مقایسه تبلیغات چاپی با تبلیغات دیجیتال

مقایسه تبلیغات چاپی با تبلیغات دیجیتال

مقدمه

امروزه در دنیای پر هرج و مرج کسب و کار ها تنها راه دیده شدن ، تبلیغات با بازدهی مناسب است. شما به عنوان صاحب یک کسب وکار اگر بهترین کیفیت ها و بهترین محصولات را ارائه دهید اما تبلیغات درست و مناسبی نداشته باشید ، نباید انتظار موفقیت چشم گیری داشته باشید. در تعریف تبلیغات باید بگوییم تبلیغات همان روشی است که برای به چشم آمدن ، برندسازی، شناساندن و افزایش فروش محصولات و خدمات به کار گرفته می شود. تبلیغات روش های مختلفی دارد که شما باید بر اساس نوع مخاطب هدفتان و نوع کسب و کارتان بهترین آن را انتخاب کنید. بدیهی است که با پیشرفت زندگی ، روش های تازه و مختلفی از تبلیغات روی کار آمده اند. در این مقاله سعی داریم به مقایسه تبلیغات چاپی با تبلیغات دیجیتال بپردازیم.

تعریف تبلیغات چاپی

در حالت کلی به فرآیند چاپ و تکثیر طراحی هایی که گرافیست ها خلق کرده اند، تبلیغات چاپی می گویند. یکی از اصلی ترین، مهم ترین و محبوب ترین نوع تبلیغات، تبلیغات چاپی است.  اصولا طراح های گرافیک می توانند برای انواع محصولات چاپی مختلف مانند : طراحی کاتالوگ حرفه ای ، بروشور ها ، ساک ها تبلیغاتی دستی ، سربرگ و ست های اداری طراحی کنند، که هر کدام از این محصولات به مراتب مناسب یک نوع خاص کسب و کار است. تبلیغاتی چاپی هم از نظر هزینه و هم از نظر  بازدهی، رتبه خوبی را در مقایسه با سایر رسانه های چاپی کسب کرده است.

انواع تبلیغات چاپی

مقایسه تبلیغات چاپی با تبلیغات دیجیتال
  • مطبوعات

به  همه ی تبلیغات و آگهی هایی که در روزنامه ها، مجلات و سایر نشریات منتشر می شوند، تبلیغات چاپی مطبوعاتی گفته می شود که معولا مخاطب این آگهی ها، خوانندگان همان روزنامه یا نشریه ها هستند.

  • کاتالوگ

 به یک مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده ی یک شرکت یا سازمان ، کاتالوگ می گویند. معمولا کاتالوگ ها شامل ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه کالا یا خدمات است. به عبارت دیگر کاتالوگ ها برای افرادی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده هستند، تهیه می شوند.  طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانتر از سایر روش های تبلیغات چاپی  است و به صرف تر است که به تعداد مورد نیاز چاپ شوند. برای تهیه کاتالوگ ها از کاغذهای ضخیم استفاده می شود که اندازه و سایز و تعداد برگ های آن به دلخواه سفارش دهنده خواهد بود.

  • بروشور

بروشورها حاوی یک سری  اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یا ویژگی های یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی هستند. بروشورها در مجموع شامل اطلاعاتی هستند که برای مصرف کننده مفید خواهند بود و به هدف کمک به مصرف کننده برای انتخاب محصول مورد نظر استفاده می شود. بروشورها معمولا ارزان هستند و می توانند در اندازه های مختلف به چاپ برسند. بروشور ها طبق سلیقه فرد طراحی و چاپ می شوند.  بروشورها قرار است که در میان مصرف کنندگان بی شماری توزیع شوند ، به همین دلیل در تیراژ بالا به چاپ می رسند.

  • پوستر

 پوسترها از محبوب ترین و رایج‌ ترین ابزارهای تبلیغات چاپی هستند که حاوی طراحی بصری، تصاویر، رنگ و توضیحات می باشند. با استفاده از پوسترها  می‌ توان پیام و هدف کسب و کار مورد نظر را به راحتی به مخاطب القا کرده و کسب و کار مربوطه را معرفی کرد. پوستر ها همچنین باعث جلب توجه مخاطبان و جلب اعتماد آن ها می شوند، هم چنین طراحی یک  پوستر به روش  خلاقانه برای معرفی محصولات یا خدمات، قیمت ها و دیگر تحولات تجاری می تواند مخاطب را به خریدار بالقوه تبدیل کند. معمولا پوسترها طیف و گستره فراوانی از جمعیت را مخاطب قرار می دهد.

  • ست های اداری

به مجموعه ای از اوراق یا کاغذ هایی که در امور اداری و پرسنلی یک کسب و کار یا سازمان جهت فعالیت های رسمی یا غیر رسمی، استفاده می شوند، اوراق یا ست های اداری می گویند. هدف از چاپ و طراحی ست های اداری زیبایی شناختی و هماهنگی هرچه بیشتر آن سازمان یا برند با جزئیات مربوطه است.

مزایا تبلیغات چاپی

مقایسه تبلیغات چاپی با تبلیغات دیجیتال

از مطرح ترین مزایای تبلیغات چاپی می توان به موارد زیر اشاره کرد: اولا مشتریان می توانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مورد نظرشان را مطالعه کنند. جا به جایی راحتی دارند که به دلیل کوچک و کم حجم بودن آنها به راحتی می توانند دست به دست شوند. با استفاده از تبلیغات چاپی زمان هدر نمی رود ،هم چنین به دلیل افزایش تقاضا و حذف واسطه ها برای معرفی محصولات، فروش سریع و بدون وقفه انجام خواهد شد. هم چنین در تبلیغات چاپی مخاطب خیلی راحت تر به اطلاعات تماس کسب و کار دست پیدا می کند. معمولا تبلیغات چاپی هزینه های نامعقول و سنگینی ندارند و قابل دسترس تر هستند.

تعریف تبلیغات دیجیتال

به فرآیند انتشار مطالب تبلیغاتی از طریق پلت فرم‌ های آنلاین ( رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وب‌سایت‌هاو...)  و هر نوع برنامه دیگری که می‌توان به صورت دیجیتالی به آن دسترسی داشت، تبلیغات دیجیتال می گویند. تبلیغات دیجیتال به کسب و کار ها این امکان را می‌ دهد که در زمان مناسب به افراد مناسب دسترسی پیدا کنند. تبلیغات دیجیتال این مزیت را دارند که شخصی سازی شوند و مخاطب را قم به قدم همراهی می کنند؛ همچنین در بازگشت سرمایه نیز کمک شایانی خواهند کرد.

انواع تبلیغات دیجیتال

  • کاوش و پژوهش در بستر وب

آگهی شما می‌تواند در نتیجه جستجوهایی که در سایت ها صورت گرفته ، ظاهر شود به عنوان مثال گوگل دارای سایت‌های تأیید شده‌ای است که تبلیغات موجود در موتور جستجویش را در آن‌ ها نیز نشان می‌ دهد. زمانی که قصد دارید از جستجو برای تبلیغات استفاده کنید بهتر است کلمات خاص و کلیدی و حتی ترکیب کلمات را در فهرست خود جای دهید تا وقتی مخاطب هر نوع از آن‌ها را جستجو کرد به شما برسد.

مقایسه تبلیغات چاپی با تبلیغات دیجیتال
  • شبکه‌های اجتماعی

امروز میزان چشم گیر محبوبیت شبکه های اجتماعی در میان مردم بر کسی پوشیده نیست. کسب و کار ها می‌ توانند از شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر، لینکدین و غیره برای تبلیغ محصولات یا خدماتشان استفاده کنند. بهترین مزیت سبکه ها اجتماعی این است که در شبکه‌ های اجتماعی می‌توان تبلیغات را به صورت متن، عکس و یا فیلم ارائه کرد. باید توجه داشت که اکثر کسب و کارهایی که از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده می‌ کنند، حتماً با اینفلوئنسرها نیز همکاری دارند چرا که اینفلوئنسرها بخش مهم و ارزشمند شبکه‌ های اجتماعی به حساب می آیند، زیرا آن‌ها دارای مخاطبین هدفی هستند که توانستند اعتمادشان را جلب کنند به عبارت دیگر آن‌ها می‌ توانند به راحتی خدمات یا محصولات شما را به آن‌ها پیشنهاد دهند.

  • ایمیل

بیشتر مردم هنوز هم برای برقراری ارتباط ایمیل را ترجیح کی دهند پس از ایمیل هم می توان به عنوان بستری برای تبلیغات دیجیتال استفاده کرد. اما لازم است بدانید استفاده از ایمیل و ارسال تبلیغات به وسیله آن به سادگی قرار دادن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی نخواهد بود. برای تبلیغات ایمیلی مناسب و پر بازده احتیاج به یک لیست مناسب از مخاطب هدف دارید. شبکه‌ های اجتماعی می توانند محلی مناسب برای پیدا کردن این افراد باشند.

مزایای تبلیغات دیجیتال

اولین و مهم ترین مزایای تبلیغات دیجیتال مقرون به صرفه بودن آن است. به این معنا که با صرف هزینه کمتر نسبت به مابقی رسانه ها ، می توانید تبلیغ خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید. هم چنین در تبلیغات اینترنتی این قابلیت وجود دارد که بسته به نوع مخاطبتان ، قادر باشید تبلیغات خود برای گروه های خاصی از افراد ارسال کنید که این کار باعث میشود کیفیت و بازدهی تبلیغات بیشتر شود. ارائه اطلاعات بیشتر در یک راند تبلیغات از دیگر مزایای تبلیغات دیجیتال است. به این معنا که در روزنامه و مجلات فقط میتوان یک کادر تبلیغاتی داشت که تعداد محدودی متن در آن قرار میگیرد اما در تبلیغات اینترنتی حتی می توان از فایل های تصویری استفاده کرد و یا با نمایش تیزر چند ثانیه ای در ویدئو ها اطلاعات کامل تری را در معرض نمایش قرار داد. یکی دیگر از مزایای تبلیغات دیجیتال ، قابلیت رد گیری و اندازه گیری بازدهی تبلیغات است.. در تبلیغات دیجیتالی با استفاده از ابزارهای مختلف میتوان میزان عملکرد و تاثیر تبلیغات را مورد ارزیابی قرار داد. هم چنین تبلیغات دیجیتالی را می توان بعد از ارسال فایل مورد نظر ویرایش و یا حتی حذف کرد. آخرین مزیت تبلیغات دیجیتال قابلیت برند سازی بسیار بالای آن است. می دانیم که طراحی  لوگو حرفه ای ، برند سازی نام شرکت و محصولات و خدمات آن از مهم ترین روش های بازاریابی به حساب می آیند که  تبلیغات دیجیتالی به بهینه سازی روند برند سازی کمک شایانی خواهد کرد.

جمع بندی

گفته شد برای موفقیت در امر بازاریابی و بازدهی بالا در تبلیغات لازم است با توجه به نوع مخاطب و نوع سازمان یا کسب و کارمان ، آن سبک از تبلیغاتی را انتخاب کنیم که برای ما کارآمد تر خواهد بود. تبلیغات در حالت کلی به دو نوع چاپی و دیجیتال تقسیم می شوند. که مزایا و ویژگی های هر کدام را برایتان به تفضیل شرح دادیم. اکنون با توجه به تمام مواردی که ذکر شد ، تصمیم گیری بر عهده شماست. آیا تبلیغات چاپی بازدهی بیشتری خواهند داشت و به صرفه تر هستند یا تبلیغات دیجیتال؟ همکاران ما در این مجموعه آماده مشاوره و پاسخ گویی به سوالات شما هستند. برای ادامه کلیک کنید.