اهمیت و نقش طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال

اهمیت و نقش طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال

مقدمه

در دنیای بازاریابی دیجیتال ، هر حوزه‌ای به تصویر و محتوی نیاز دارد و بدیهی است بدون حضور آن ها نه شبکه اجتماعی معنا پیدا می‌کند و نه وب سایت‌ها به چشم می آیند. نمی توان گفت طراحی گرافیک فقط تصاویر و رسم خط و خطوط دیجیتالی است. طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال اهمیت و نقش به سزایی دارد، برای موفقیت در میان سایر رقبا از طراحی گرافیک حرفه ای می توان بهره گرفت، فرقی نمی‌کند شرکت تازه تأسیس باشد یا قدیمی، برای اینکه در میان رقبای خود به رتبه بالاتری دست یابد بهتر است همواره تلاش ‌کند.  استفاده از تصاویر گرافیکی حرفه ای و جذاب در هنگام تولید محتوا و تبلیغات بیزنس‌ ها، ابزار درستی برای پیروزی و موفقیت در رقابت سخت و نفس‌ گیر میان کسب و کار های مطرح است. به عبارتی گرافیک همان محتواست؛ ابزاری زیبا و کارآمد به منظور انتقال پیام‌ ها و ایجاد ارتباط با مخاطب . به طور کلی بازاریابان دیجیتال به  گونه ای هدفمند از طراحی گرافیک برای رفع یک مشکل یا توضیح یک مسئله در بازاریابی استفاده می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، طرح‌ های گرافیکی آگاهی از برند را تثبیت کرده و افزایش می‌دهند به عبارت دیگر از میان تمامی روش‌ های کمپین تبلیغاتی، استفاده صحیح از گرافیک معجزه گر خواهد بود و طراحی گرافیک حرفه ای وسیله انتقال درست هدف تبلیغات به مخاطب هدف است. در مقاله با شرح اهمیت و نقش طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال با ما همراه باشید.

تعریف بازاریابی دیجیتال

در یک تعریف بسیار ساده از دیجیتال مارکتینگ می توان گفت به تمامی فعالیت هایی که برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال خیلی گسترده تر و پیچیده تراز سایر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است. هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ افزایش تعامل با مشتری یا مخاطب است. با کمی تحقیق و بررسی متوجه خواهید شد که دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال پیشرفت و گسترده شدن هست. آنچه در دیجیتال مارکتینگ بسیار مطرح و حائز اهمیت است استفاده از ابزارهای دیجیتال است. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ شاخه‌ای از بازاریابی است که راهی برای برقراری ارتباط با مخاطب است. در دیجیتال مارکتینگ ابزار های بسیاری تحت اختیار شما خواهند بود. بازاریابان حرفه ای  همواره به دنبال روش‌های جدیدی هستند تا به صورت آنلاین و در سریع ترین زمان ممکن به مشتری‌ها خدمات دهند.

تعریف طراحی گرافیک

اهمیت و نقش طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به فرایند ایجاد ارتباط بصری و حل مسئله با استفاده از اشکال، فضا، تصاویر و رنگ ها است. در واقع می توان گفت یک طراح گرافیک با بهره گیری از ترکیب رنگ‌ها، نمادها و تصاویر تلاش می‌کند که به صورت تصویری، ایده‌ها و پیام‌های مد نظر را به نمایش بگذارد. به طور خلاصه باید گفت یک طراح گرافیک  دست به بصری سازیِ همه چیز می‌زند، از جمله مطرح ترین طراحی های گرافیک می توان طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ حرفه ای را نام برد. عنوان فراگیرترین هنر عصر ما را بی شک می توان به طراحی گرافیک نسبت داد، که معنای جدیدی در بازاریابی دیجیتال به ارمغان آورده است. این ابزار با استفاده از اصول طراحی ساده، رنگ و شکل و همه ی آنچه برای مخاطب معاصر جذاب است ، محتوای تبلیغات کسب‌وکارها را خلاقانه تر کرده است. طراحی گرافیک، هنر هدفمندی است که جهت حل مشکل القای مفاهیم خاص به مخاطب به کار گرفته می شود. از همین رو ارتباط تصویری تعبیر بسیار جالب و به جایی از طراحی گرافیک خواهد بود. این هنر از ترکیب درست و به جای تصاویر، اشکال، رنگ‌ها و نوشته‌ها حاصل می شود. در واقع یک طراح گرافیک باید بداند چه عناصر بصری‌ برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود یا بیشتر آن ها را به اشتراک می گذارد تا قادر باشد آن‌ها را به درستی با یکدیگر ترکیب کند.

نکات مهم در طراحی گرافیک

  • کیفیت محتوا:
  • محتوایی را که میخواهید با مخاطب به اشتراک بگذارید،  تفاوتی نمی‌کند با استفاده از نسخه تبلیغات چاپی باشد یا در قالب وبسایت ها یا شبکه‌های اجتماعی ، نکته مهم این است که باید هویت بصری یکپارچه‌ای داشته باشد. مثلا اگر برای وبلاگ خود از یک فونت جذاب استفاده می‌کنید، بهتر است که از همان فونت در صفحات اصلی وبسایت هم استفاده کنید.
  • انتخاب رنگ:
  • هنگام انتخاب رنگ‌، بهتر است بیش از اندازه از رنگ‌های متنوع استفاده نکنید زیرا این کار جذابیت محتوا را کاهش می دهد و در نتیجه منجر به ریزش مخاطب و کاربران وبسایت خواهد شد. بهتر است برای تمامی طرح‌های خود از یک لوگو حرفه ای استفاده کنید ، به این ترتیب تصاویر تبلیغاتی از دو یا سه رنگ اصلی انتخاب می شوند و در صورت تمایل  از سایر رنگ‌های دیگر به میزان محدود هم می توان استفاده کرد. لازم است پیش از شروع کار در مورد تناسب رنگ‌ها و هم خانواده بودن یا متضاد بودن آن ها مطالعه کنید و سپس آن‌ها را انتخاب کنید.
  • بهره بری مناسب از فضا:
  • بهره برداری مناسب از فضا یعنی از قرار دادن سطوح ریز و در هم آمیخته‌شده اجتناب کرده و دقت کنید که مخاطب چه در محتوای متنی و چه در تصاویر دیگر تمایلی به گزاف‌گویی و رویارویی  با اضافات ندارند. هم چنین لازم است فضایی را برای سطح سفید و خالی در نظر بگیرید. در واقع اگر از فضاهای خالی به خوبی استفاده شود ، می توان ارتباط دادن عکس‌ها و تصاویر مختلف را به راحتی انجام داد.

مزایای طراحی گرافیک

اهمیت و نقش طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال
  • جلب توجه:
  • اولین و مطرح ترین مزیت طراحی گرافیک، جلب توجه است به این معنا که خلاقیت و طراحی گرافیک در تبلیغات ، باعث می‌شود توجه مخاطب بیش‌تر از قبل جلب شود. نمی توان تاثیر یک محتوای تصویری جذاب را در جلب توجه مخاطب انکار کرد.
  • فروش بیشتر:
  • بهره گیری از طراحی گرافیک حرفه ای  در تبلیغات ، فرصتِ فروش و سود را به طرز چشم گیری افزایش خواهد داد. واضح است که مردم به هر چیزی که طراحی منحصر به فردی داشته باشد، بیشتر جذب می‌شوند. اگر به خوبی از طراحی گرافیک در امر تبلیغات استفاده کرده و اصول حرفه ای تبلیغ نویسی هم رعایت شود، بدون شک پیامتان به دست افراد بیشتری رسیده و طبیعتا افراد بیشتری با عنوان مخاطب هدف با شما همکاری خواهند کرد. خلاصه آن که خیلی ساده، فروش و سود رشد می‌کند.
  •  رشد شبکه ‌های اجتماعی:
  • بدیهی است که اگر محتوا در شبکه های اجتماعی دارای طراحی خاص و جذاب باشد، بازدید بیشتری حاصل خواهد شد. همه می دانید که  تصاویر جذاب، بین صفحه مجازی شرکت و مخاطبانِ آن، ارتباط قوی ایجاد کرده و آن‌ها را به خرید یا استفاده از خدمات، تشویق می‌کند.می توان گفت گرافیک حرفه ای و به کار گیری خلاقیت و طرح‌های تصویری و کارآمد، در افزایش تعداد بازدید و مشارکت مطلوب میان برند و مخاطب آن ، تاثیر غیر قابل انکاری خواهد گذاشت و در نتیجه رنکینگ یک کسب و کار یا شرکت را به سطح بالاتری می تواند سوق دهد.
  • افزایش بازدهی:
  • به کار گیری طراحی گرافیک حرفه ای در امر تبلیغات و  تولید محتوای سایت، باعث جذب هر چه بیشتر کاربران و به همین ترتیب بالارفتن بازدید سایت می شود. قابل ذکر است که افراد بیشتر از محتوا به تصاویر مناسب جذب می‌شوند. پس با بهره گیری از طراحی‌های خلاقانه برای وبسایت و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب،  ضمن زنده نگه داشتن وب‌سایت، می توان تا درصد زیادی ماندگاری مخاطب در سایت را افزایش داده و رتبه‌ بالاتری را توسط گوگل کسب کرد.
  • القای مناسب پیام و هدف:
  • می دانیم که در بیشتر اوقات کلمات نمی‌توانند آن طور که باید و شاید اطلاعات و اهداف برند را به مخاطب منتقل کنند، پس ضرورت وجود عکس‌های مرتبط با محتوای اصلی اینجا مشخص می شود ، که این امر باعث گیرایی بیشتر و سریعتر مطالب توسط مخاطب هدف می‌‌شود. یک طراح گرافیک حرفه ای، باید بتواند محتوا را در قالب گزارش‌ها، نمودارها و تصاویر به خوبی ارائه دهد. با استفاده از طراحی گرافیک حرفه ای، اکثر کسب و کار ها می‌توانند بدون اینکه تلاش زیادی انجام دهند، پیام و مقصود مورد نظرشان را به مخاطب  القا کنند و به همین ترتیب مخاطب می تواند به راحتی متوجه شود که این محصول یا خدمات برای او مناسب است یا خیر.
  • ماندگاری بالا در ذهن مخاطب:
  • بهره گیری از طراحی گرافیک در امر تبلیغات و در کل تمامی مراحل بازاریابی که در ارتباط با مخاطب هستید؛ می تواند ابزار بسیار خوبی در پروسه برندینگ باشد و این ترتیب ماندگاری در ذهن مخاطب را افزایش خواهد داد. با طراحی گرافیکی منحصر به برندتان و مخصوص خودتان ، می توان به خوبی در ذهن مخاطب جا خوش کرد، چرا که این مسئله ارزش بسیار بالایی برای هر کسب و کار دارد.
اهمیت و نقش طراحی گرافیک در بازاریابی دیجیتال

جمع بندی

می‌توان مارکتینگ را روسه‌ی جلب‌توجه‌ افراد به محصولات یا خدمات یک کسب و کار دانست؛  یکی از بهترین روش‌ها برای نیل به این هدف، پیام‌رسانی به مردم در رابطه با خود کسب‌وکار، محصولات یا خدماتی است که ارائه می‌شود. به همین ترتیب یکی از ابزارهای مهمی که جهت حل این مسئله در بازاریابی استفاده می‌شود، تصویرسازی و طراحی گرافیک است. بدیهی است یک عکس از هزار کلمه با ارزش‌تر و رسا تر است. برای پیام‌رسانی موفق باید مفهوم با دقت و مختصر و به واضح ترین حالت ممکن بیان شود. سفارش طراحی کاراکتر حرفه ای یکی از مهم ترین زمینه های طراحی گرافیک است و همکاران ما در این مجموعه آماده خدمت گزاری به شما هستند. برای ادامه کلیک کنید.