مزایا و معایب کاتالوگ دیجیتال یا هوشمند | مقایسه کاتالوگ دیجیتال و چاپی

سفارش-کاتالوگ

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی تمکیلی راجب کاتالوگ دیجیتال اعم از مزایا و معایب کاتالوگ دیجیتال یا هوشمند و به مقایسه کاتالوگ های دیجیتالی با کاتالوگ های سنتی یا چاپی بپردازیم.قبل از خواندن این مقالع پیشنهاد میکنیم به مقاله کاتالوگ دیجیتال چیست سر زده و آشنایی بیشتری با این ابزار بازاریابی بدست آورید.

توضیح کوتاهی از کاتولوگ و کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ یا کالانما کتابچه معرفی کلیات کالا، امکانات، خدمات و... می‌باشد.کاتالوگ از طرف تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات به مصرف کننده/ مشتری جهت معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می‌شود. کاتالوگ از بسیاری جهات دارای تشابه‌ با بروشور است. ولی عمده تفاوت آن با بروشور در چگونگی معرفی موضوع است. موضوع در کاتالوگ بصورت فهرست وار معرفی می‌شود. به عبارت دیگر، در کاتالوگ تنها فهرستی معمولاً مختصر از موضوع ارائه می‌شود، در حالی که در بروشور مطلب بطور مفصل و دقیق طرح میگردد.

کاتالوگ دیجیتال نمونه ای از کاتالوگ های تبلیغاتی می باشد که با بهره گیری از تکنولوژی های روز و ترکیب طراحی گرافیک و کدنویسی های نرم افزاری ساخته شده و قابلیت اجرا بر روی رایانه ها و سیستم های الکترونیکی و همچنین بارگزاری بر روی وب سایت های اینترنتی را دارد.

مزایای کاتالوگ دیجیتال یا هوشمند

با طراحی کاتالوگ دیجیتال ، این امکان فراهم می‌شود که کاتالوگ هایی بدون محدودیت در تعداد صفحه و تیراژ تولید شود. کاتالوگ دیجیتال علاوه بر دارا بودن همه‌ی امکانات کاتالوگ های کاغذی از امکانات متنوع دیگه‌ای هم برخوردارن. این امکانات عبارتند از ابزارهای متنوع رسانه مثل ویدئو، پادکست، موشن، انیمیشن و... که موجب ایجاد ارتباط عمیق تری بین مشتری و ارائه دهنده خدمات یا محصول شکل بگیرد.

از دیگر مزایای کاتالوگ دیجیتال میتوان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت اجرا در تمام سیستم های الکترونیکی
  • حذف چاپ از فرآیند تبلیغات و کاهش هزینه های ناشی از آن
  • قابلیت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و وبسایت ها
  • عمر طولانی تر نسبت به نسخه چاپی و آسیب پذیری کمتر
  • عدم نیاز به شخص سوم برای پخش کاتالوگ
  • قابلیت جابجایی آسان و سریع تر
  • عدم محدودیت در فضا
  • قابلیت به روز رسانی
  •  امکان توزیع و گسترش سریع
  • توانایی لینک گذاری جهت دست یابی به وب سایت شما
  • امکان اجرای همزمان متن ، عکس و تصویر و موزیک و یا ویدیو
  • ارائه تعداد صفحات بیشر بدون نگرانی از افزایش هزینه های طراحی
کاتالوگ-دیجیتال

اما معایب کاتالوگ دیجیتال چیست؟

چیزی که در خصوص این نوع از کاتالوگ ها در قیاس با نمونه های چاپی کاتالوگ ها وجود دارد این است که نمی توان کیفیت و جذابیت لازم را در این نمونه های دیجیتالی به همان اندازه فرم های چاپی کاتالوگ ها ایجاد کرد .

همچنین حس خوب بدست گرفتن کاتالوگ و ورق زدن آن در حالی که جنس مرغوب کاغذ و جلو کاتالوگ را حس میکنید را از بین میبرد.

یا ممکن است برخی از کاتالوگ ها برای مسیر سنتی مناسب تر باشند؛ زیرا همه اینها به دیدگاه و مخاطبان هدف شما بستگی دارد. به عنوان مثال بعضی از مشاغل مانند جواهرات و یور آلات کاتالوگ های سنتی و چاپ شده بسیار مناسب هستند.

اطلاعاتی راجب مزابا و معایب کاتالوگ های چاپی

از مزایای کاتالوگ سنتی یا فرم چاپی میتوان به قابل اعتماد بودن و محدود نبودن به اینترنت را بیان کرد؛

کاتالوگ های سنتی یا همان کاتالوگ های چاپ شده یک حس اعتماد سازی در مخاطب ایجاد میکند و باعث ایجاد یک حس تعامل در مخاطب و شما میگردد.زیبایی کاتالوگ فیزیکی چاپی این است که می توانید هر جا که می خواهید آن را تهیه کنید و در هر کجا که هستید بخوانید. اگر یک کاتالوگ یا بروشور به خوبی طراحی شود می تواند به مدت زیادی روی میز قهوه افراد بنشیند. آنها بسیار راحت هستند زیرا می توانند در اندازه های مختلفی به بازار عرضه شوند تا بتوانند به راحتی حمل شوند یا در آنجا قرار گیرند. در صورتی که محتوای دیجیتال باید برای چندین دستگاه بهینه شود.

کاتالوگ-سنتی

جمع بندی

شما الان با مزایا و معایب هر دومدل کاتالوگ از فرم چاپی تا دیجیتال آشنا هستید. حال باید با توجه به نوع کسب و کارتان تصمیم بگیرید که از کدام مدل استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که در مرحله اول از کاتالوگ های سنتی استفاده کنید و سپس به سمت کاتالوگ های چاپی بروید.زیرا اینگونه از دو مدل ابزار بازاریابی و تبلیغات استفاده کرده اید و همه اقشار مشتری را در بیزینس خود جذب خواهید کرد.

میتوانید برای مشاوره رایگان، کسب اطلاعات بیشتر و سفارش طراحی کاتالوگ حرفه ای اعم از چاپی و دیجیتال روی شرکت ما حساب کنید.