همه چیز درباره وکتور

همه چیز درباره وکتور

مقدمه

امروزه تمام کسانی که با طراحی گرافیک کامپیوتری سر و کار دارند یا طراح گرافیک هستند، به طریقی در آثار خود از وکتور کمک می‌گیرند و رد پای وکتور را در آثاری که خلق کرده اند، مشاهده میکنیم. در شاخه امور گرافیکی، دو دسته اصلی وجود دارد، گرافیک برداری و گرافیک شطرنجی، که گرافیک برداری همان وکتور است. پس اثر هنری وکتور همانی است که توسط گرافیک برداری خلق می شود. هم چنین از این نوع گرافیک برای طراحی لوگو حرفه ای برای شرکت‌ها و درج آن بر روی کارت ویزیت، طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ حرفه ای استفاده می شود. یکی از رایج ترین فرمت های تصویری برداری، فرمت وکتور است که اکثر طراحان گرافیک از آن در طراحی هایشان استفاده می کنند . اما باید توجه داشت که در نگاه اول و در ظاهر ، تصاویر با فرمت های وکتور در مقایسه با تصاویر پیکسلی تفاوت چندانی با هم ندارند. فایل های لایه باز وکتور همان فرمت خروجی نرم افزار های گرافیکی است. درک این که چه تفاوت هایی بین وکتور و فایل ها پیکسلی وجود دارد ، قابل اهمیت و ضروری است. از همین رو بهترین گزینه برای طراحان گرافیک ، چاپگر ها و توسعه دهندگان به ویژه در زمینه برند سازی ، انتخاب وکتور در طراحی است. در این مقاله سعی داریم همه چیز درباره وکتور که لازم است بدانید را برای شما شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف وکتور

همه چیز درباره وکتور

 وکتورها  در واقع  فایل های لایه بازی هستند که خروجی نرم افزارهای مطرح گرافیکی مانند مثل ادوبی ایلاستریتور و کورل دراو هستند که جایگاه خاصی در میان طراحان و مخاطبان آن ها پیدا کرده اند. گفتیم که وکتور ها از گرافیک های برداری طراحی و خلق می شوند، به عبارت دیگر گرافیک برداری از روابط ریاضی در خلق طراحی ها استفاده می‌کند. به این صورت که روابط ریاضی به نقاط تبدیل می‌شوند و این نقاط به کمک خط‌ها و منحنی‌ها به یکدیگر متصل می شوند و در اثر این اتفاق، تصاویر وکتوری  بدون کاهش کیفیت و با حجم بسیار کم،‌ در مقیاس‌های بسیار بزرگ خلق می شوند. فایل های وکتوری  بسیار انعطاف پذیر هستند و هنگام تغییر سایز ها و طراحی های کلی از معادلات ریاضی استفاده می کنند. از همین رو طراحان حرفه ای گرافیک غالبا برای طراحی آثار خود از فایل های وکتور استفاده می کنند. بزرگ ترین مزیت مزیت استفاده از وکتور ها این است که اگر طرحی در ابعاد کوچک طراحی شود ، بعد ها این امکان وجود دارد که حتی به اندازه یک خانه طرح را بزرگ کرده و با کوچک ترین افت کیفیتی مواجه نشد. پس بدیهی است که انتخاب یک طراح حرفه ای و یا انتخاب صاحبین مشاغل برای سفارش طراحی لوگو حرفه ای  برای کسب و کارشان فایل های وکتور است چرا که  خیالشان از بابت کیفیت و پیکسل ها راحت خواهد بود.  یکی دیگر از مزیت وکتور ها این است که به راحتی می توان آن ها را به فایل های JPG  و PNG تبدیل کرد و در بستر وب ، موبایل ، کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری از آن ها بهره گرفت . استفاده از فایل های وکتور امروزه در بستر وب بسیار افزایش یافته و کاربرد زیادی به دلیل کیفیت بالا پیدا کرده است. همچنین می دانیم که فایل های وکتوری در نرم افزار های گرافیکی به سادگی قابل ویرایش و تغییر اندازه هستند. پس طراحی به صورت وکتور و تحویل طرح از طراح به صورت وکتور انتخاب عاقلانه تری خواهد بود .

کاربرد وکتور

به طور خلاصه مهم ترین کاربرد وکتور در طراحی انواع بنرهای تبلیغاتی ، اینفوگرافیک‌ها، کارت ویزیت‌، بروشور‌، منو‌های رستوران‌ ها ، طراحی حرفه ای کاتالوگ و لوگو است. گفته شد که وکتور فایلی لایه باز است به این معنا که می‌توان به راحتی هر ایده‌ای را بدون پایین آمدن کیفیت، طراحی و اجرا کرد. از وکتور ها به خوبی می‌توان در صنعت چاپ بهره گرفت ، با توجه به این‌که این فایل‌ها از منحنی‌های ریاضی تشکیل شده‌اند، بنابراین در هر اندازه‌ای، با وضوح بسیار بالا قابل چاپ هستند. مثلا یک لوگوی وکتور را می‌توان بر روی یک برگ کاغذ یا بر روی یک تابلو تبلیغاتی چاپ کرد و در هر دو، منحنی‌ها و خطوط لوگو به خوبی نمایان باشند. درصورتی که کاراکترهای یک تایپوگرافی را به صورت یک تصویر در نظر بگیریم، موارد ذکر شده در خصوص تصاویر، برای تایپوگرافی در چاپ و حروف‌چینی هم می تواند صادق باشد. می دانید که در گذشته، حروف‌ چینی بر اساس تصاویر انجام می‌شد و به همین دلیل، برای دستیابی به بالاترین کیفیت، باید از تصاویر با وضوح مشخصی استفاده کرد. چنین فونت‌هایی قابلیت تغییر مقیاس نداشتند اما شاهد هستید که امروزه، فونت‌ها را بر اساس وکتور طراحی می‌ کنند و به همین ترتیب در مقیاس‌های بزرگ ‌تر نیز به خوبی قابل تغییر هستند.

معرفی نرم افزار های طراحی وکتور

  1. Adobe Illustrator

نرم‌افزار ایلاستریتور، محبوب‌ترین ابزار طراحی برداری است که وجود دارد. ازاین نرم‌افزار در طراحی‌ گرافیک های حرفه‌ای استفاده می شود و قابلیت‌های گسترده و پیشرفته‌ای را دارد. با استفاده از این نرم‌افزار می توان به راحتی از طراحی‌ها، خروجی‌های مختلفی تهیه کرد. به عبارت دیگر، این نرم‌افزار در صنعت به عنوان یک نرم‌افزار استاندارد برای طراحی وکتور در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است که  با این نرم‌افزار امکان طراحی لوگو، تایپوگرافی و تصویرسازی را برای چاپ، وب، تلفن همراه و فایل ویدیویی هم وجود دارد. از همین رو بسیاری از طراحان گرافیک، از طراحی وب تا بسته‌بندی، همگی از این نرم‌افزار بهره می‌گیرند. از جمله نقاط قوت این نرم‌افزار میتوان نوارابزار قابل تنظیم ، پیش‌نمایش ، امکان استفاده از رنگ‌های ترکیبی ،  امکان ایجاد طرح‌های اولیه (اسکچ)، تصویرسازی و تایپوگرافی ، ابزارهای متنوع برای خلق شکل‌های مختلف را نام برد.

  • CorelDRAW

کورل از جمله شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارها برای طراحی‌های برداری به شمار می‌آید که امکانات گسترده‌ای دارد. مهم ترین مزیت این نرم افزار این است که این نرم‌افزار با نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز، سازگاری کامل دارد و از فرمت‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند.

  • Vectr

 این نرم‌افزار رایگان است و به کمک آن هر کسی می تواند به سرعت طراحی‌های خود را انجام دهد. نکته قابل توجه در مورد این نرم افزار این است که کار با این نرم‌افزار بسیار ساده است و به سرعت، کار با آن‌ را می توان فرا گرفت. امکان استفاده از این نرم افزار در وب یا بر روی کامپیوتر هم وجود دارد. حتی در صورت استفاده و دانلود این نرم‌افزار در کامپیوتر، پروژه‌های طراحی شده به صورت همزمان ذخیره می‌شوند تا زمانی که به کامپیوتر دسترسی وجود ندارد، از طریق وب به ادامه طراحی بتوان پرداخت. با توجه به رابط کاربری مناسب این نرم‌افزار، به همین دلیل اکثر کاربران استفاده از این ابزار را ترجیح می‌دهند. در حقیقت، اگر به دنبال نرم‌افزاری رایگان و ساده باشید، بهترین انتخاب است.

  • YouiDraw

این نرم افزار ، نرم‌افزاری متن‌باز است به این معنی که طیف بسیار گسترده‌ای از قلم‌موها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین جهت طراحی لوگو به کمک این نرم‌افزار به سادگی انجام می‌شود. علاوه بر این، امکان دسترسی به فایل در هر مکان و زمانی در این نرم افزارامکان‌پذیر است.

  • Gravit Designer

مورد آخر یکی از بهترین و موفق ترین نرم‌افزارها برای طراحی‌ برداری به شمار می‌آید که ابزارهای ضروری یک طراح گرافیک را در اختیار او می گذارد. از نکات قابل تمایز این نرم‌افزار نسبت به سایر نرم‌افزارهای طراحی می توان امکانات و ابزارهای قدرتمند و همچنین داشبورد پیشرفته آن را نام برد. از دیگر نکات شایان توجه در باره این نرم افزار ، قابلیت استفاده از آن در تمامی پلتفرم‌ها و همچنین بر روی وب است. علاوه بر این، به کمک ابزارهای ویرایش تصویر، قابلیت اعمال تغییرات بر روی تصاویر هم وجود دارد.

معرفی فرمت های وکتور

  • Ai

پسوند AI یک پسوند اختصاصی برای شرکت ادوبی (Adobe) است. این فرمت معمولا در طراحی گرافیک‌های دیجیتالی مانند لوگو‌ها استفاده می‌شود.

  • Eps

معروف ترین فرمتی که هم در نرم‌افزار‌هایی مانند کورل و ایلوستریتور اجرا می‌شود و هم می توان آن را در نرم‌افزار معروف فتوشاپ باز نمود، esp است. این فرمت دارای کد‌های پست‌اسکریپ است به عبارت دیگر توسط آن کیفیت تصویر در نرم‌افزار فتوشاپ حفظ می‌گردد.

  • Pdf

این فرمت استاندارد برای طراحی فایل‌‌ها و اسناد قابل حمل توسط ادوبی در نظر گرفته شده است و به معنای سند قابل حمل است که این اسناد می‌توانند شامل متن، تصویر و استایل خاصی باشند.

  • Svg

 شناخته‌شده‌ترین فرمت‌های ذخیره‌ی فایل‌های وکتور، فرمت SVG است که براساس XML است، به این معنا که هم برای کامپیوتر و هم افراد قابل خواندن است. از SVG می‌توان در طراحی وب استفاده کرد تا با بزرگ کردن عکس، شاهد افت کیفیت نباشیم.

ویژگی های وکتور

 اندازه و سایز انعطاف پذیر

همانطور که قبلا هم گفتیم بدون هیچ گونه افت کیفیتی، این نوع از تصاویر و پروژه‌های طراحی را می‌توان تغییر سایز و اندازه داد. می دانید که در بیشتر موارد، مشتری یا پیمانکار از طراحان تصاویر بزرگتری می‌خواهند تا به جزئیات بیشتری دسترسی داشته باشند ، به همین دلیل وکتور گزینه مناسبی خواهد بود.

حجم کمتر

نکته قابل اهمیت این است که، یک طراح زمانی که سرگرم طراحی باشد، به فضای زیادی نیاز پیدا می‌کند و بنابراین، برای هر گیگابایت از حافظه‌ای که اشغال می‌کند باید هزینه‌ای جداگانه را در نظر بگیرد. از جمله مزایای فایل‌های وکتور، حجم کم آن‌ها است چرا که این فایل‌ها با روابط ریاضی ایجاد می‌شوند و نیازی به اشغال فضای بسیاری ندارند. در حالی که فایل‌های پیکسلی، به دلیل وجود پیکسل‌های زیاد و اطلاعات موجود در هر پیکسل، به فضای بسیار زیادی نیاز دارند.

فرمت های مختلف

انواع فرمت های وکتور را پیشتر برایتان شرح دادیم. می دانید که فرمت استاندارد برای فایل‌های وکتور به صورت «.SVG.SVG» است که این پسوند برای اکثر تصاویر آنلاین وکتور در نظر گرفته شده است. با این وجود، پسوندهای دیگر ذکر شده نیز کاربرد های خودشان را دارند.

همه چیز درباره وکتور

جمع بندی

وکتورها می‌توانند موجب سادگی و سرعت در انجام پروژه‌های طراحی شوند. با استفاده از وکتورها، می توانید در زمان و در نتیجه هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و در عین حال، نتایجی با کیفیت بالا داشته باشید. برای سفارش طراحی کاراکتر و ادامه کلیک کنید.