ثبت شده یا نه، در خارج از ایران هیچ مسئله ای وجود ندارد و تمام اطلاعات به لحظه، در دسترس می باشد. اما این مسئله در ایران متفاوت می باشد، پایه داده نام های برند، دیر به دیر به روزرسانی می ‌شوند. گاهی معنی پارسی یک کلمه را در اداره ثبت نمی دانند و آن را جزو کلمات غیر فارسی می ‌دانند. در ایران کار ثبت ‌نام برند را از یک کار اداری و قطعی، به یک کار اداری و شانسی تبدیل کرده ‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای ثبت نام برند تان می توانید به راحتی از طریق وب سایت اداره ثبت اقدام کنید و نیاز به وکیل نخواهید داشت مگر اینکه نام برندتان طوری،خاص باشد که به وجود وکیل نیاز باشد.

چکیده :

ساخت و ایجاد نام برند علاوه بر زیبایی باید گویا و روان باشد. باید در انتخاب نام برند بسیار دقت کنید و از همه نکات انتخاب نام برند استفاده کنید. این کار باید توسط افراد متخصص که در این زمینه سر رشته دارند یا دارای مدرک مرتبط تحصیلی هستند انجام شود، تا به نتیجه دلخواه برسید.

برای ساخت برند زیبا، جذاب و متفاوت برای محصولات و خدمات خود می توانید از مشاورین متخصص و با سابقه تیم حرفه ای ما کمک بگیرید، یا از مطالب متفاوت و کاربردی سایت ما در مسیر انتخاب نام مناسب بهره ببرید.