نحوه ایجاد پورتفولیو و رزومه حرفه ای برای طراحان گرافیک

نحوه ایجاد پورتفولیو و رزومه حرفه ای برای طراحان گرافیک

مقدمه

داشتن یک فایل از سوابق کاری جذاب ، برای هر شخص در جذب کارفرماهای مختلف می تواند کمک شایانی کند. هم چنین وجود یک پورتفولیو حرفه ای و خوب می‌تواند به همین ترتیب کارفرماهای حرفه‌ای‌تر با مزایای بیشتر به سمت افراد هدایت کند. در واقع می توان گفت داشتن نمونه کارها به گونه ای مثل چراغ‌های حاشیه باند ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی عمل می کنند، که نظر افراد را جلب کرده و بدیهی است که آن‌ها را به یک سمت خاص هدایت می‌کنند. همچنین داشتن یک رزومه کاری با سوابق کاری متفاوت نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن افراد خواهد بود. به عبارت دیگر درجایی که سخن نمی‌تواند تعیین کننده باشد، می توان تصاویر را به کار گرفت. لازم به ذکر است ممکن است پورتفولیو دو نفر با یکدیگر متفاوت باشد؛ اما رزومه کاری هر دو آن‌ها به یک منظور نوشته می شود : جذب کارفرما. در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه ایجاد پورتفولیو و رزومه حرفه ای برای طراحان گرافیک آشنا کنیم. با ما همراه باشید. برای سفارش طراحی لوگو و سفارش طراحی کاتالوگ نیز می توانید کلیک کنید.

رزومه چیست؟

رزومه در واقع سندی بین یک تا پنج صفحه می باشد که فرد را به بهترین حالت ممکن توصیف می کند. لازم به ذکر است که رزومه ، فرم درخواست کار نیست و فقط هدف از تکمیل آن متقاعد کردن کارفرما است ،تا طبق صلاح دید و شرایط موجود نهایتا از بین چندین داوطلب شما را برای مصاحبه انتخاب کند. البته رزومه تنها شامل تجربیات کاری گذشته فرد نمی باشد . بلکه رزومه درباره آن شخص است، به این معنا که در گذشته چگونه عمل کرده است، به خصوص درباره ی کارهایی که وابسته به شغل مورد نظر می باشد. شایان توجه است که رزومه خوب ، رزومه  ای خواهد بود که نشان دهد فرد چگونه در شغل مورد نظر عمل خواهد کرد.

نحوه ایجاد پورتفولیو و رزومه حرفه ای برای طراحان گرافیک

پورتفولیو چیست؟

رزومه کاری تصویری یا همان پورتفولیو ، تا چند سال اخیر به عنوان بخش جزئی از رزومه کاری طراحان داخلی و معماران بود اما اکنون تبدیل به بخش بسیار مهمی در ارائه رزومه فردی،  بدون توجه به رشته یا حوزه کاری شده است. در حقیقت  پورتفولیو یک آلبوم از نمونه کار های یک گرافیست یا طراح می باشد و معمولا همراه با رزومه ارائه می شود. می دانید که ورود به بازار همیشه برای تازه کارها چالش برانگیز بوده است و به همین ترتیب بدیهی است که اگر رزومه و سابقه کاری ضعیفی داشته باشید اما در عوض یک پورتفولیو قوی ارائه کنید، ضعف رزومه شما فراموش می شود. به عبارت دیگر پورتفولیو در حقیقت نشان دهنده مهارت، سبک کاری و شخصیت طراح یا گرافیست خواهد بود و اکثر کار فرمایان از روی پورتفولیو توانایی فرد را قضاوت می کنند .پس در یک تعریف ساده از پورتفولیو می توانیم بگوییم پورتفولیو یعنی بیان متن به همراه یک تصویر که گویا و واضح باشد و حتی بدون خواندن متن نیز مفهوم کلی را برساند. لازم به ذکر است از پورتفولیو برای نشان دادن پروژه‌های عمرانی و طراحی داخلی بیشتر از سایر موارد استفاده می شود.

نحوه ساخت رزومه

  • اطلاعات پایه

همان طور که می دانید اطلاعات پایه ی رزومه شامل نام و نام خانوادگی، عنوان رزومه، جنسیت، وضعیت تاهل و تاریخ تولد است. اما نکته مهمی که در نوشتن این بخش باید به آن توجه بسیار شود، عنوان رزومه است، که منظور از عنوان رزومه، عنوان شغلی مورد نظر خواهد بود. البته باید توجه کنید که هر رزومه کاری برای یک عنوان شغلی نوشته می شود، پس چند عنوان متفاوت را در این قسمت نباید نوشت . هم چنین باید توجه کنید که در این قسمت نوشتن شماره تماس و آدرس ایمیل حرفه ای الزامی است، تا اگر رزومه کاری شما تایید شد، کارفرما بتواند به راحتی با شما ارتباط برقرار کرده و نهایتا شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند. در ضمن برای ایمیل نیز حتماً از یک آدرس ایمیل حرفه ای استفاده کنید. 

  • سوابق تحصیلی

توجه کنید که برای نوشتن سوابق تحصیلی و آکادمیک حتما باید ارزش مدرک را در نظر گرفت، به این معنا که حتما باید از بالاترین مدرک شروع به نوشتن این بخش از رزومه کرد. لازم به ذکر است  نیاز نیست مدرک دیپلم را اگر با عنوان تحصیلات دانشگاهیتان یکسان است دوباره در  رزومه درج کنید و همان مدرک دانشگاهی کافی است .نکته ی دیگر آن که اگر هنوز دانشجو هستید، می توانید آن مقطع را در فرم رزومه کاری خود بنویسید و لزومی ندارد که حتماً فارغ التحصیل شده باشید. پیش تر گفته شد که اگر مدرک دانشگاهی دارید، دیگر نیاز به نوشتن مدرک دیپلم ندارید. البته برای این موضوع یک استثنا وجود دارد و آن هم افرادی هستند که در مدارس خاص و استعداد های درخشان تحصیل کرده اند و مدرک دیپلم آن ها می تواند برایشان یک مزیت به حساب آید.

  •  سوابق شغلی

مرحله ی سوم برای ساختن رزومه کاری نوشتن سوابق شغلی است. نکته ای که باید رعایت شود این است که حتما ترتیب زمانی وارونه را در نوشتن سوابق کاری رعایت شود. به این معنا که از آخرین شغل شروع به پرکردن فرم رزومه باید کرد. در ضمن حتما سال شروع و پایان کار را برای هر قسمت باید نوشت. باید توجه داشته باشید که هر چه رزومه خلاصه تر و مرتبط تر باشد، احتمال انتخاب آن توسط  کارفرما بیشتر خواهد بود.

  • مهارت ها و گواهینامه ها

در این مرحله لازم است هر مهارتی که دارید را بنویسید و اصلاً تواضع به خرج ندهید. رزومه را باید با ذکر تمام مهارت ها و توانمندی ها که البته برای یک کارمند عادی نیست ، آماده کرد و در ضمن لازم است مهارت های شخصیتی و اخلاقی مثل قدرت مذاکره، فن بیان، روابط عمومی، صداقت و امانتداری را نیز ذکر کنید.

  • پروژه ها و مقالات

و در نهایت در بخش آخر باید مقالات و پروژه ها را درج کرد. در این مرحله اگر مقاله، ترجمه، تالیف داشته باشید می توانید آن ها را وارد کنید و هم چنین لازم است پروژه های خود را با ذکر کارفرما، تاریخ انجام کار و همین طور توضیحات لازم درباره پروژه و لینک مربوط به آن، وارد کنید.

نحوه ایجاد پورتفولیو و رزومه حرفه ای برای طراحان گرافیک

نحوه ساخت پورتفویلو

برای ساخت پورتفولیو معمولا از سه نرم افزار پاورپوینت، فتوشاپ و ایلاستریتور استفاده می شود، که رایج ترین نوع ساخت پورتفولیو استفاده از شیت بندی در فتوشاپ است. برای الگو گرفتن و پیدا کردن ایده ساخت پورتفولیو وب سایت هایی نیز وجود دارند که قالب آماده پورتفولیو دارند و می توان به راحتی از آن ها استفاده کرد.

  • انتخاب نمونه های مناسب

برای ساخت پورتفولیو نباید هر پروژه و فایل نیمه تمامی را در آن قرار داد. باید با حوصله بهترین کار ها و پروژه ها را انتخاب کرده  و در آن قرار داد. البته می توان از پروژه های تمرینی هم استفاده کرد. باید سعی کرد در این قسمت کارهایی را انتخاب کرد که نهایت توانایی فرد را نشان دهد و به عبارتی مهارت و تخصص فرد را به رخ بکشد. پس تنها پروژه هایی را در پورتفولیو باید قرار داد که به آن ها افتخار می کنید.

  • توضیح درباره پروژه ها

باید در نظر بگیرید که فقط انتخاب و آپلود پروژه های زیبا برای شما یک پورتفولیوی حرفه ای نمی سازد. باید برای هر پروژه داستان آن را نیز تعریف کنید تا اثرگذاری آن را افزایش دهید. در این مرحله باید به شکل مختصر نقش خود را در پروژه بنویسید. هم چنین به بیننده پورتفولیو باید توضیح دهید که در این طرح از کجا به کجا رسیده اید یا چگونه و از چه ایده ای الهام گرفته اید به عبارتی باید داستان کارتان را توضیح دهید. هم چنین اهداف پروژه را باید بیان کنید و توضیح دهید که چگونه به آن ها دست یافته اید.

  • درج نظر کارفرما یا مشتریان

تصور کنید یک مدیر کسب و کار هستید و در حال ورق زدن پورتفولیو یک طراح، چشمتان به یک تایید نامه یا توصیه نامه می افتد. ناخودآگاه شما نیز به آن طراح اعتماد خواهید کرد . قدرت اعتماد سازی توسط نظر مشتریان یا کار فرمایان قبلی را نباید دست کم گرفت. هم چنین در پایان هر پروژه نیز می توانید نظر کارفرما را منعکس کنید.

  • آپدیت و تصیح

لازم به ذکر است که پورتفولیو را باید مرتبا و نیز با وسواس به روز رسانی و اصلاح کرد. همان طور که گفتیم طراحان بزرگ به پورتفولیو به چشم شناسنامه هنری فرد نگاه می کنند. بدیهی است که نسخه اول پورتفولیو احتمالا خوب از آب در نیاید، پس بهتر است چند بار آن را تصیح کنید تا بهترین نسخه آن به دست کارفرما برسد.

نحوه ایجاد پورتفولیو و رزومه حرفه ای برای طراحان گرافیک

جمع بندی

بزرگترین مشکل بسیاری از طراحان برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود ، نداشتن یک رزومه کامل و صحیح است.  مطمئنا بسیاری از طراحان قابلیت های مناسبی و خوبی برای فعالیت های کاری دارند، اما با بی توجهی و اهمیت ندادن به رزومه و پورتفولیوی خود موقعیت های بسیار مناسب را به راحتی از دست خواهند داد. پس برای اینکه با گروه های حرفه ای در زمینه های مختلف طراحی بتوانید همکاری کنید، نیاز است که توانایی ها، تجربیات، دست آوردها ، تحصیلات تخصصی خود را به آنها معرفی کنید تا با آن ها آشنا شوند. در نتیجه داشتن یک رزومه صحیح می تواند این کار را به سادگی برای شما انجام دهد. البته باید توجه کرد که داشتن پورتفولیو مناسب نیز لازم است چرا که معمولا توانایی و کیفیت طراحان بیشتر از بخش پورتفولیو آن ها مشخص می شود.