آموزش 8 نکته مهم در طراحی پوستر

آموزش 8 نکته مهم در طراحی پوستر

مقدمه

 یکی از محبوب ترین عناصر تبلیغاتی که همه روزه در محیط کار یا جامعه و یا در رفت و آمدهای خود مشاهده می کنیم، پوستر های تبلیغاتی هستند. پوستر ها انواع مختلفی دارند ، وجه تمایز آن ها سبک طراحی آنها است. برای مثال برخی از پوسترها به گونه ای طراحی شده اند که ممکن است در اولین نگاه مخاطب را به خود جذب کنند و مخاطب درصدد کشف آن برآید و برخی ممکن است به گونه ای باشند که به راحتی نادیده گرفته شوند. البته اینکه  به برخی از پوسترها توجه نمی شود همیشه تنها دلیلش طراحی ضعیف آن نیست ، بلکه نکات مهم بسیاری وجود دارند که لازم است حین طراحی پوستر ها به آن ها توجه کرد. در این مقاله با آموزش 8 نکته مهم در طراحی پوستر با ما همراه باشید.

پوستر چیست؟

پوسترها از محبوب ترین و رایج‌ ترین ابزارهای تبلیغات چاپی هستند که تمامی کسب و کار ها حتی  کسب‌ و کارهای کوچک برای معرفی خود به مخاطب می توانند از آن ها بهره ببرند. به طور کلی  پوستر تبلیغاتی حاوی طراحی بصری، تصاویر، رنگ و توضیحات است. از مهم ترین اهداف طراحی پوستر می توان به این موارد اشاره کرد: از طریق پوستر می‌ توان پیام و هدف کسب و کار مورد نظر را به راحتی به مخاطب القا کرده و کسب و کارتان را معرفی کنید. پوستر ها همچنین باعث جلب توجه مخاطبان و جلب اعتماد آن ها می شوند. در سالهای اخیر، طراحی پوسترها بسیار بیشتر از پیش مورد استقبال و توجه صاحبین کسب و کار ها قرار گرفته است. چرا که طراحی یک  پوستر به روش  خلاقانه برای معرفی محصولات یا خدمات، قیمت ها و دیگر تحولات تجاری می تواند مخاطب را به خریدار بالقوه تبدیل کند. . از آنجایی که کسب و کار های کوچک همواره  به دنبال کاهش هزینه های خود در تبلیغات و بازاریابی هستند ، پوستر می تواند ابزاری مناسب برای اعلام کسب و کارشان باشد چرا که در حال حاضر مقرون به صرفه  ترین استراتژی بازاریابی برای ارتقاء کسب و کار ، پوستر ها هستند. در حالت کلی پوسترها در هر اندازه و شکلی که باشند، وظیفه انتقال اطلاعات را در کوتاه ترین زمان بر عهده دارند.

طراحی پوستر

طراحی پوستر در ابتدا با ایده پردازی طراح آغاز شده  و در ادامه به خلق تصاویر ، فرم ها و رنگ و خط های مناسب ختم می شود. اولین پوسترهای تاریخ بر روی چوب طراحی می شدند، ابداع اولین پوسترها به اواخر قرن نوزده میلادی در انگلستان باز می گردد و سیر تحولات آن، در همان سالها در فرانسه جایی که ژول شره، پدر هنر پوستر در آن زندگی میکرد، ادامه پیدا کرد. پس از جنگ جهانی دوم هنر پوستر و اصولا هنر گرافیک رنگ و بوی تازه تری به خود گرفت و کم کم به صورت چاپ شده بر روی کاغذ و مقوا در سراسر جهان گسترش یافت .

8 نکته مهم در طراحی پوستر

  • انتخاب سایز

می توان گفت یکی از عناصر کلیدی هنگام طراحی پوسترها ، انتخاب اندازه ی مناسب است. طراحی های پوستر در اندازه های متنوعی انجام می گیرد. به طور کلی رایج ترین اندازه های طراحی پوستر ابعاد 25*35  و 35*50 و 50*70 و 100*70  سانتیمتر می باشند. می دانید که اکثر پوستر ها به صورت عمودی طراحی می شوند ، اما گاهی ممکن است بر اساس نیاز و خواسته مشتری به صورت افقی نیز طراحی شوند.

  • انتخاب رنگ

گفته شد که مهم ترین هدف از طراحی پوستر جلب توجه مخاطب در سریع ترین زمان ممکن است، یکی از عناصری که به جلب توجه مخاطب در کوتاه ترین زمان ممکن کمک می کند انتخاب رنگ و به طور کلی پالت رنگی مناسب است. هنگام انتخاب رنگ اگر به روانشناسی رنگ ها دقت کنیم قطعا انتخاب عاقلانه تری با نتیجه بهتر خواهیم داشت. در مبحث رنگ پوستر توجه به کنتراست رنگی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، کنتراست باعث می شود که چشم مخاطب به صورت ناخودآگاه سریعتر جذب تصویر شود، چون تفاوت زیادی بین رنگ دو عنصر وجود دارد. بنابراین، دست شما به عنوان طراح در انتخاب رنگ های تیره و روشن باز است. رنگ خالص سیاه و سفید خالص ، رنگ های کنتراست نهایی هستند. در حالت کلی به جای انتخاب یک پالت رنگ بی روح، می توان از رنگهایی را که به طور واضح متفاوت هستند، استفاده کرد.

  • استفاده مناسب از فضا

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما در نظر گرفتن فاصله های زیاد بین عناصر تأثیر بصری و خوانایی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. در طراحی پوستر طراح می تواند از فاصله ها به گونه ای اغراق آمیز بین عناصر استفاده کند. به عبارت دیگر گاهی در طراحی پوستر در نظر گرفتن فضای خالی اضافی می تواند شگفتی بسازد، مثلا رعایت فاصله بین حروف، رعایت فاصله بین خطوط ، در نظر گرفتن فضا اطراف حاشیه داخلی برگه ، رعایت فاصله بین انواع مختلف عنصرهای طراحی، مانند تصاویر و متن ، و در آخر دور تا دور مهمترین عنصر طراحی شده یعنی همان چیزی که می خواهید در اولین نگاه دیده شود.

آموزش 8 نکته مهم در طراحی پوستر
  • انتخاب فونت

بدیهی است که پوسترها به دلیل اندازه های بسیار بزرگشان از دور به راحتی قابل مشاهده هستند، اما لازم است اطلاعاتی که آنها انتقال می دهند نیز از یک فاصله معقول قابل خواندن باشد. اکثر مردم اهمیتی به خواندن جزئیات  و نوشته های پوستر نمی دهند و بیشتر کلیت و اطلاعات بزرگ را می خوانند، بنابراین انتخاب فونت مناسب برای طراحی پوستر اهمیت بسیاری دارد، انتخاب یک فونت خوانا، تاثیر گذاری و جذابیت طراحی پوستر را بالاتر می برد. باید همواره به خاطر داشته باشید که فونت های مختلف می توانند پیام یک پوستر تبلیغاتی را زمین تا آسمان تغییر دهند. مثلا برای نشان دادن جدیت، از فونت های بولد، برای بالا بردن ظرافت از فونت ایتالیک و برای بیان بازیگوشی و سرگرمی از فونت های غیر رسمی می توان استفاده کرد. در حالت کلی بهتر است حداقل از دو فونت متفاوت در طراحی استفاده شود: یکی برای عنوان و یکی برای متن. هم چنین برای تاثیرگذاری بیشتر، تایپو گرافی را می توان امتحان کرد.

آموزش 8 نکته مهم در طراحی پوستر
  • انتخاب تصویر

انتخاب تصاویر در طراحی پوستر ها حائز اهمیت بسیاری هستند چرا که استفاده از یک تصویر زیبا و مناسب در پوستر تبلیغاتی می تواند پیام مورد نظر را به خوبی منتقل کند.  به عبارت دیگر تصاویر به طراحی اعتبار می بخشند. تصاویر مناسب می توانند کسب و کار مورد نظر را در ذهن مخاطب حرفه ای تر جلوه دهند. ساختن یک تصویر با استفاده از تصاویر دیگر، چیزی شبیه جادو است و می تواند افراد را هیجان زده کند، پس بهتر است هنگام انتخاب تصویر برای طراحی پوستر وسواس بیشتری به خرج دهید.

  • در نظر گرفتن مخاطب و سلیقه او

شما به عنوان طراح ، هنگامی طراحی پوستر علاوه بر آن که باید ماهیت کسب و کار مورد نظر را در نظر بگیرید، باید بدانید مخاطب شما چه کسانی خواهند بود. این پوستر قرار است کجا نصب شود و چه کسانی آن را خواهند دید. چرا که طراحی پوستر ها با توجه به نوع مخاطبشان قطعا متفاوت خواهد بود. به طور کلی بسته به نوع مخاطب پوستر ، طراحی پوستر به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود. مثلا اگر مخاطب شما قشر جوان جامعه خواهند بود ، استفاده از رنگ های جیغ و عناصر هیجانی تر لازم است اما برای افراد مسن تر می توان از رنگ های سنگین تری استفاده کرد. پس لازم است اطمینان حاصل کنید که طراحی شما مطابق سلیقه، عادت ها و باور ها و فرهنگ مخاطب شما باشد.

آموزش 8 نکته مهم در طراحی پوستر
  • تناسب و تقارن

موفقیت در طراحی پوستر تبلیغاتی نیاز به خلاقیت و جسارت بالایی دارد و اگر قوی باشد حتما احساسات افراد را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.  فرقی ندارد که قرار است طراحی کاتالوگ حرفه ای ، طراحی کاراکتر حرفه ای ،  طراحی بروشور و یا طراحی پوستر را انجام دهید ، کلید موفقیت ماجرا این است که شما بتوانید یک تناسب بین موضوع، متن، تصاویر و حتی لوگو حرفه ای برقرار کنید. پس بدیهی است که مادامی که به این تناسب برسید، به یک پوستر تبلیغاتی خوب دست یافته اید. هم چنین شایان توجه است که استفاده از تقارن، محور و تکرار، برای چشم مخاطب تناسب ایجاد می کند. از همین رو رنگ، گرافیک و میزان متن لازم است در تناسب با هم باشند. البته تناسب به این معنا نیست که پوستر تبلیغاتی حتما باید کاملا متقارن و روی محور باشد. بلکه تناسب به این معناست که یک طرف نباید بار و سنگینی بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد. البته بد نیست بدانید فضای خالی الزاما بار سبک نیست، در اصل تناسب به محتوای درونی پوستر اشاره دارد.

  • دعوت مخاطب

پیشتر گفتیم هدف اصلی طراحی و نصب پوستر جلب توجه مخاطب و ایجاد ارتباط بین مخاطب و کسب و کار مربوطه است. اغلب پوستر ها حاوی دعوت افراد به چیزی از قبیل کنسرت، فیلم و یا سایر رویداد ها هستند. پس از همین رو وجود راه های تماس، عنصری حیاتی در پوستر به شمار می رود. در پوستر ها فراخوانی برای اقدام، اغلب شامل اطلاعات مربوط به رویداد مورد نظر یا درج یک راه ارتباطی مناسب است. مثلا رایج ترین و راحت ترین راه ارتباطی در پوستر ها درج QR کد ها است.