مزایا و معایب تغییر نام برند

مزایا و معایب تغییر نام برند

مقدمه

بدیهی است برای هر کسب و کار و هر برند خواه کوچک باشد و خواه بزرگ و جا افتاده ، تغییر نام برند یک چالش بسیار بزرگ خواهد بود. هدف از تغییر نام یک برند در اصل انتقال مزایا و ویژگی‌های مثبت آن برند به نام و هویتی جدید و فراموش کردن ویژگی‌ها و نقاط منفی و ضعف برند پیشین است. هم چنین ممکن است این تغییرات با هدف برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب و شفافیت بیشتر هدف برند برای مخاطب انجام شود. هنگامی که استراتژی تمرکز یک برند تغییر می‌کند و لازم است به سمع و نظر مخاطب این موضوع رسانیده شود، این همان زمانی است که نیاز به تغییر نام برند احساس می شود. اگر به عنوان یک صاحب برند احساس کردید که لازم است ارزش برند و مفهوم آن را در ذهن مخاطبتان تغییر دهید ، پس باید به سراغ تغییر نام برند بروید. آنچه شایان توجه است این است که هنگام تغییر نام برندها، باید به پذیرفته شدن آن توسط مشتریان بسیار توجه کرد.  بنابراین لازم است قبل از تغییر نام برند، به پیامدهای آن به خوبی فکر کرده و بر اساس گزینه‌های موجود، بهترین تصمیم گرفته شود. در این مقاله سعی در شرح مزایا و معایب تغییر نام برند داریم، با ما همراه باشید.

تغییر نام برند

تغییر نام برند یا ریبرندینگ چالش  و استراتژی محبوبی است که در بهترین حالت قادر است مسیر رشد برند و کسب و کار مربوطه را به بهترین روش ممکن احیا کند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شرکت ها و کسب و کار های مطرح تصمیم به تغییر نام برندشان می گیرند، یکی از بدیهی ترین مثال ها زمانی است که برند توسط برند دیگری خریداری شده است و یا زمانی که برند بازار هدفش و در کل استراتژی بازاریابی اش را کاملا تغییر داده است. فرآیند تغییر نام برند باید با آگاهی و دانش کامل از دلایل تغییر نام برند و اشراف بر مزایا و معایب این کار انجام شود. معمولا تغییر نام برند در وهله ی اول با هدف افزایش فروش انجام می شود. از جمله مواردی که تغییر نام برند به امری حیاتی تبدیل می شود، هنگامی است که رقابتی جدی تر با یک رقیب قدر و مطرح در پیش است. گاهی ممکن است فرآیند تغییر نام برند، به دلیل ادغام دو برند متفاوت با هم باشد، که این موقعیت نسبت به زمانی که یک شرکت قصد دارد از طریق تغییر نام برند هویت برندش را در بازار هدف دوباره تعریف کند ، راحت تر است.

مزایا و معایب تغییر نام برند

شرکت یا کسب و کار شما هنگامی واقعا نیاز به تغییر نام برند دارد که  شما به عنوان صاحب آن کسب و کار احساس کنید برند شما برای موفقیت بیشتر نیاز به رقابت در سطحی بالاتر و یا بازار هدف جدیدی دارد. هم چنین اگر حس می کنید هویت برند شما در بازار هدف ، از شفافیت مناسبی برخوردار نیست لازم است به تغییر نام برند جدی تر فکر کنید.  البته اگر موانع قانونی خاصی برای ادامه فعالیت برند در بازار وجود دارد نیز ، استراتژی تغییر نام برند به مسئله ای حیاتی تبدیل می شود. هنگامی که شرکت شما قصد دارد مجموعه ای از کالا ها و خدمات جدید را به بازار ارائه کند تغییر نام برند انتخاب مناسبی خواهد بود. امروزه بسیاری از کمپانی ها و شرکت های مطرح دنیا برای رقابت در سطوح بالاتر دست به تغییر نام برند خود می زنند و در واقع برندی لوکس تر برای برند قبلی خود ایجاد می کنند. از نکات قابل توجه تغییر نام برند ، حذف هزینه ­هایی است که به دلیل عدم تغییر برند ، بعدها متحمل آن خواهید شد گاهی هدف از تغییر نام برند حل مشکلاتی است که در حال حاضر وجود دارد و گاهی هم جلوگیری از رخ دادن مشکلات آتی خواهد بود. مثلا هنگامی که شاهد تغییرات چشم گیر در بازار و تغییر در سرعت کسب و کارهای جدید و نیز تغییر استراتژی های رقبا هستید ، لازم است به فکر تغییر نام برند باشید. تغییر نام برند به نوبه خود موجب تغییر در روشی که مشتریان برای خرید استفاده می ­کنند و روشی که محصولات و خدمات در آینده باید تحویل داده شود، می شود. هم چنین تغییر نام برند توجیه گر خوبی برای تغییراتی که در سازمان رخ داده است ، خواهد بود. از دیگر مزایای قابل ذکر تغییر نام برند می توان به ایجاد فرصت­ های رشد جدید برند ، که می تواند ناشی از جایگاه رقابتی بالاتر و بزرگتر، دیده شدن بهتر و بیشتر در بازار هدف و یا ایجاد استحکام بیشتر در میان کارکنان سازمان یا شرکت مربوطه باشد، اشاره کرد. هم چنین با تغییر نام برند مخاطب برند و بازار هدف آن مجددا تعریف خواهند شد ، هم چنین چشم‌انداز، اهداف و ارزش‌های آن شرکت یا سازمان از اول انتخاب و تعریف می شوند. با تغییر نام برند می توان شعار برند را بازنگری کرد و هم چنین هویت برند را از نو بازسازی کرد. گاهی فقط با یک تغییر نام در برند می توان از یک برند کلاسیک و قدیمی ، برندی نو و مدرن و به همین ترتیب موفق تر ساخت. درست است که معایب تغییر نام برند در مقایسه با مزایای آن آنچنان حائز اهمیت نیستند اما دانستن آن ها خالی از لطف نخواهد بود. از جمله معایبی که تغییر نام برند ممکن است به همراه داشته باشد ، سردرگمی مخاطب هدف خواهد بود. حتی گاهی ممکن است مخاطب اعتماد خود را به آن برند از دست بدهد چرا که دلیل انتخاب آن برند توسط مخاطب ، ثابت قدمی برند بوده است. البته رخ دادن این مورد بسیار نادر خواهد بود. همچنین گاهی برای جا افتادن برند جدید نیاز به زمان خواهد بود. لازم است که هنگام تغییر نام برند به موارد گفته شده کاملا توجه کنید در غیر این صورت برند جدید تو خالی خواهد بود و شما مشتری و مخاطبتان را از دست خواهید داد. هم چنین هنگام تغییر نام برند گاهی لازم است مراحل برند سازی مانند طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و غیره را از اول انجام دهید.

نمونه های جهانی ریبرندینگ

مزایا و معایب تغییر نام برند

تغییر نام برند پدیده ای نو ظهور نیست ، در زیر برای آشنایی و درک بهتر این موضوع چندین مثال از تغییر نام برند های مطرح را برایتان ذکر کرده ایم :

بلک بری: شاید ندانید که شرکت مادر گوشی های مشهور بلک بری، تا قبل از سال 2013 نام غریب و بلند «Research In Motion»  را داشت که سرانجام با عرضه بلک بری 10 در این سال، این شرکت رسما نام برندش را به بلک بری تغییر داد تا به این ترتیب، برند اصلی در مرکز توجه مخاطب قرار گیرد.

بست بای : شرکت مشهور «Best Buy»، در دهه شصت میلادی با نام «Sound of Music» به عنوان یک فروشنده موسیقی فعالیتش را آغاز کرد. در دهه هشتاد، پس از مشکلی در فروشگاه مرکزی و همچنین برای جذب مخاطب بیشتر ، محصولات خود را با عنوان Best Buy حراج کردند که این عنوان، به سرعت جای عنوان اصلی شرکت را گرفت.

اپل: نام اصلی اپل، «Apple Computer» بود که از زمان تاسیس و شروع فعالیت آن وجود داشت. می دانید که این شرکت در ابتدا کامپیوتر می ساخت، پس انتخاب این نام چیز عجیبی نبود. اما در سال 2007 وقتی جابز آی فون را رونمایی کرد، دیگر ادامه این روند منطقی نبود. به همین دلیل هم جابز نام کامپیوتر را از دنباله اپل برداشت و شرکت را «Apple Inc» نامید.

نیسان: وقتی نیسان در سال 1958 وارد آمریکا شد، ابتدا نام «داتسون» را برای خود برگزید تا اگر بازارش موفق نبود، نام اصلی اش در آمریکا محفوظ و دست نخورده باقی بماند. اما بعد از موفقیت داتسون، نیسان ناچار شد صدها میلیون دلار هزینه کند تا مجددا این نام را به نیسان تغییر دهد.

نایک: نایک در دهه شصت میلادی، به عنوان یک شرکت تولیدکننده کفش با نام «Blue Ribbon» شروع به فعالیت کرد. این نام در دهه هفتاد به منظور برند سازی بهتر و موفق تر، به نایک تغییر کرد. خود نام نایک از نام خدای پیروزی در اساطیر یونانی الهام گرفته شده است.

جمع بندی

مزایا و معایب تغییر نام برند

ممکن است چند سال بعد از دوره بلوغ برند سازی برای کسب و کارتان ، به دلایلی که گفته شد احساس کنید نیاز است نام برندتان را تغییر دهید و بخواهید وارد پروسه انتخاب نام برند جدید و یا فرآیند بزرگتر ریبرندینگ یا همان تغییر نام برند شوید. کاملا بدیهی است که تغییر نام برند موجب خواهد شد که  بازاریابی شما با یک چالش جدید در مواجهه با احساسات مشتریان قدیمی و جدید روبه‌رو شود. پس لازم است قبل از انجام این کار و برداشتن قدم های اولیه در پروسه ریبرندینگ ، از استراتژی های آن به خوبی آگاه شوید. ریبرندینگ یا تغییر نام برند یعنی همان فرآیند تغییر تصویر شرکتی یک سازمان در ذهن مخاطب هدفش. ریبرندینگ یک استراتژی بازاریابی به منظور ارائه یک نام جدید، نماد جدید یا تغییر در طراحی برندِ و حتی تغییر در اهداف آن برند است. تغییر دادن نام برند و انتخاب یک نام جدید به عبارت دیگر ایجاد یک هویت متفاوت برای برند در مقایسه با رقبا در بازار خواهد بود. همکاران ما با سال ها تجربه و تخصص در این زمینه ، آماده پاسخگویی و مشاوره به شما دوست عزیز هستند. برای ادامه کلیک کنید.