همه چیز درباره انتخاب رنگ سازمانی برند

همه چیز درباره انتخاب رنگ سازمانی برند

مقدمه

هنگام شروع یک کسب و کار تازه، انتخاب رنگ سازمانی یکی از پر اهمیت ترین گام های این فرایند خواهد بود. رنگ سازمان شما اولین معرف شما به مخاطب و مشتریتان خواهد بود، پس یک انتخاب هوشمندانه می تواند مسیر پیشرفت کسب و کارتان را برای شما هموارتر کند، اما انتخاب غلط دقیقا نقطه عکس ماجرا خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که موثرترین فاکتور هنگام انتخاب یک کالا یا خدمات توسط مشتری یا مخاطب ، رنگ آن است. در کل رنگ سازمانی شما می تواند در مخاطب این احساس را ایجاد کند که به تعامل بیشتر با شما بپردازد، البته عکس این قضیه هم امکان پذیر است. پس لازم است هنگام انتخاب رنگ سازمانی بسیار هوشمندانه عمل کنید. ما در این مقاله همه چیز درباره انتخاب رنگ سازمانی برند را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

رنگ ها

هر رنگی دارای پیام متفاوتی است و مفهوم خاص خود را القا میکند. در کلی ترین حالت رنگ های روشن و جیغ نسبت به رنگ های تیره بیشتر به چشم می آیند. میتوان با استفاده از تن ها و سایه ها ، رنگ ها را با دقت بیشتری انتخاب کرد. تناژ های تیره تر پیام های تصویری پیچیده تری را منتقل می کنند، اما خطر نادیده گرفته شدن را به همراه دارند. استفاده از چند رنگ مختلف گاهی میتواند اثر مثبتی داشته باشد.البته باید توجه داشت که در انتخاب و ترکیب رنگ ها هیچوقت زیاده روی نشود زیرا ممکن است به جای یک مفهوم ، چند مفهوم گنگ را به مخاطب القا کند و موجب گیجی آنها شود ، همچنین شما و برند سازمانیتان را غیر حرفه ای جلوه دهد.بهترین ترکیب رنگی که استفاده از آن در برندینگ توصیه می‌شود رنگ‌های هارمونی و نه لزوما در یک طیف رنگی هستند.

روانشناسی رنگ ها

ازمیان حواس پنجگانه انسان قوه بینایی، اولین و مهم ترین حس ما برای درک، شناخت و برقراری ارتباط با محیط پیرامون است. رنگ ها اصلی ترین عامل ایجاد ارتباط بین دنیای درون و بیرون و تفکیک ذهنی عناصر فیزیکی شناخته می‌شوند. هر رنگ معنا، مفهوم،انرژی و اثرات خاص خودش را دارد.روانشناسی رنگ‌ به اثرات هر رنگ بر احساسات، عواطف و خلق و خوی هر انسان می‌پردازد. آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها و شناخت ویژگی‌های رنگ ها باعث میشود انتخاب صحیح تر و موفق تری داشته باشیم.مغز ما با توجه به هر رنگی که دریافت میکند، پاسخ متفاوتی را مخابره میکند. مثلا رنگ قرمز مفهوم خطر را القا میکند اما رنگ آبی مفهوم آرامش را القا می کند.در نتیجه لازم است انتخاب رنگ سازمانی برند با دانش انجام شود و نه طبق سلیقه ی شخصی.رنگ ها بر چگونه دیدن شدن و حتی چقدر دیده شدن برند ها ، محصولات و خدمات آنها تاثیر دارند.انتخاب رنگ درست می تواند کسب و کار شما را در نگاه مخاطب حرفه ای تر جلوه دهد و به همین ترتیب مشتری بیشتری جذب شود و انتخاب اشتباه هم اثر عکس خواهد داشت.در کل انتخاب رنگ صحیح و مناسب قدم بسیار قوی و بزرگی در برندینگ خواهد بود.

همه چیز درباره انتخاب رنگ سازمانی برند

رنگ برند

علاوه بر آنکه لازم است بدانیم که هر رنگی چه احساسی را به مخاطب القا میکند، اینکه به نوع و ماهیت و کاربرد برند و سازمان . هم توجه کنیم حائز اهمیت است.باید در نظر بگیریم محصولات و خدمات برند یا شرکت در چه حوزه ای قرار می گیرد.اینکه به نیاز برند و همچنین مخاطب های آن توجه کنیم بسیار مهم است.رنگی که انتخاب میشود نقش به سزایی در انتقال مفهوم اصلی شرکت یا سازمان مربوطه خواهد داشت. به طور کلی علاوه بر توجه به روانشناسی هر رنگ باید به نوع ماهیت سازمان هم توجه کرد.

انتخاب رنگ سازمانی برند

همه چیز درباره انتخاب رنگ سازمانی برند

برای آنکه مبحث انتخاب رنگ سازمانی برایتان ملموس تر شود ، در ادامه به بررسی چند رنگ و نماد های آنها می پردازیم.

  • سبز

استفاده از این رنگ به خاطر اثرات تسکین‌دهنده و شفابخش آن بر بینایی انسان به‌عنوان رنگ زمینهٔ لوگو مناسب است.از خصوصیات دیگر رنگ سبز می‌توان صلح‌آمیز بودن، طراوت و پاک و سالم بودن و سلامتی و جلب اعتماد را نام برد.به انسان احساس امید و سخاوت، آرامش و اعتماد، صلح و تولد دوباره و قدرت مقابله با سختی‌ها را القا میکند.سبز یک رنگ مردانه است و میتوان گفت رنگ سبز برای برندهایی مرتبط با صنایع غذایی، محیط‌زیست و محصولات خانگی، امور مالی و تکنولوژی، محصولات گیاهی و سلامتی بسیار مناسب است.این رنگ همچنین برای کسب‌وکارهایی که با درمان، سلامتی و محصولات ایمن، طبیعی و ارگانیک مرتبط است نیز گزینهٔ مناسبی خواهد بود.

  • قرمز

رنگ قرمز اشتها را تحریک می‌کند و بسیار اشتها آور است و باعث آزاد شدن مقدار زیادی  آدرنالین در خون می‌شود نماد انرژی است و میل و اشتیاق انسان را افزایش می‌دهد و انگیزه و شور و شوق برای انجام کارها را بالا می‌برد و همچنین نشانه خطر یا فوریت و جنگ است.استفاده بیش‌ازحد از این رنگ موجب خستگی و خشم و عصبانیت و کم‌حوصلگی ، هیجان و شتاب زدگی می‌شود.رنگ قرمز فشارخون را افزایش میدهد و همین‌طور سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می‌برد این رنگ انرژی‌زا ،هیجان‌آور و شادی‌آفرین است و انسان را وادار به فعالیت و حرکت می‌کند.

  • زرد

این رنگ بسیار درخشان و روشن است و عنصر طلا را نیز در ذهن تداعی می‌کند و رنگ دیگر تحریک اشتها است.از این رنگ برای علائم هشداردهنده هم استفاده میکنند.باید از این رنگ به صورت محتاطانه عمل کرد چرا که استفاده بیش‌ ازحد از زرد باعث می‌شود احساس بی‌قراری، ترس و ناامنی، انزوا منتقل شود.این رنگ همچنین بسیار جلب‌توجه می‌کند و افزایش خلاقیت و تمرکز و یادگیری را به همراه دارد و فعالیت‌های ذهنی را افزایش می‌دهد.این رنگ برای قشر کودکان و نوجوانان و دانش آموزان گزینهٔ مناسبی است.طلوع خورشید، امیدواری و شادی، صمیمی و دوستانه بودن را تداعی می‌کند.این رنگ راحتی و ارزانی را القا میکند و برای فروشگاه هایی با شعار ارزان‌قیمت بودن مناسب است.زرد مفهوم انرژی پاک و قدرتمند را القا میکند و برای سازمانهایی که مرتبط با انرژی و نیرو هستند نیزمیتواند مناسب باشد.

  • بنفش

به طور کلی بنفش نماد فانتزی بودن است و ثروت و تجملات را به ذهن مخاطب القا می کند. این رنگ یکی از معروف ترین نماد های خلاقیت و نوآوری است. انتخاب این رنگ شما و کسب و کارتان را بی پروا جلوه می دهد. به عبارت دیگر انتخاب این رنگ جسارت و شجاعت می طلبد. انتخاب رنگ بنفش بهترین گزینه برای شرکتهای آرایشی، عطر و زیور آلات است.

رنگ سازمانی برند های معروف

برای آشنایی بیشتر شما با مقوله انتخاب رنگ سازمانی بهتر است با چند مثال از رنگ سازمانی معروف ترین برند های دنیا با ما همراه باشید.

  • کوکا کولا: قرمز
  • کوکوشنل: مشکی
  • گوچی : سبز و قرمز
  • زارا : مشکی
  • ویکتوریا سکرت : سفید و صورتی
  • نوکیا : آبی
  • ونس : سیاه و سفید
  • یاهو: بنفش
  • فانتا : نارنجی
  • اپل : خاکستری

نکات مهم

همه چیز درباره انتخاب رنگ سازمانی برند
  1. از رنگ برند در طراحی لوگو، وب سایت ، شبکه های اجتماعی ، تبلیغات ، ایونت ها و ... می توانید استفاده کنید.
  2. بهتر است قبل از انتخاب رنگ نهایی ، آن را در کارت ویزیت یا شبکه های اجتماعیتان آزمایش کنید.
  3. بهتر است رنگی که انتخاب می کنید در تمام ابعاد کسب و کارتان نمایان باشد.
  4. لازم است بدانید تاثیر تبلیغات رنگی بسیار بیشتر از سیاه و سفید است.
  5. لازم است بدانید رنگ سازمانی مناسب احتمال در ذهن ماندن کسب و کارتان را افزایش می دهد.
  6. لازم است بدانید انتخاب رنگ سازمانی مناسب شما را حرفه ای تر جلوه می دهد.
  7. لازم است بدانید انتخاب رنگ سازمانی مناسب کسب و کارتان را موفق تر نشان می هد.
  8. لازم است بدانید انتخاب رنگ سازمانی مناسب تاثیر به سزایی در جذب مشتری دارد.
  9. لازم است بدانید ارزیابی محصولات توسط مخاطبان بیشتر به کمک رنگ ها است.
  10. لازم است بدانید رنگ سازمانی تان اولین برداشت مخاطبانتان از شما خواهد بود.

جمع بندی

انتخاب هوشمندانه رنگ سازمانی مناسب برای برندتان ، موجب برجسته تر شدن نقاط قوت شما و کسب و کارتان خواهد شد. همانطور که گفته شد رنگ ها اولین معرف هر کسب و کاری به مخاطب آن هستند و لازم است برای هرچه ارزشمند تر نگه داشتن این تصویر اولیه تلاش کرد، پس صرف کمی وقت یا هزینه بیشتر برای یک انتخاب هوشمندانه ، منطقی خواهد بود. البته بهتر است هنگام انتخاب رنگ سازمانی برند علاوه بر نکات گفته شده به فرهنگ غالب محیط هم توجه کرد، مخصوصا اگر کسب و کارتان فعالیت بین المللی دارد، چرا  ممکن است یک رنگ خاص در فرهنگ شما نماد بسیار خوب و مثبتی باشد اما نگاه جهانی به آن منفی باشد.

سخن آخر آنکه ، همه آنچه گفته شد در مورد انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ دیجیتال ، طراحی لوگو حرفه ای و طراحی کاراکتر تبلیغاتی نیز صدق می کند. متخصصین ما با سالها تجربه آماده پاسخگویی به سوالات شما و ثبت سفارشات شما هستند. برای ادامه لطفا کلیک کنید.