همه چیز درباره بروشور

همه چیز درباره بروشور

مقدمه

بدیهی است برای شرکت و کسب و کارهای بزرگ و کوچک یکی از راه های جذب مشتری و موفقیت بیشتر ، داشتن تبلیغات با بازدهی بالا است. انتخاب و طراحی حرفه ای بروشور این امر را میسر خواهد کرد. امروزه بسیاری از شرکت­‌های بزرگ و کوچک تجاری برای معرفی محصولات و خدماتشان در حجم وسیع، از بروشورهای تبلیغاتی استفاده می‌­کنند. یکی از قدرتمندترین و متداول‌­‌ترین روش­‌‌‌های بازاریابی، همان انتخاب بروشور مناسب است که می‌­تواند تأثیر فراوانی در افزایش مشتری و رونق کسب و کار داشته باشد. با اطمینان می توان گفت که چاپ بروشورهای تبلیغاتی حرفه ای یکی از ارکان جدا نشدنی هر بازاریابی موفق می باشد. در این مقاله سعی داریم همه چیز درباره بروشور را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف بروشور

همه چیز درباره بروشور

بروشور ها را در بیانی ساده و واضح ، می توان برگه هایی که چند خط تا می خورند و در هر صفحه مطالبی جدید را برای خواننده بیان می کنند ، تعریف کرد.و در حالت کلی بروشور يک يا چندین برگه کاغذ متصل به هم است. چاپ بروشور تبلیغاتی یکی از زیر مجموعه ی رسانه هاي چاپي به شمار مي رود . طراحی و انتخاب بروشور حرفه ای معمولا جهت اطلاع رساني و آگاهي دادن به مشتري و مخاطب به کار می رود . طراحی کاتالوگ حرفه ای شامل توضيحات جامع و مفصل درباره محصولات و خدمات کسب و کار مربوطه است.بروشورها هم چنین در کسب و کارهایی که تازه به عرصه رقابت وارد شده اند، مورد استفاده قرار میگیرند. بروشور مثل یک نقشه راهنما عمل کرده و در مورد موضوع انتخابی اطلاعات به مخاطب می دهد و دقت و دانش مخاطب را درباره ی مطالب منعکس شده ،بالا می برد. به دلیل کم حوصلگی مخاطبان و کمبود وقت و هم چنین توقع انتقال سریع مطالب، امروزه  استفاده از بروشور برای معرفی کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری ، افزایش یافته است و می تواند تا درصد زیادی مخاطب را راضی نگه دارد. این درست است که هدف اصلی داشتن یک بروشور، معرفی محصولات و خدمات به مشتریان و مخاطبان است، اما یک بروشور حرفه ای و مؤثر علاوه بر معرفی محصولات و خدمات فعلی کسب و کارتان، باید دورنما و خلاصه ای از برنامه­‌های آینده ی کسب و کارتان را نیز در معرض دید مخاطب بگذارد و آن ها را به طور خلاصه  برای مخاطبتان توضیح دهد.

تعریف انواع بروشور

بروشور ها بر اساس کاربرد ، مدل ، نوع چاپ و همچنین طراحی و ساختارشان در دسته های مختلفی جای می گیرند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  • بروشور های تک برگ

اين مدل بروشور معمولا در يك برگ كه می تواند سایز و اندازه ی متفاوتی داشته باشد ، به چاپ می رسد. بروشور تک برگ گاهي به صورت  يک رو و گاهي هم دو رو چاپ می شود. اين مدل بروشور را به نام بوشور تک لتی هم می شناسند.

  • بروشور های لتی

اين نوع بروشور از دو یا چند برگ یا لت پيوسته و به هم متصل تشكيل شده است که اين مدل بروشور را نیز می توان در اندازه هاي مختلف ، به چاپ رسانید . بروشورهای لتی به بروشورهایی گفته می شود که دارای چند صفحه هستند که هر کدام از این صفحات پس از تا زدن به یک لت تبدیل می شوند. بروشرهای لتی  به صورت زیگزاگ و یا ساده روی هم تا می خورند که این گونه بروشور ها را آکاردئونی هم می نامند، به این صورت که یک صفحه A4  به سه قسمت مساوی تقسیم می شود و برای هر قسمت طراحی مخصوصی در نظر گرفته می شود . یکی از آن صفحات به عنوان صفحه اصلی در نظر گرفته می شود که بر روی آن نام کسب و کار مربوطه درج می شود و در صفحه آخر هم شماره و آدرس آن کسب و کار درج می شود .در یک طرف دیگر از بروشور ، مقدمه نویسی انجام می شود و مابقی صفحات داخلی که کنار هم قرار میگیرند یک طرح کلی را شامل می شوند که نوشته هایش به گونه ای ترتیبی از صفحه ۱ شروع میشود و تا انتهای صفحه آخر پایان می یابد. نوع خط تا در طراحی این گونه بروشورها هم حائز اهمیت می باشند.

  • بروشورهای تبلیغاتی كتابی

اين مدل بروشور معمولا شامل ۲۱ صفحه و گاهی حتی بیشتر، با صحافي بروشور تبلیغاتی وهمراه با ته چسب و در سایز های كوچك و متوسط و بزرگ چاپ می شود. بروشور های کتابی معمولا با جلد های شوميزي و گلاسه پوشيده می شوند چرا که اکثرا حتي برای يک بار هم مطالعه نمي شوند، به همين دليل منطقی است که كمتر هزينه شود . اطلاعات این بروشور ها مي تواند اقتصادي، تجاري، صنعتي، اجتماعي، سياسي، حزبي و گاهی حتی فرهنگي و هنري باشد. همچنين در طراحی بروشور تبلیغاتی اعم از بروشور تبلیغاتی تك برگ ، بروشور تبلیغاتی آكاردئوني و يا ديگر اشكال خلاقانه  لازم است به نوع مخاطب، امكانات و كاربرد آن توجه بسیاری شود، زيرا اطلاعاتی که در بروشور ها درج می شوند،  به صورت كلي، جامع و مشروح هستند ؛ كه با مطالعه آن اهداف، روش ها ، عملكرد و سمت و سوي موضوع بروشور را می توان متوجه شد.

  • بروشور های فرمی

به بروشورهایی که بصورت کتابچه طراحی می شوند و دارای صفحات زیادی باشند که لازم است آن ها را به وسیله چسب گرم یا منگنه صحافی کرد ، بروشورهای فرمی می گویند. در بروشور های فرمی نسبت به بروشورهای لتی تعداد صفحات بیشتری را مشاهده خواهیم کرد و برای صحافی هم حتما از چسب گرم و منگنه استفاده می شود. بروشورهای فرمی به دلیل داشتن صفحات زیاد ، قابلیت استفاده از عکس و متن های زیاد را دارند . معمولا در صفحه جلد این بروشور نام کسب و کار مربوطه درج می شود و در صفحه آخر هم نشانی و تلفن. با استفاده از این نوع بروشور می توان به طور کامل و دقیق ، هم چنین با ذکر جزئیات راجع کالا یا خدمات مورد نظر صحبت کرد.

  • بروشورهای پرسش و پاسخ

همان طور که از نام آن‌‌ها پیداست، در این مدل بروشورها به تمام پرسش‌­های رایجی که ممکن است در ذهن مخاطب شکل گرفته باشد، پاسخ‌­های مناسب و کاملی داده می­شود. زمانی که احساس کردید که مشتری‌­تان از یکی از کالاهای شما خوشش آمده، می‌­توانید یکی از این بروشورها را در اختیارش قرار دهید تا بدون فوت وقت ، به تمام سؤالاتی که احتمالاً در ذهن او ایجاد شده است، پاسخ داده شود. محتوای این بروشور باید قادر باشد مشتری‌­ و مخاطب را به طور کامل قانع کند که درنتیجه آن افزایش فروش را تجربه خواهید کرد. یک بروشور پرسش و پاسخ حرفه ای باید بتواند به تمامی پرسش‌­های احتمالی مشتری پاسخ دهد. به طور معمول، این بروشورها شامل قیمت، ویژگی­ها و نوع کاربرد اجناس هستند.

  • بروشورهای پستی

این مدل بروشورها می­‌توانند حاوی مطالب مختلفی باشند. علت این گونه نام گذاری ، این است که می­‌توانید این مدل بروشور را با استفاده از پست و دیگر روش‌­های مرسوم برای مخاطب و مشتریتان ارسال ­کنید. اگر از این روش به صورت گسترده استفاده شود ،  توجه افراد زیادی را به کسب و کار مربوطه جلب خواهد شد. اما اگر تعدادی مخاطب خاص در نظر گرفته شود، می‌­توان به همراه  این بروشور ها ،  هدایای تبلیغاتی و یا دعوت نامه‌‌ جهت آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات ارسال کرد. استفاده از این بروشورها برای معرفی کلی شرکت و کسب و کار توصیه نمی شود.

  • بروشورهای رومیزی

 این مدل بروشورها روش مناسبی برای معرفی محصولات و یا خدمات هر کسب و کار و ویژگی­‌ها و مزایای آن‌­ها هستند، چرا که در معرض دید همگان قرار می گیرند. در طراحی این بروشورها در مقایسه با دیگر مدل ها، بیشتر از تصاویر جذاب استفاده می­ شود و معمولاً یک عنوان جذاب روی صفحه اول درج می­‌شود. این تفاوت­‌ها به این منظور است که برخلاف سایر مدل ها که توسط شخص خودتان در اختیار مشتری قرار می­‌ گیرد، در این مورد باید آن‌­قدر محتوای این بروشورها جذاب به نظر برسد که خود مشتری درصدد کشف آن برآید و یکی از آن­‌ها را بردارد.

نکات طلایی در طراحی بروشور

همه چیز درباره بروشور
  • تعیین هدف

لازم است قبل از شروع طراحی بروشور بدانید به چه منظور و هدفی به بروشور نیاز دارید تا بر اساس آن بتوانید یک بروشور حرفه ای طراحی کنید.

  • انتخاب فونت مناسب

در واقع در طراحی بروشور به فونت های زیادی احتیاج ندارید، می توانید فقط از یک فونت خوانا و در عین حال خاص و زیبا استفاده کنید، نباید از فونت های خیلی خوانا و جذاب و زیبا برای عنوان استفاده کنید و نوشته های زیر عنوان بسیارساده باشد زیرا به این ترتیب فقط عنوان مطالب شما خوانده می شود و سایر مطالب شاید اصلا به چشم مخاطب نیاید.

  • بیان ساده و واضح

بیشتر اوقات بهترین ایده ها ساده ترین آن هاست.سعی کنید مفهوم و عباراتی که قصد دارید در بروشور درج کنید بسیار ساده و خوانا باشند،  به گونه ای که نیازی به توضیح مجدد مطالب نباشد و مخاطب به راحتی قصد و نیت شما از نوع نگارش و انتخاب تصاویر را به راحتی متوجه شود .

  • انتخاب تصاویر مناسب

برای اینکه یک بروشور زیبا و جذابی طراحی کنید به تصاویر جذاب و زیبا نیاز دارید. سعی کنید هنگام انتخاب تصاویر کمی وسواس به خرج دهید و تصاویری انتخاب کنید که قبلا استفاده نشده باشند و دارای کیفیت بالایی باشند.

همه چیز درباره بروشور

جمع بندی

بروشور یک روش مختصر و جمع و جور برای به اشتراک گذاشتن و معرفی اطلاعات هر کسب و کار و تشویق مخاطب یا مشتری برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات می باشد. در تعریف بروشور به طور خلاصه می توان گفت بروشور یک ابزار برای فروش و بازاریابی ملموس و معتبر و آسان تر است. با اطمینان می توان گفت که  طراحی لوگو حرفه ای و طراحی کاتالوگ حرفه ای یا همان بروشور ، از ارکان جدا نشدنی هر بازاریابی موفق می باشند. برای ادامه کلیک کنید.