7 ویژگی و خصوصیت مهم در طراحی کاتالوگ جذاب

طراحی-کاتالوگ

کاتالوگ های جذاب چه خصوصیتی دارند؟

ارائه یک کاتالوگ جذاب از محصولات و خدمات، می‌تواند در جلب نظر مشتریان بسیار موثر باشد. کاتالوگ های جذاب ابزارهایی قدرتمند در زمینه بازاریابی و فروش محصول هستند؛ که در صورت استفاده درست و به موقع از آنها، شاهد نتایج چشمگیری در کسبو کارتان خواهید بود. در این میان اولین مسئله، جذاب بودن کاتالوگ میباشد. در این مقاله چند نکته طلایی و موثر درباره طراحی و تولید کاتالوگ های جذاب مطرح می‌شود؛ نکاتی که با بهره بردن از آنها می‌توان کاتالوگ‌های جذاب و حرفه ای را تهیه کرد.

1-تصاویر کاتالوگ باید باکیفیت و واقعی باشند

به گفته برخی بزرگان برندسازی، مشتریان احتمالی با تصاویر به وجد می آیند و تصمیم به خرید می گیرند و این موضوع در طراحی کاتالوگ جذاب به شدت صدق میکند. پس در واقع مشتریان تصویر را می پسندند و می خرند. هرچقدر این تصاویر با کیفیت تر و قابل اعتماد باشند توجه مشتری را بیشتر جلب می کنند و در نهایت شانس خرید افزایش میابد. یک راه ساده برای ایده گرفتن این است که نمونه طراحی کاتالوگ در سطح اینترنت را مشاهده کرده و ایده بگیرید. برای درک بهتر مقاله اهمیت کاتالوگ در بازاریابی را مطالعه کنید.

برای مثال اگر قرار است محصولات فیزیکی (مانند لوازم خانگی) را در کاتالوگ تعبیه کنید و به مخاطبان معرفی کنید عکسی قراردهید که به شیک بودن و براق بودن را به خوبی به تصویر بکشد تا با مغز احساسی مخاطب به خوبی بازی کند و یا اگر قرار است خدماتی را ارایه دهید و مثلا می خواهید لحظه خوشحالی شخصی را که از محصول شما استفاده کرده و راضی است نمایش دهید آن شخص حتما شبیه مخاطب شما باشد تا بتواند با آن به اصطلاح همذات پنداری کند. در این راستا اگر مثلا کاتالوگ برای فروشنده محصولات ایرانی طراحی مشود نباید از چهره اشخاص خارجی استفاده کرد

2-تنظیم طراحی کاتالوگ متناسب با مخاطب

در ابتدا باید شناخت کافی از مخاطبمان و نوع کسب و کارمان داشته باشیم. برای مثال برخی بیزینس ها b2b هستند یعنی بین دو کسبوکار یکی خرید میکنه و یکی میفروشه اما برخی بیزینس ها یک طرف آن کسبو کار فروشنده قرار دارد و یک طرف مشتری عام یا مردم.ظاهر کاتالوگ هایی که مخصوص قشر جوان طراحی میشوند با کاتالوگی که مخاطبش بزرگسال هست فرق میکند. سبک طراحی باید دقیقا مطابق با خواسته مخاطب تنظیم شود.

کاتالوگ

3-استفاده از قالب طراحی منظم

در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی، چیدمان صفحات در میزان جذابیت بصری از دید مخاطبان می تواند موثر باشد. به این معنی که هر چه میزان نظم المان ها، متون و تصاویر در کنار هم بیشتر باشد مخاطبان بهتر و ساده تر میتوانند با کاتالوگ ارتباط برقرار کنند.

سعی کنید در طراحی صفحات داخلی کاتالوگ، دو صفحه روبروی هم را  با روش های مختلف به هم متصل کنید. اینکه بخشی از طرح از یک صفحه به صفحه روبرو کشیده شود حس بصری بهترب در دید  مخاطب پدید می آورد.

از چیدمان صفحات شلوغ و متنوع پرهیز کنید. مخاطب شما باید فرم و ساختار کاتالوگ شما را به راحتی کشف کند تا بتواند مفاهیم و تصاویر را با آرامش بصری هر چه بیشتر درک نماید.

4-طراحی گرافیکی مناسب

تصاویر و متن های تهیه شده، ماده خام ارزشمندی در دست طراح هستندو اگر درست و در جای مناسب مورد استفاده قرار نگیرند نمیتوانند نتیجه رضایت بخشی را خلق کنند. در نتیجه بهره بردن از هنر یک طراح با تجربه، بخش مهمی از فرآیند طراحی کاتالوگ‌های باکیفیت و جذاب است.نکته بسیار ضروری در طراحی کاتالوگ این است که عمده فضای کاتالوگ از تصاویر تشکیل شود چرا که بتواند به طور حرفه ای اطلاعات محصول یا خدمات را به مشتری معرفی کند.

5-نگارش متن ها و استفاده از فونت مناسب

درست است که محتوای متنی در طراحی کاتالوگ‌ها به میزان بسیار کمتری از سایر محصولات چاپی مانند بروشور، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما همین حجم کم محتوای ارائه شده، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع محتوای متنی کاتالوگ اگرچه کم حجم است؛ اما اطلاعات بنیادی و مهمی را در زمینه معرفی محصول ارائه می‌کند. به همین خاطر طراح کاتالوگ باید این با کمترین تعداد کاراکتر بتواند محتوا و اطلاعات بنیادی را بیان کند و این راستا باید سعی کند که نهایتا از دو الی سه مدل فونت مناسب و رایج در طراحی استفاده کند تا باعث سردرگمی و بهم خوردن چهارچوب طراحی نشود.

6-سادگی نهایت پیچیدگی است

از مهم ترین نکاتی که در طارحی کاتالوگ جذاب باید به آن دقت کنیم، ساده بودن کاتالوگ است. این که بتوانید در سادگی، مفهموم و مطالبی که برنامه ریزی کرده بودید را به مخاطب انتقال دهید بسیار حرکت جذابی است که میتواند نقطه موفقیت کاتالوگ شما باشد.

در این راستا میتوانید به جای اسفاده از وکتور های اضافی یا تصاویر شلوغ، از چند آیکون ساده، خطوط نارک و تراز بندی متناسب استفاده کنید.

طراحی-کاتالوگ

7-توجه به ابعاد و نوع چاپ کاتالوگ

ابعاد باید به شکلی باشه که برای مشتری جالب به نظر برسه اما بتونه قابل حمل باشه و نباید به گونه ای باشه که زحمات شما و تیم طراحی به چشم نیاد. ممکنه گاهی شما برای صرفه جویی در هزینه ها مجبور به کوچک کردن ابعاد کاتالوگ شوید و با این ممکنه برخی تصاویر و متون از طراحی شما حذف شود. کیفیت بالای چاپ یکی از مهم ترین نکاتیه که یک کاتالوگ رو جذاب میکنه. مثلا استفاده از سلفون مخصوص باعث میشه کاتالوگ شما دوام بیشتری داشته باشه و در اثر جا به جایی و دست به دست شدن، کیفیت عکسهاش حفظ بشن. 


کاتالوگ ابزار تبلیغاتی ای هست که اگه درست به کار گرفته شود به مقدار قابل توجهی باعث افزایش فروش شود. بنا بر این ساده از موضوع نگزرید چرا که مشتری، یک کاتالوگ منحصر همراه خود نگه میدارد و هر گاه احساس نیاز به محصول مشابه کرد، در میان سایر رقبا شما را انتخاب میکند.

اگر برای برند خود ارزش قائل هستید حتما سفارش طراحی کاتالوگ را در اولیت برنامه سازمان خود قرار دهید همچنین در این زمینه میتوانید روی شرکت طراحی و برندسازی ما حساب کرده و برای اطلاع از قیمت طراحی کاتالوگ با ما در ارتباط باشید.