گرافیک کامپیوتری چیست و بازار کار آن چگونه است؟

گرافیک کامپیوتری چیست و بازار کار آن چگونه است؟

مقدمه

واژه ی گرافیک ریشه ی یونانی دارد و از مصدر یونانی نوشتن می آید و در واقع به معنای طرح زدن و طراحی است و در تعریف دیگر از گرافیک باید بگوییم هر کار و یا شیوه مربوط به کشیدن تصاویر از روی یک چیز و یا از انگاره است. و از آن جایی که از نام گرافیک کامپیوتری پیدا است ، گرافیک کامپیوتری همان گرافیکی است که توسط رایانه ایجاد می شود. پس صحبت اصلی ما در این جا طراحی توسط کامپیوتر ها است. کامپیوتر ها در دهه ۷۰ تا ۸۰ به صورت جهشی توسعه یافتند و در طی زمان پیشرفت کردند و به حالتی که اکنون آن ها را می شناسیم در آمدند . توسعه و پیشرفت گرافیک کامپیوتری به صورت مستقیم تاثیر قابل توجهی بر رسانه های مختلف گذاشته است و با کمی دقت همواره شاهد پیشرفت فیلم ها و انیمیشن ها و بازی های رایانه ای بوده ایم ، امروزه نیز کامپیوتر ها کاربرد های فراوانی در زندگی انسان ها دارند. گرافیک کامپیوتری از قدیمی ترین شاخه های علوم رایانه است که به تصاویر و فیلم هایی اطلاق می شود که با استفاده از کامپیوتر ساخته و پرداخته می شوند ، در واقع گرافیک کامپیوتری به ترسیم ، تغییر و کار با تصاویر، با شیوه های محاسباتی و رایانه ای می پردازد و می توان گفت گرافیک کامپیوتری یکی از کاربردی ترین کاربردهای رایانه است،  از انواع گرافیک کامپیوتری می توان بازی های رایانه ای ، ساخت پویا نمایی دو بعدی و سه بعدی ، شبیه سازی های محاسباتی را نام برد. دراین مقاله با شرح کامل و مفصل گرافیک کامپیوتری چیست و بازار کار آن چگونه است؟ با ما همراه باشید. هم چنین در این مجموعه انواع کار های گرافیکی مانند طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و غیره انجام می شود. برای ادامه کلیک کنید.

تعریف گرافیک کامپیوتر

گفتیم که گرافیک ‌کامپیوتری به تصاویر و فیلم هایی اطلاق می شود که توسط کامپیوتر خلق می شوند، به عبارت دیگر معمولاً به تصویر تولید شده توسط کامپیوتر و به کمک سخت افزار و نرم افزار تخصصی گرافیکی ایجاد می شوند ، گرافیک کامپیوتری می گویند. گرافیک ‌کامپیوتر یک حوزه گسترده و نو ظهور در علوم کامپیوتر است. از جمله مباحث مهم در گرافیک ‌کامپیوتری عبارت است از طراحی رابط کاربری، عناصر گرافیکی، گرافیک برداری، مدل سازی سه بعدی، سایه سازی، تصویر سازی سطوح ضمنی به روش رهگیری پرتو و همچنین بینایی ‌کامپیوتری است. خوب است بدانید اساس گرافیک ‌کامپیوتری به هندسه، نور و فیزیک وابسته است. هم چنین گرافیک ‌کامپیوتری وظیفه نمایش طرح ها و تصاویر را به گونه ای مؤثر و قابل فهم برای مخاطب را بر عهده دارد و به منظور پردازش داده های تصویری دریافت شده از دنیای فیزیکی استفاده می شود. ابداع  و گسترش گرافیک ‌کامپیوتری، تأثیر غیر قابل انکاری بر انواع رسانه ها گذاشته است و در حقیقت موجب تغییر و تحول دنیای پر زرق و برق انیمیشن، فیلم، تبلیغات، بازی های ویدئویی و طراحی گرافیکی شده است. به طور کلی می توان  اصطلاح گرافیک ‌کامپیوتری را به این موارد شرح و بسط داد : نمایش و تغییر داده های تصویری، فن آوری  خلق تصاویر، مطالعه گرافیک ‌در علوم کامپیوتری ، بررسی روش های تولید و دست کاری محتوای بصری. با پیشرفت روزانه تکنولوِژی امروزه گرافیک ‌کامپیوتری، بسیار فراگیر شده است، به گونه ای که همواره شاهد تصاویر‌ کامپیوتری در تلویزیون، روزنامه ها، گزارش های هواشناسی، تحقیقات پزشکی و عملیات جراحی هستیم.

گرافیک کامپیوتری چیست و بازار کار آن چگونه است؟

انواع گرافیک کامپیوتر

پیش تر گفتیم که هنر طراحی و خلق تصاویر، خطوط، نمودارها توسط کامپیوتر را گرافیک کامپیوتری می گویند. پیکسل کوچکترین تصویر گرافیکی یا واحد نمایش تصویر در یک صفحه نمایش است به عبارت دیگر پیکسل بنیادی ترین ذره در طراحی تصاویر است. در حال کلی  گرافیک کامپیوتری به دو دسته گرافیک کامپیوتری تعاملی و گرافیک کامپیوتری غیر تعاملی تقسیم می‌شود. منظور از گرافیک کامپیوتری تعاملی، ارتباط دو طرفه بین کاربر و کامپیوتر است. به این معنا که کاربر با استفاده از ورودی می تواند  تصویر گرافیکی را تغییر دهد. مثلا در محیط بازی کامپیوتری فوتبال شما با استفاده از دسته بازی که همان ورودی است می توانید بازیکن ها که همان عناصر گرافیکی هستند را حرکت دهید، به این ترتیب کامپیوتر یا دستگاه بازی سیگنال هایی را از ورودی دریافت کرده و عناصر گرافیکی را طبق خواسته کاربر تغییر می دهد. در گرافیک کامپیوتری غیر تعاملی کاربر هیچ گونه دخالتی در کارکرد عناصر گرافیکی ندارد. به عبارتی محصول به صورت خطی از دستورهایی که سازنده به آن داده است تبعیت می کند. به این نوع گرافیک ، گرافیک کامپیوتری غیر فعال نیز گفته می‌شود. از جمله گرافیک های غیر تعاملی می توان محافظ‌های انیمیشنی صفحه نمایش یا کلیپ‌های کارتونی را نام برد.

انواع تصاویر در گرافیک کامپیوتر

  • دو بعدی

گرافیک کامپیوتری دو بعدی، به معنای خلق تصاویر دیجیتالی توسط کامپیوتر با استفاده از روش های ویژه است که غالباً در برنامه های مربوط به فن آوری های مرسوم چاپ و ترسیم، از جمله تایپوگرافی استفاده می شود. تصویر دو بعدی در این برنامه ها تنها بیانگر یک شیء در دنیای واقعی نیست، بلکه یک محصول مصنوعی مستقل که دارای بار معنایی نیز می باشد. در حقیقت طراحی های دو بعدی نسبت به گرافیک کامپیوتری سه بعدی که بیشتر از تایپوگرافی، به عکاسی شباهت دارد، به دلیل این که  امکان کنترل مستقیم بیشتری را بر روی تصویر فراهم می سازند ، ترجیح داده می شوند.

  • سه بعدی

در گرافیک سه بعدی داده های هندسی به صورت تصاویر سه بعدی نمایش داده می شوند. این تصاویر برای عملکرد بهتر، در کامپیوتر ذخیره می شوند تا در آینده نمایش داده شده یا برای مشاهده همزمان مورد استفاده قرار گیرند. باید توجه داشت که  تصاویر رندر شده نهایی در گرافیک کامپیوتری سه بعدی، بر الگوریتم های گرافیک کامپیوتر دو بعدی که برای تصاویر رستر استفاده می شوند تکیه دارند. حتی می توان گفت که در نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری، گاهی تفاوت بین تصاویر دو بعدی و سه بعدی قابل تشخیص نیستند؛ مثلا ممکن است نرم افزارهای دو بعدی از روش های سه بعدی برای ایجاد یک جلوه استفاده کنند و یا نرم افزارهای سه بعدی از روش های رندر دو بعدی استفاده کنند. گرافیک کامپیوتری سه بعدی، جدای از رندرینگ، مشابه مدل های سه بعدی است. رندرینگ سه بعدی، نحوه به نمایش درآوردن یک مدل است اما با این حال تفاوت هایی نیز وجود دارند، از جمله این که مدل سه بعدی نماینده یک جسم و وجود سه بعدی محسوب می شود، می دانید که یک مدل تا زمانی که نمایش داده نشود گرافیکی نیست ، از همین رو به دلیل قابلیت چاپ شدن، مدل های سه بعدی تنها محدود به فضاهای مجازی نمی شوند. هم چنین مدلهای سه بعدی می توانند در شبیه سازی های کامپیوتری غیر گرافیکی و محاسبات نیز به کار گرفته شوند.

  • پیکسل

گفتیم که پیکسل ها کوچکترین تصاویر گرافیکی یا واحد نمایش تصویر در یک صفحه نمایش هستند به عبارت دیگر پیکسل بنیادی ترین ذره در طراحی تصاویر است. لازم به ذکر است بخش وسیعی از هنر دیجیتال به نام طرح های پیکسلی با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی رستر که قابلیت ویرایش تصاویر در سطح پیکسل را دارند ، ساخته می شوند. مثلا گرافیک بیشتر کامپیوتر های قدیمی و بازی های ویدیویی، بازی های موجود در ماشین حساب نموداری و بسیاری از بازی های گوشی موبایل غالباً دارای طرح های پیکسلی هستند.

گرافیک کامپیوتری چیست و بازار کار آن چگونه است؟
  • وکتور

شکل های گرافیک برداری یا گرافیک وکتور، مکمل گرافیک رستری هستند. همان طور که گفته شد گرافیک رستری، تصاویر را در قالب آرایه ای از پیکسل ها نشان می دهد و معمولاً برای نمایش عکس استفاده میشود. اما گرافیک برداری، شامل کد گذاری اطلاعات مربوط به اشکال و رنگ های تشکیل دهنده تصاویر می باشد، که انعطاف پذیری بیشتری برای رندرینگ می دهند. هم چنین در برخی از موارد، استفاده از ابزار و فرمت های برداری، بهترین روش است این در حالی است که در دیگر موارد، استفاده از ابزارها و فرمت های رستر، بهترین روش می باشد. مواردی نیز وجود دارد که هر دو فرمت در کنار یکدیگر می توانند به کار گرفته شوند. همواره در خاطر داشته باشید که درک مزایا و معایب هر فن آوری و ارتباط میان آن ها به استفاده کارآمد و مؤثر از این ابزارها کمک خواهد کرد.

  • انیمیشن

به هنر ساخت تصاویر متحرک توسط ‌کامپیوترها ، انیمیشن می گویند. انیمیشن کامپیوتری زیر مجموعه ی گرافیک ‌کامپیوتری و انیمیشن می باشد. استفاده از گرافیک ‌کامپیوتری سه بعدی برای تولید انیمیشن ‌کامپیوتری در حال گسترش است، با این حال گرافیک ‌کامپیوتری دو بعدی همچنان به طور وسیعی برای ایجاد سبک، پهنای باند کم و رندرینگ سریع استفاده می شود. هدف از ساخت انیمیشن، خود کامپیوتر است، اما گاهی اوقات هم می توان گفت هدف، خلق رسانه ای دیگر مانند فیلم است. اصطلاح تصویر پردازی توسط کامپیوتر زمانی به کار برده می شود که انیمیشن برای ساخت فیلم استفاده شود.

بازار کار گرافیک کامپیوتر

اگر شما در رشته گرافیک کامپیوتر به یک فرد ماهر تبدیل شوید می توانید در زمینه هایی مانند ساخت موشن گرافیک و انیمیشن فعالیت کنید. از دیگر فرصت های شغلی پیش روی شما نیز می توان استخدام در شرکت های کوچک و بزرگ و گرفتن سفارشات و انجام پروژه های کوچک و بزرگ را نام برد. در کل شما به عنوان یک گرافیست کامپیوتری قادر به طراحی حرفه ای لوگو ، سر برگ ، پاکت نامه ، کارت ویزیت و کارت پستال، هم چنین تصویر سازی کتاب کودکان و طراحی جلد آن، طراحی پوستر های تبلیغاتی خواهید بود. هم چنین می توانید در بخش روابط عمومی کارخانجات و سازمان های دولتی و یا به عنوان مربی گرافیک در مدارس و آموزشگاه های خصوصی استخدام شوید.

گرافیک کامپیوتری چیست و بازار کار آن چگونه است؟

جمع بندی

اگر بخواهیم زمینه های کاربرد گرافیک کامپیوتری را به طور خلاصه برای شما شرح دهیم می توان گفت گرافیک ‌کامپیوتری در زمینه های زیست شناسی محاسباتی ، فیزیک محاسباتی ، طراحی به کمک کامپیوتر، شبیه سازی کامپیوتری ، انواع طراحی، هنر دیجیتال ، تحصیلات، طراحی گرافیک، داده‌نمایی ، مصور سازی اطلاعات، طراحی دارو، تجسم علمی، جلوه های ویژه برای سینما، بازی های ویدئویی، واقعیت مجازی و طراحی وب سایت به کار گرفته می شود.