مشاغل پر درآمد مرتبط با طراحی گرافیک

مشاغل پر درآمد مرتبط با طراحی گرافیک

مقدمه

امروزه با دیجیتالی شدن زندگی انسان ها و البته در چند سال اخیرشاهد رونق کار های گرافیکی بوده ایم. جالب است بدانید حتی در این دو سال اخیر به علت شیوع بیماری کرونا نیاز به کار طراحان گرافیک افزایش یافته است چرا که یک  طراح گرافیک حرفه ای به صورت دور کار نیز می تواند فعالیت کند. در  کل یک طراح گرافیک می تواند در طراحی وب سایت ها، کتاب های تبلیغاتی، پوسترها، مجلات، بسته بندی محصولات، نمایشگاه ها مشغول به فعالیت شود هم چنین طراح گرافیک می تواند آثارش را بر کاغذ و یا با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای ارائه دهد. از ملزومات موفقیت در این شغل می توان به خلاقیت، به روز بودن، آشنایی با نرم افزارها، اشتیاق برای طراحی، روابط عمومی مناسب، ارائه ی صحیح، مهارت مدیریت زمان، توجه به جزییات، داشتن ذهن باز و آگاه برای ایجاد تغییرات و توانایی کار گروهی اشاره کرد. البته موفقیت در این شغل مستلزم ارتباط قوی با مشتری، ارائه ی دیدگاه مشتری در طراحی، معیار سنجی برای کیفیت بالاتر در کار، کار گروهی با چاپ خانه ها، عکاسان، استایلیست ها، نویسندگان آگهی تجاری، طراحان سایت و بازاریاب ها نیز هست. در این مقاله می خواهیم به معرفی مشاغل پر درآمد مرتبط با طراحی گرافیک بپردازیم ، با ما همراه باشید.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک یا همان گرافیک دیزاین به پروسه ایجاد ارتباط بصری و هم چنین حل مسائل با استفاده از اشکال، فضا، تصاویر و رنگ ها است. در واقع می توان گفت یک طراح گرافیک با بهره گیری از ترکیب رنگ‌ها، نمادها و تصاویر تلاش می‌کند که به صورت تصویری و کاملا بصری، ایده‌ها و پیام‌های مورد نظر را به نمایش بگذارد. به طور خلاصه باید گفت یک طراح گرافیک  دست به بصری سازیِ همه چیز می‌زند، از جمله مطرح ترین طراحی های گرافیک می توان طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ حرفه ای را نام برد. عنوان فراگیرترین هنر عصر ما را بی شک می توان به طراحی گرافیک داد، که این فعالیت معنای جدیدی در بازاریابی دیجیتال به ارمغان آورده است. در طراحی گرافیک با استفاده از اصول طراحی ساده، رنگ و شکل و همه ی آنچه برای مخاطب معاصر جذاب است ، محتوای تبلیغات کسب‌ و کارها خیلی خلاقانه تر شده است. در حقیقت طراحی گرافیک، هنر کاملا هدفمندی است که به منظور حل مشکل القای مفاهیم به آسان ترین حالت ممکن به مخاطب هدف به کار گرفته می شود. از همین رو می توان گفت ارتباط تصویری تعبیر بسیار جالب و به جایی از طراحی گرافیک است.

مشاغل پر درآمد مرتبط با طراحی گرافیک

طراح گرافیک کیست؟

طراح گرافیک یا گرافیست  شخصی است که بر اساس سفارشی که از مخاطب یا مشتری می گیرد و نیز با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده مورد نظر را به کمک تصاویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. البته کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی از جمله ارتباط بصری  (طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی لوگو حرفه ای، طراحی صفحات وب ) ، تصویرسازی  (تصویرسازی برای کتاب های کودکان، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه ) و گرافیک محیطی (طراحي يك نقشه مناسب كه محل استقرار هر کدام از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب نشان مي دهد) دارد. در حقیقت یک گرافیست علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری بالا، باید توانایی بسیار خوبی در استفاده از کامپیوتر و مهارت ارتباطی مناسبی داشته باشد. البته قابل ذکر است که کسب علم و تخصص لازم برای طراحی گرافیک از طریق دوره های آموزشی و یا رشته های دانشگاهی مرتبط موجود امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی باید بگوییم یک طراح گرافیک موفق باید علم تخصصی گرافیک، مهارت کار با نرم افزارهای گرافیکی و اطلاع از جدیدترین اطلاعات و اخبار مرتبط را بداند وهم چنین بهتر است با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی آشنا باشد. در مورد این شغل به طور خلاصه می توانیم بگوییم اگر گرافیست در استخدام شرکت یا سازمانی باشد، ساعت کاری او معمولا مطابق با روال عادی سایر کارمندان خواهد بود. البته لازم است بدانید در برخی پروژه ها شاید لازم باشد که ساعات بیشتری را به آن اختصاص دهد تا کار به موقع انجام شود.  و نیز اگر طراح گرافیک به طور مستقل مشغول به کار باشد، ساعات کاری قابل انعطافی خواهد داشت. هم چنین محل کار گرافیست معمولا در دفتر کار یا گاهی در منزل او خواهد بود. 

مشاغل پر درآمد مرتبط با طراحی گرافیک

پردرآمد ترین شغل های حوزه طراحی گرافیک

  • گرافیست به عنوان فریلنسر

فریلنسر یا به عبارتی آزاد کار شخصی است که به صورت دور کاری و غیر حضوری پروژه ای را قبول می کند و بدون تعهد به کارفرما یا فرد خاصی آن را به سر انجام می رساند و البته کاملا مدیریت زمان خود، بر عهده خودش است، در واقع تعهدی به کسی ندارد و برای خودش کار می کند. فریلنسر یا بهتر است بگوییم طراحی گرافیک به صورت آزاد کاری و دور کاری یکی از موارد  بسیار مورد علاقه طراحان گرافیک است چرا که زمان آن ها را محدود نمی کند و از همین رو می توانند بیشتر بر خلاقیت و نوآوری خود تمرکز کنند. شایان توجه است که اکثر طراحان گرافیک بزرگ  و حرفه ای نیز به صورت فریلنسری کار می کنند و بخش اعظم درآمد آن ها نیز از همین طریق است.

  • برندینگ و مارکتینگ

در گذشته کیفیت محصول مهم ترین فاکتور هنگام برند سازی برای یک شرکت و محصول بود، اما می دانید که امروزه طراحی یک محصول نسبت به کیفیت آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است و به همین ترتیب فرصت شغلی فوق العاده ای برای طراحان گرافیک ایجاد کرده است. طراحان گرافیک یا گرافیست ها می توانند در زمینه طراحی لوگو، محصول و هویت بصری برای برند ها فعالیت کنند. شرکت ها و برند های بزرگ و مطرح به گرافیست های خودشان مبالغ بسیار زیادی پرداخت می کنند تا بتوانند در بازار رقابتی جایگاه خود را تثبیت کنند. طراحی گرافیک حرفه ای به شرکت ها و مشاغل کمک می کند برند سازی حرفه ای تری داشته باشند.

  • دفتر تبلیغاتی و چاپ

بدیهی است هنگام بیان کلمه طراحی گرافیک اکثر افراد به یاد دفاتر تبلیغاتی و چاپ می افتند. دفتر تبلیغاتی شامل تعدادی طراح گرافیک است که معمولا طراحی کارت ویزیت ، طراحی پوستر، طراحی بنر و سایر ابزار های تبلیغاتی برای چاپ را انجام می دهند. از همین رو می توان گفت یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین زیر مجموعه های حوزه گرافیک دفاتر تبلیغاتی و چاپ هستند. البته خوب است بدانید امروزه فرصت های شغلی بیشتری برای طراحان گرافیک وجود دارد که مبالغ خیلی بیشتری برای آن ها نسبت به چاپ و تبلیغات پرداخته می شود اما هنوز هم پر درآمد ترین حوزه در طراحی گرافیک چاپ و تبلیغات است.

  • طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری

 طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری هنگام طراحی هر نوع محصولی به کار می رود تا در نتیجه محصولی ایده آل برای کاربر تولید شود. مخاطب اصلی ما در بیان طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری ، طراحان سایت هستند. به این ترتیب که  طراحان سایت قبل از اینکه شروع به طراحی یک سایت کنند، ابتدا طرح اولیه گرافیکی را از طراح گرافیک دریافت می کنند، سپس بعد از توافق نهایی شروع به طراحی آن می کنند. در حقیقت رعایت این موضوع حاکی از آن است که تیم قدرتمندی از طراحی گرافیک بهره می برد.

  • طراحی و بسته بندی محصول

اگر کمی با دقت و توجه به جزئیات به بازار و محصولات موجود در آن نگاه کنید متوجه خواهید شد که طراحی محصول در کنار کیفیت، فناوری و قیمت از برجسته ترین عناصر افزایش فروش یک محصول یا برند است. از همین رو یک طراح گرافیک به عنوان طراح محصول جایگاه مشخصی در شرکت دارد. به این ترتیب که بدیهی است یک محصول با طراحی منحصر به فرد خود می تواند به راحتی فروش بیشتری نسبت به محصولی داشته باشد که کیفیت و دوام بالاتری دارد.

مشاغل پر درآمد مرتبط با طراحی گرافیک

میزان درآمد طراح گرافیک در ایران و سایر کشور ها

جالب است بدانید درآمد طراح گرافیک در ایران با توجه به فرصت های شغلی بسیاری که برای طراحان گرافیک وجود دارد رو به بهبودی می باشد ، هم چنین با توجه به اهمیت بیش از پیش بازاریابی و تبلیغات و توجه ویژه همه سازمان ها و شرکت ها به این مقوله و هم چنین توسعه حوزه های تصویرسازی و طراحی جلد کتاب ها، بسته بندی محصولات، بروشور، بنرهای تبلیغاتی و مدیر یا کارگردان هنری بازار کار مناسبی به صورت کارمندی و یا فریلنسری برای گرافیست های حرفه ای فراهم شده است. مانند هر شغل دیگری در ایران، طراحان گرافیک نیز میانگین درآمد مشخصی ندارند و آمار درستی در دسترس نیست؛ اما به طور کلی می توان گفت درآمد یک طراح گرافیک در ایران از بین 1 تا 8 میلیون تومان متغیر خواهد بود. که البته مقدار این در آمد با توجه به کارمند یا فریلنسر بودن و میزان تخصص افراد تعیین خواهد شد.  هم چنین خوب است بدانید میزان درآمد طراحان گرافیک در جهان وابسته به عوامل مختلفی مانند میزان دانش فنی و تخصصی، سرعت عمل در انجام کار، ابتکار و نوآوری همچنین خلاقیت خواهد بود. در کل طبق آمار اعلام شده جهانی، متوسط سالانه دستمزد طراح گرافیک حدودا 60000 دلار است و هم چنین حداکثر حقوق برای متخصصان طراحی گرافیک تا 200 هزار دلار در سال نیز می تواند متغیر باشد.

جمع بندی

می دانید که در عصری زندگی می کنیم که صنعتی شدن جامعه ، مشاغل زیادی را از بین برده است  اما خبر خوش آن است که هیچ کامپیوتری نمی تواند جای طراحی گرافیک و خلاقیت یک انسان را بگیرد. البته طراحی گرافیک به دلیل تنوع شغلی که دارد در هر استارتاپ، کسب و کار و شرکتی جایگاه مخصوص به خود را کسب کرده است. بدیهی است هر روزه اهمیت طراحی گرافیک و جلوه های بصری بیشتر و بیشتر موجب جلب توجه همگان شده است از همین رو طراحی گرافیک را می توان به عنوان شغلی ایده آل معرفی کرد.