عوامل موثر بر هزینه طراحی لوگو و کاراکتر

مقدمه

همه ما می دانیم که شرکت های طراحی و طراحان گرافیکی گوناگون و متعددی در بازار حضور دارند که تمرکز و تخصص اصلی آن ها انجام کارهای گرافیکی مثل طراحی لوگو و کاراکتر است. که هر کدام از این افراد یا شرکت ها ، بسته به نوع شرکت ، میزان تجربه و تخصصشان و دیگر عوامل موجود،  تعرفه طراحی لوگو و کاراکتر متفاوت و منحصر به فرد خودشان را دارند. این تعرفه ی هزینه های طراحی وابسته به ملاک ها و عواملی است که در تعیین قیمت بسیار اهمیت دارد. تعرفه طراحی لوگو و کاراکتر، در مقایسه با طراحی سایر خدمات گرافیکی، میزان ثابت و معینی ندارد و بسته به نوع سفارش و شرایط متغیر است. اگر شما به شرکت های طراحی مختلف برای سفارش طراحی لوگو و کاراکتر مورد نظرتان، مراجعه کرده باشید حتما متوجه شده اید که چقدر تعرفه های طراحی لوگو و کاراکتر در هر شرکت متفاوت از سایر شرکت های طراحی است. ر این مقاله به بررسی عوامل موثر بر هزینه طراحی لوگو و کاراکتر می پردازیم، با ما همراه باشید.

هزینه طراحی لوگو

عوامل موثر بر هزینه طراحی لوگو و کاراکتر

با توجه به افزایش قابل توجه داشتن لوگو و آرم تجاری حرفه ای در سال های اخیر، اکثر کسب و کار ها ، چه آن ها که نو پا هستن و چه آن ها قدیمی و شناخته شده هستند، به دنبال راهی هستند که از طریق آن طرحی ماندگارتر، گیراتر و زیبا تری بتوانند برای خود به ثبت برسانند. اما می دانید که این کار آن چنان هم ساده نیست. معمولا طراحان گرافیک حرفه ای زمان بسیار زیادی را برای خلق کردن آنچه در ذهن مخاطبشان باشد ، صرف می‌کنند و این را کاری بسیار جدی قلمداد می کنند. هزینه خلق و طراحی لوگو با گذر زمان با توجه به عوامل مختلفی ، دست خوش تغییرات فراوانی شده است. به هر حال با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، افزایش تخصص و تجربه طراحان و افزایش میزان رقابت در بازار های هدف، بر میزان کیفیت طرح‌های گرافیکی افزوده شده است. یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین هزینه طراحی لوگو حرفه ای، نوع کسب و کار و بزرگی یا کوچکی برند آن کسب و کار است. پر واضح است که  تعرفه طراحی لوگو برای برند های معروف نسبت به تعرفه طراحی لوگو برای شرکت کوچک و گمنام و نو پا ، یکسان نیستند. توجه کنید که این اختلاف قیمت به علت میزان درآمد کمتر یا بیشتر هر یک از شرکت ها نیست، بلکه به این خاطر است که برای شرکت یا برند بزرگتر و شناخته شده تر لازم است وقت و انرژی بسیار بیشتری صرف شود و طراحی با سطح کیفی بسیار بالا و حتی در حد سطح بین الملل ارائه شود ، تا قابل رقابت با سایر رقبای آنها باشد و در نهایت مورد استقبال مخاطب قرار گیرد. حتی اگر لازم باشد ، شرکت طراحی مربوطه موظف است که تعداد افرادی که برای این طراحی به کار گرفته شوند را افزایش دهد تا خروجی نهایی کاملا مطلوب و مورد نظر صاحب برند باشد. این در حالی است که برای شرکت های کوچکتر و گمنام، این مقدار فشار و استرس و توجه جزئیات بر دوش طراح نخواهد بود. در نتیجه ی این عوامل هزینه ای که برای هر طراحی برآورد می شود با دیگری متفاوت خواهد بود. اکثر شرکت های طراحی و طراحان دارای برنامه های معاملاتی مختلفی بوده و براساس معیارهای خودشان اقدام به قیمت گذاری طراحی های خود می کنند. به همین جهت کاملا واضح خواهد بود که اگر شما تصمیم داشته باشید با یک طراح گرافیک بسیار معروف و با تجربه کار کنید یا گرافیست مدنظر حرفه ای و کارکشته باشد قطعا باید به همان نسبت هم هزینه بالاتری را متحمل شوید. این در حالی است که اگر طراح انتخابی شما خیلی مشهور نباشد نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نخواهد بود. اما توجه کنید که این به معنی بد بودن کار طراحان گمنام یا عالی بودن کار طراحان مشهور نیست بلکه عرفی است که در قیمت گذاری طراحی ها به مرور زمان ایجاد شده است. این موضوع برای شرکت های طراحی هم صدق می کند به این معنا که اگر بخواهید طراحی مد نظرتان را به شرکتی با اسم و رسم بسپارید باید با تعرفه طراحی لوگو حرفه ای آنها که قطعا پایین هم نخواهد بود، کنار بیایید و آن را بپردازید.

علاوه بر عواملی که تا اینجای کار ذکر شد  ،  محیط جغرافیایی نیز بر تعرفه هزینه های طراحی لوگو تاثیرگذار است. بسیار واضح است که قیمت طراحی لوگو در تهران با قیمت طراحی لوگو در کرمان با قیمت طراحی لوگو در شیراز با قیمت طراحی لوگو در اصفهان کاملا متفاوت خواهد بود. نکته دیگر آن که دست شما به عنوان صاحب برند، در شروع کار باز است. شما می‌توانید یک طرح بسیار ساده و کم هزینه تر را انتخاب کنید که زمان چندانی برای طراحی آن نیاز نباشد، یا طرحی پیچیده و وقت گیر سفارش دهید. به همین ترتیب قیمت طراحی لوگو ساده قطعا کمتر از خلق یک طراحی منحصر به فرد و پیچیده خواهد بود. به همین ترتیب ابعاد لوگو و شکل آن، نوع لوگو، رنگ و مدل فونت لوگو همه در تعیین هزینه آن اثرگذار خواهند بود. گاهی اوقات طراح یا شرکت طراحی به شما پکیج پیشنهادی خود را ارائه می‌کند تا بر اساس میزان هزینه و سادگی طرح بتوانید انتخاب کنید. در این پکیج شما از میان مدل ساده تا متوسط و در نهایت پیچیده امکان انتخاب خواهید داشت. نکته دیگر آن که هنگام پرداخت هزینه طراحی لوگو، مقدار زمان صرف شده برای انجام کار نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. به این معنا که لوگوی ساده زمان زیادی را به خود اختصاص نخواهد داد و معمولا زود تحویل داده می‌شود، پس هزینه کمتری خواهد داشت و اگر طراح نیازمند صرف زمان زیادی برای طرح شما باشد، به طبع آن هزینه بالاتری را متحمل خواهید شد. عامل موثر دیگر این است که طراح در ابتدا چند طرح به شما معرفی می کند، به این معنا که اگر زمان زیادی صرف کار شما شود، تعداد طرح‌های مختلفی به شما پیشنهاد خواهد شد که باید از بین آن ها طرح مورد نظرتان را انتخاب کنید. در حالت کلی و معمولا شرکت‌های طراحی به نام و معروف سه گزینه انتخابی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. به همین جهت تعداد نسخه‌هایی که سفارش می‌دهید نیز در تعیین میزان هزینه طراحی لوگو تاثیرگذار خواهد بود. معمولا طراح تا سه بار نسخه اصلی را ویرایش می کند، در صورتی که تعداد تغییرات بیشتر از سه بار شود، هزینه ی بیشتری نیز باید پرداخت شود. پس توجه کنید که وقتی طراح نمونه اولیه را به دست شما می‌رساند، با دقت آن را بررسی کنید و هر تغییری لازم می‌بینید به صورت دقیق و شفاف با او در میان بگذارید تا از اتلاف وقت جلوگیری شود و هم چنین متحمل پرداخت هزینه های گزاف نشوید.

هزینه طراحی کاراکتر

عوامل موثر بر هزینه طراحی لوگو و کاراکتر

طراحی کاراکتر پیچیدگی های خاص خودش را دارد. طراح کاراکتر باید با ویژگی های شخصیتی انسان ها، روانشناسی رنگ ها، اصول و عوامل موثر در بازاریابی و بسیاری نکات دیگر آشنا باشد ، در غیر این صورت کاراکتری که طراحی می شود نه تنها باعث جذب مشتری نخواهد شد بلکه باعث می شود مشتری های فعلی هم  از دست بروند. هزینه طراحی کاراکتر به عوامل زیادی بستگی دارد که می تواند بر نتیجه کار هم تاثیر گذار باشد که با توجه به افزایش میزان استفاده از کاراکتر های تبلیغاتی در حوزه تبلیغات و برندینگ ، برنامه های متفاوتی برای تعیین میزان هزینه سفارش طراحی کاراکتر حرفه ای وجود دارد، که این برنامه ها برای طراحی کاراکتر های دو بعدی نسبت به طراحی کاراکتر ها ی سه بعدی متفاوت خواهد بود. در حالت کلی تمامی آن چه درباره عوامل موثر در هزینه طراحی لوگو گفتیم ، در تعیین میزان هزینه طراحی کاراکتر هم صدق می کند.

جمع بندی

عوامل موثر بر هزینه طراحی لوگو و کاراکتر

قیمت طراحی لوگو و کاراکتر به عوامل مختلفی بستگی دارد، که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار پس از تعیین نام مشخص برای کسب و کارتان، موظف هستید برای تبلیغات و بازاریابی موفق یک لوگو حرفه ای و کاراکتر حرفه ای برای برندتان طراحی کنید، که یکی از مسیرهای مهمی که باید در برندینگ و ایجاد هویت بصری مد نظر قرار دهید، همین است. اگر می‌خواهید در بازار امروز به چشم بیایید، باید برای داشتن یک لوگو و کاراکتر حرفه ای زمان و هزینه صرف کنید. یکی از راه های بسیار مطمئن برای داشتن لوگو و کاراکتر حرفه ای ، سپردن این کار به یک متخصص گرافیست است. یک طراح حرفه ای و با تجربه می تواند موفقیت لوگو و کاراکترتان را تضمین کند. واضح است که شما با پرداخت مبلغی برای لوگو و کاراکتر خود، در واقع هزینه بیهوده نکرده اید، بلکه برای آینده برند و کسب و کارتان سرمایه‌گذاری کرده اید. در صورتی که یک بار این هزینه را به درستی متقبل شوید و برای طراحی لوگو و کاراکتر هزینه کم یا زیادی را پرداخت کنید، تا پایان کار برند خود ، هویت مناسبی به کسب و کارتان هدیه کرده‌اید که با آن در بازار خواهید درخشید و به چشم مخاطب خواهید آمد. برای همین در صورتی که نگاه بلندمدت به کسب و کارتان دارید، به شما توصیه می کنیم، هزینه کردن برای طراحی لوگو حرفه ای و طراحی کاراکتر حرفه ای را در اولویت‎‌ قرار دهید.