همه چیز درباره لحن برند

همه چیز درباره لحن برند

مقدمه

دربازاریابی موفق لازم است برند سازی حرفه ای انجام داده باشید، یکی از ارکان برند سازی حرفه ای علاوه بر طراحی کاتالوگ حرفه ای،داشتن لحن مناسب با برند است. اگر لحن مناسب برند خود را بشناسید خیلی راحت تر با مخاطبتان ارتباط  برقرار می کنید و به نوبه خود مخاطبان بیشتری را جذب می کنید. ایجاد و تعیین لحن برند متناسب با کسب و کارتان باعث می شود در زمینه تبلیغات هم خیلی موفق تر عمل کنید. لحن برند انواع متفاوتی دارد و جزئیات قابل اهمیت بسیار زیادی نیز دارد. عواملی که در ایجاد لحن مناسب تاثیر گذار هستند شامل انتخاب واژگان و اصطلاحات ، ریتم و سرعت بیان کلمات است. انتخاب لحن بیان مناسب در برند سازی موجب تمایز شما از سایر رقبایتان خواهد شد. قبل از پرداختن به ادامه بحث لحن برند ، لازم است یک تعریف کلی از برند سازی و برند بدانید. پس با ما در همه چیز درباره لحن برند همراه باشید.

تعریف برند و برند سازی

در حالت کلی برند سازی به معنای کسب جایگاه مخصوص به خود در میان سایر رقبا، می باشد.به عبارتی دیگر برند سازی یعنی اعتبار سازی. برای مثال همه ی ما با برند هایی مثل اپل ، مک دونالد، پپسی ، ورساچه آشنا هستیم. همانطور که برای محصولات یا خدمات می توان برند مخصوص به خودشان را ساخت، برای انسان ها هم این امر امکان پذیر است. مثلا ترامپ از دیر باز سعی در تثبیت خود و جایگاهش در میان مردم داشته است. اینکه چه مدرک تحصیلی دارید یا تجربه و سابقه کارتان چیست، فاکتور هایی بودند که در گذشته نقش بسیار پر رنگ تری در موفقیت یک شخص یا حرفه ی او داشتند. اما امروزه آنچه بسیار مهم است این است که توانایی های شما چیست ، چرا که در محیطی تخصصی تر و حرفه ای تر در بازار کار ، مورد قبول مخاطبان قرار گرفتن حائز اهمیت فراوان است.

تعریف لحن برند

لحن برند محتوایی نیست که توسط برند شما تولید شود بلکه چگونگی استفاده از محتوا است. می توان گفت که لحن به نوعی ادبیات و زبانی برند برای ارتباط با مخاطبان است. به عبارتی دیگر لحن برند همان روشی است که یک شخص در گفت و گو با شخصی دیگر استفاده می‌ کند. بیشتر افراد معمولا تفاوت میان لحن برند و لحن نوشتاری را نمی‌ دانند و آن‌ ها را با هم یکی می دانند. اما در واقع لحن برند مشخص می‌ کند که باید از چه کلماتی استفاده کنید، چگونه جمله‌ بندی کنید و ریتم و شیوه بیان مطالب چگونه باشد. این ادبیات و زبانِ خاص از مجموع ارزش‌ ها، شخصیت برند و نوع مخاطبانش سر چشمه می‌ گیرد. پس می توان قبل از آن که برای برند لحن مشخص کرد ، ببینیم که اگر برند یک شخصیت داشته باشد چگونه است، ارزش‌ های برند چیست و مخاطب برند چه کسانی خواهند بود.  لازم است لحن برند بر اساس نوع کسب و کار، مخاطبان و حوزه فعالیت انتخاب شود. لحن برند، درنهایت، همراه با هویت بصری و هویت کلامی، موجب می‌ شود تصویر مورد نظر به درستی به مخاطب القا شود و در ذهن مخاطب جا بگیرد. گاهی اوقات لحن بیان بسیار مهم‌ تر از آن چیزی است که بیان می‌ شود، در نتیجه برای تاثیرگذاری بیشتر برند باید لحن آن را بشناسید و از آن در تمامی محتواها در وب‌ سایت، شبکه‌ های اجتماعی، ایمیل، بسته‌ بندی و ارائه محصولات استفاده کنید. لحن برند، در استراتژی بازاریابی محتوایی خود را خیلی بیشتر از سایر جاها نشان می‌ دهد. اینکه محتوای شما با چه لحن و چه کلماتی و جملاتی با مخاطب ارتباط برقرار کند آن چیزی است که باید در استراتژی محتوا مشخص شود و به آن اهمیت داده شود و بعد از آن در حین تولید محتوا مد نظر قرار گیرد. در مجموع این سبک مشخص نوشتن و صحبت‌ کردن همان لحن برند محسوب می شود.

همه چیز درباره لحن برند

انواع لحن برند

 ۴ نوع لحن اصلی وجود دارد که لحن‌های بی‌شمار دیگری در زیر مجموعه این لحن‌ها قرار می‌گیرند. سپس ۳۶ لحن فرعی وجود دارد که می‌توان از آن ها برای دقیق‌تر و واضح‌تر شدن همه‌چیز استفاده کرد.

طنز (خنده‌ دار در مقابل جدی): برند می‌ تواند لحنی طنزآمیز داشته باشد یا بدون شوخ‌ طبعی و با لحنی خشک و جدی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

رسمیت (رسمی در مقابل غیررسمی): زبان رسمی و کتابی می‌تواند حرفه‌ای‌ بودن را به مخاطب منتقل کند؛ این در حالی است که یک لحن غیررسمی می‌تواند شخصیت برند را راحت‌تر و آسان‌تر به تصویر بکشاند. نکته اینجاست که لحن غیررسمی همان ادبیات محاوره‌ای نیست؛ اگرچه ممکن است بیشتر اوقات هم با هم دیده شوند.

احترام (محترمانه در مقابل بی‌ادبانه): مهم است که نویسنده تصمیم بگیرد یک موضوع را محترمانه توضیح دهد یا رویکردی غیرمتعارف داشته باشد و لحن محترمانه را کنار بگذارد.

اشتیاق (مشتاقانه در مقابل بی‌احساس): نویسنده می‌تواند نسبت به موضوع مشتاقانه رفتار کند و مخاطب را به محصول یا خدماتی که عرضه می‌کند مشتاق نشان دهد یا پیامش را به روشی خشک‌ترو جدی تر، واقع‌گرایانه و بدون احساس ارائه دهد. در میان این چند لحن اصلی که معرفی کردیم، انواع متعادل‌تری هم وجود دارد. بنابراین، ممکن است یک برند در طنز نه رویکردی طنزآمیر و نه رویکردی جدی داشته باشد؛ بلکه لحنی خنثی یا طبیعی انتخاب کند. در ضمن این چهار نوع لحن در مقابل هم نیستند و حتی می‌توانند در کنار یکدیگر لحن برند شما را تشکیل دهند.

حالا بهتر است به معرفی 36 لحن فرعی بپردازیم :

جذاب ، رسمی ، معتبر ، نوستالژیک ، منطقی، مراقب، جدی ، طعنه آمیز ، پرشور ، شاد ، صریح ، بازیگوش، خشن ،مهربان ،هوشمندانه ،نقادانه ، خوشحال ، حرفه ای ، دلسوزانه،  آموزنده ، محترمانه ،سرگرم کننده، غیررسمی ، محافظه کار ، غیرمنطقی ،قابل اعتماد،خنده دار ،انگیزشی ، محاوره ای ، دمدمی‌مزاج ،طنزآمیز، خشک ،عصبی نامتعارف، شوخ ، رومانتیک

دلایل اهمیت لحن برند

همه چیز درباره لحن برند
  •  لحن برند بیانگر هویت مدیر و صاحب برند است:
  • پس فقط محصول یا خدماتی که کسب و کار شما ارائه می کند مهم نیستند ، بلکه هویت آن ها هم از اهمیت بسیاری برخوردار است . لحن برند در روح آن نفوذ می کند و نمایانگر شخصیت و ارزش های آن است . لحن برند نماینده افراد پشت صحنه و در تدارک کارها است و مقدار علاقه ، نفرت، انگیزه و هر آنچه که می خواهید به مردم نشان بدهید است.
  •  لحن برند شما را از سایر رقبایتان متمایز می کند:
  • لحن برند شما باید با لحن دیگر رقبایتان فرق داشته باشد و  قابل تشخیص و خاص باشد . ممکن است در نظر گرفتن تمامی این نکات بسیار سخت به نظر بیاید ، اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که آنها را در زندگی روزمره خودمان هم به کار می بریم . همه ما لحن مورد نظر را در گفتار و نوشتار خود و در ارتباط با اطرافیانمان و به شیوه خودمان به کار می بریم .البته درست است که فرهنگ و گویش هم نقش بسزایی در انتخاب لحن مناسب در گفتار ما دارد . اما با این حال باز هم اصطلاحات ، نحوه بیان ، تکیه کلام و سرعت مخصوص به خود را در صحبت کردنمان داریم.
  •  لحن برند برای شما و کسب و کارتان اعتمادسازی می کند:
  • واضح است که ارتباط بسیار زیادی بین آشنایی و اعتماد وجود دارد . ذهن ما برای پردازش موضوعی که با آن آشنا هستیم کمتر به زحمت میافتد و در نتیجه در برخورد با آن موضوع بیشتر احساس راحتی میکند .اولین قدم در ایجاد زبانی خاص در برندسازی ، شناسایی واژگانی است که متناسب با برندینگی باشد که می خواهید آن‌ را به دست آورید . باید این لغات را بر اساس کلماتی انتخاب کنید که به بهترین شکل بیان کننده شخصیت برند و کسب و کارتان باشند . لغاتی که انعطاف پذیر هستند و استفاده از آن‌ها در انواع مختلف جمله‌ آسان باشد . کلید دستیابی به یک زبان برند شکست ناپذیر ، انتخاب و ترکیب دایره لغات و لحن بیان اختصاصی برند شما ، در ذره ذره ابزار‌ها و پیام‌های ارتباطی خواهد بود که به هر طریقی به برند شما مربوط می شود.
  • لحن برند مناسب مخاطب را بهتر متقاعد می کند:
  • همه ما می دانیم که با صحبت های خود حس خاصی را به طرف مقابل منتقل می کنیم. افراد به ادبیات و لحن به کار رفته در حرف ها بسیار حساس هستند بنابراین بلافاصله پس از صحبت با دیگران ذهنیت مثبت یا منفی درباره آنها در ذهنشان شکل خواهد گرفت. پس لازم است مراقب باشیم و بدانیم که چه احساساتی را می خواهیم به مخاطبمان القا کنیم.
همه چیز درباره لحن برند

جمع بندی

داشتن لحن ثابت در ارتباط با مخاطبان یا مشتریان درآن ها موجب ایجاد حس اعتماد می‌ شود. لحنی که درست انتخاب شود به نوبه خود برندینگ کسب‌وکار شما کمک قابل‌توجهی می‌کند.لحن متناسب با استراتژی برند کمک می‌کند که برند شما از دیگر برندهای موجود در بازار و سایر رقبا متمایز شود؛ چراکه ناخودآگاه مخاطب را هدف قرار می‌دهد. انتخاب لحن درست مخاطب را در مقابل صحبت‌های محتوی شما میخکوب می‌کند و به برند شما شمایل انسانی می‌بخشد. برای شناخت لحن برند خود باید به خوبی کسب و کار خود و مخاطبتان را بشناسید که تحقق این امر نیازمند تحقیق و اختصاص زمان است اما متوجه خواهید شد که ارزشش را دارد. انتخاب لحن مناسب ، همانند انتخاب طراحی لوگو مناسب نیازمند صرف کمی وقت و هزینه است. برای ادامه کلیک کنید.