همه چیز درباره طراحی لوگو مینیمال

همه چیز درباره طراحی لوگو مینیمال

مقدمه

بر کسی پوشیده نیست که یکی از عوامل موفقیت کسب و کار ها داشتن لوگوی حرفه ای است. طراحی لوگو سبک و سیاق های متفاوتی دارد ، یکی از بهترین نمونه های طراحی لوگو ، لوگو مینیمال است. هر چند واژه ی مینیمال قدمت زیادی ندارد و مدت زیادی نمی گذرد که یک سبک خاص را به خود اختصاص داده است اما امروزه می بینیم که از معروفیت و محبوبیت زیادی برخوردار است که دلیل اصلی این محبوبیت هم در سادگی آن خلاصه می شود. استفاده از این لوگو در دنیای کسب و کار و بازاریابی امروزه رواج بسیاری یافته است به طوری که شرکت ها و کسب و کار های به نام دنیا مانند نایکی از آن استفاده کرده اند و به موفقیت چشم گیری دست یافته اند چرا که سادگی این لوگو باعث می شود ارتباط برقرار کردن با آن راحت باشد و راحت تر در ذهن بماند. در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره طراحی لوگو مینیمال را شرح دهیم.

تعریف مینیمال

همه چیز درباره طراحی لوگو مینیمال

در توضیح و تفسیر واژه ی مینیمال باید گفت که مینیمال به معنی حداقل و جزئیات است و در معنای کاربردی هنگامی استفاده می شود که ما به دنبال حداقل جزئیات در چیزی باشیم. مینیمالیسم در لفظ عامیانه به هر چیزی که بتواند با رعایت اصل سادگی و با حداقل جزئیات مفهومی که می خواهیم را منتقل کند. مینیمالیسم در لفظ کاربردی به یک مکتب هنری خاص می گویند که بر اساس ساده گرایی و دوری از پیچیدگی ها و استفاده از جزئیات بیش از حد، بنا شده است. سبک مینیمالیسم در اواخر قرن نوزدهم و با هنر های تجسمی امریکا به اوج شهرت خود رسید و از آن به بعد در سایر رسانه ها و موسیقی  بیشترین تاثیر خو را گذاشت و تا به امروز جز یکی از پر طرفدار ترین سبک های کاربردی و هنری بوده است. نام دیگر این سبک ، سبک تحت اللفظی است. این اصطلاح درسایر رشته ها هم چون موسیقی و معماری و طراحی و استایل هم به شهرت فراوانی رسیده و طرفداران خاص خود را دارد.

تعریف لوگو

لوگو به معنای نشانه و آرم است و یکی از کاربردی ترین روش های معرفی برند شخصی و محصولات یا خدمات شماست که می تواند به افزایش در آمد شما در هر زمینه کمک بسیاری کند؛ لوگو یا آرم یک نشان گرافیکی است که می تواند تصویر یا یک نوشته و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد که به صورتی خاص و منحصر به فرد طراحی می شود و به نوعی نشانگر یک کسب و کار، سازمان و فرد است ؛در واقع لوگو یک نماد مختصر به قصد نشان دادن کسب و کار به هدف حک شدن در اذهان عمومی است. بدون وجود لوگو هرگز نباید توقع داشت مخاطب بتواند با شما به سرعت ارتباط برقرار کند. هدف از طراحی لوگو در وهله ی اول جذب مخاطب در سریع ترین زمان ممکن برای کسب و کار مربوطه است که رنگ و نوع لوگو بسیار حایز اهمیت است تا شما بتوانید از این طریق و به روشی راحت تر و سریع تر بتوانید مخاطب را به کسب و کار خودتان جذب کنید. سکوی پرتاب هر برند و کسب و کار لوگوی آن است. لوگو همانند اثر انگشت هر فرد که منحصر به مفرد و مختص همان شخص است و وجه تمایز افراد از یکدیگر است ، عمل می کند.

تعریف لوگو مینیمال

یکی از انواع سبک های لوگو که بسیار پر طرفدار و مشهور است ، لوگو مینیمال است. در این سبک لوگو استفاده از جزئیات به حداقل می رسد و طراح سعی می کند در عین سادگی ، زیبایی و خلاقیت را به نمایش بکشد. ددر این سبک لوگو طراح گاهی ممکن است حتی با استفاده از یک رنگ یا یک طرح بسیار ساده ، معنا و مفهوم اصلی را به مخاطب القا کند. این سبک لوگو به دلیل سادگی که دارد برای اکثر مخاطب ها قابل درک و فهم است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. مغز انسان در حالت عادی خیلی سریعتر و راحت تر می تواند با مفاهیم ساده ارتباط برقرار کند و به همین دلیل ، لوگو مینیمال از آن سبک هایی است که در ذهن انسان بسیار ماندگار می شود. چرا که در لوگوی مینیمال مغز به جای آن که درگیر رمزگشایی و فهمیدن آن شود از دیدن آن لذت می برد و فورا سراغ اصل مطلب می رود و مفهوم برند را درک و پردازش می کند و می تواند با آن به راحتی ارتباط برقرار کند.

اصول طراحی لوگو مینیمال

همه چیز درباره طراحی لوگو مینیمال

اولین اصلی که باید رعایت کنید ، اصل سادگی است چرا که اصلا لوگو مینیمال را به این خاطر می شناسند. نباید فکر کنید که چون لوگو ساده است حتما ارزش زیادی ندارد یا طراحی آن بسیار راحت است. در طراحی لوگو مینیمال باید دقت کنید که در عین سادگی هرچه تمام تر ، معنی و مفهوم مورد نظرتان را برسانید و هدفی که به خاطر آن اقدام به طراحی مینیمال کرده اید را تمام و کمال انجام دهید. یکی از راه های ساده کردن طراحی این است که استفاده از رنگ های زیاد و ترکیبی و استفاده از فونت های پیچیده و شلوغ را به حداقل ممکن برسانید. مثلا می توانید برای راحت تر کردن کار از یکی از رنگ های سیاه و سفید و در کنار آن فقط یک تک رنگ برجسته تر استفاده کنید. از اینکه یک پالت رنگی خاص را دائما تکرار کنید نترسید. یکی دیگر از اصولی که باید رعایت کنید استفاده از خطوط در رسم لوگو است به این معنی که از خطوط مستقیم یا منحنی به اندازه و به جا استفاده کنید. با کمی دقت و خلاقیت می توانید یک لوگو شیک بسازید. اصل دیگری که رعایت آن حائز اهمیت است ، استفاده ی به جا از اشکال هندسی است. می دانیم که هر شکلی اعم از مستطیل ، مربع ، دایره و مثلث معنای خاص خود را دارند و مفاهیم روانشناختی مربوط به خود را به مخاطب القا می کنند. مثلا دایره نماد وحدت و دوستی و عشق  است که یک چرخه که دائما در حال حرکت و پویایی است را نشان می دهد. مثلث نماد انرژی ، تغییر و پیشرفت است. مثلث یک شکل بصری قدرتمند است که به هیچ وجه راحتی را به مخاطب القا نمی کند. مربع نماد تعادل و حرفه ای بودن است . استفاده از این شکل حس اعتماد و اطمینان خاطر را به مخاطب القا می کند. همچنین باید توجه داشت علاوه بر دقت در انتخاب نوع شکل هندسی مورد نظر ، به رنگ و سایه ای که برای آن استفاده می کنید هم باید توجه کنید. چرا که در القای مفهوم و معنا تاثیر دارد.

همه چیز درباره طراحی لوگو مینیمال

کاربرد لوگو مینیمال

به طور کلی لوگوی مینیمال برای تمامی بیزنس و کسب و کارهایی که به دنبال القای سادگی در عین زیبایی و خلاقیت و جذابیت هستند مناسب است. بیزنس هایی که می خواهند مفهوم و معنا و پیام برندشان را به ساده ترین و خلاصه ترین راه ممکن به مخاطب برسانند ، می توانند با خیال راحت سفارش طراحی لوگو مینیمال بدهند. از جمله بیزنس هایی که لوگوی مینیمال برای آن ها مناسب است می توان عکاسی ، زیور آلات و جواهرات ، کافه ها و رستوران ها ، اسپا و فیتنس و حتی حرفه ای مثل مشاورین املاک را نام برد.

چند مثال از لوگو مینیمال

خارجی:

  • لوگوی Uber: این شرکت یک تاکسی اینترنتی است که مسافر را به نزدیکترین راننده‌ وصل می‌کند.
  • لوگوی نشنال جئو گرافیک: نشنال جئو گرافیک نام نشریه‌ی رسمی جغرافیای ملی است که امروزه یکی از معتبرترین مجلات در حوزه علوم طبیعی در جهان است.
  • لوگوی نایکی: این شرکت آمریکایی در زمینه طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کفش و لوازم ورزشی فعالیت دارد.
  • لوگوی لویی ویتون : برند لویی ویتون یکی از معروف ترین برند های برتر دنیای مد و پوشاک است.
  • لوگوی ریباک:  این شرکت تولیدکننده پوشاک و لوازم ورزشی امریکایی است.

داخلی:

  • لوگوی تپسی: تپسی یک شرکت تاکسی رانی اینترنتی است.
  • لوگوی اسنپ:اسنپ نیز یک شرکت تاکسی رانی اینترنتی است.
  • لوگوی دیجی کالا: دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی است.
  • لوگوی مستر بلیط: یک سایت فروش بلیط اینترنتی است.
  • لوگوی ریحون: یک اپلیکیشن سفارش غذا است.

جمع بندی

لوگو مینیمال از آن دسته لوگوها است که امتحان خود را در دنیای کسب و کار ها پس داده است و شما با خیال راحت می توانید از آن برای تبلیغ برند خود استفاده کنید. درست است این لوگو بر اصل سادگی بنا شده است اما این دلیل نمی شود که در طراحی آن هوشمندانه و با دقت عمل نکنید. پس برای معرفی خود و کسب و کارتان نیاز به پیچیدگی خاصی ندارید ، کافی است یک لوگو مینیمال حرفه ای داشته باشید. برای سفارش طراحی لوگو و طراحی کاتالوگ کلیک کنید.