همه چیز درباره مسکات برند

همه چیز درباره مسکات برند

مقدمه

با  پیشرفت روز افزون تکنولوژی بهتر است برای موفقیت و بازدهی بیشتر با این مسیر همراه شد ، چرا که استفاده از روش های نوین در تبلیغات و بازاریابی و به کار گرفتن ایده های نو ، تاثیر چند برابری بر مخاطب و بیننده خواهد گذاشت. و با کمی بررسی بیشتر رقبا و شرکت های بزرگ و استفاده از تجربیات آن ها متوجه می شوید که یکی از بهترین و پر بازده ترین انواع طراحی لوگو ، مسکات برند است. لابد همه ی شما میمون معروف چی توز را می شناسید و با هر بار دیدن آن در هر مکان و شرایط و هر زمانی محصولات آن در ذهنتان تداعی می شود، این میمون مثال بسیار خوبی از مسکات برند است. در تعریف کلی مسکات برند به طور خلاصه باید بگوییم که نماینده ی یک برند که شامل یک کاراکتر تبلیغاتی (حیوانی ، انسانی و اشیا) است. چنین کاراکتر هایی که به نام مسکات شناخته می شوند تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری و افزایش فروش یک برند دارند. این مدل لوگو بیشتر با هدف سرگرم ساختن مخاطب و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب طراحی می شود. در این مقاله به شرح همه ی آنچه درباره مسکات برند باید بدانید ، پرداخته ایم؛ پس با ما با " همه چیز درباره مسکات برند" همراه باشید.

تعریف مسکات

کلمه ی مسکات اولین بار در قرن نوزدهم و در اروپا (فرانسه) در یک نمایش اپرا استفاده شد و پس از آن کم کم به فرهنگ آمریکا و سایر کشور ها اضافه شد. مسکات در معنای لغوی به معنای هر شی یا حیوان یا شخصیت انسانی است که آورنده ی خوش شانسی و خوش یمنی باشد. در دنیای تجارت و تبلیغات و بازاریابی مسکات به هر چیزی که به نوعی نماینده یا نماد یک برند ،گروه ، دسته یا محصول و خدمات باشد ؛ نسبت داده می شود. اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه مسکات بپردازیم ، باید بگوییم اولین مسکات تاریخ که به هدف تبلیغات وارد عرصه تجارت شد ، آقای مکس پاکتین بود که او را به عنوان شاهزاده دلقک بیسبال آمریکا می شناسند. آقای مکس پاکتین تبدیل به الگویی برای بسیاری از برند ها و شرکت ها شد. در دنیای تجارت و بازاریابی امروزه نیز از مسکات به عنوان لوگو برای برند ها با هدف جذب مخاطب بیشتر، استفاده می شود.

تعریف مسکات برند

در تعریف مسکات برندینگ باید بگوییم : یک شخصیت طراحی شده که معرف یک برند باشد که با گذشت زمان به یک شخصیت یا لوگوی نوستالژیک تبدیل می شود به طوری که با دیدن آن در هر زمان و مکانی ، شما و برند یا محصولات و خدماتتان در ذهن مخاطب تداعی می شوید. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم لوگو مسکات یا همان مسکات برند در گذر زمان تبدیل به داستان برند و کسب و کار شما خواهد شد. در مسکات برند طراح با استفاده از یک شی ، حیوان، انسان یا حتی یک شخصیت خیالی به خلق لوگو می پردازد. مسکات برند به دلیل جذابیت و جلب توجه بسیار زیادش ، کاربرد زیادی در طراحی لوگو و معرفی برند دارند. با این اوصاف می توانیم بگوییم مسکات برند همانند شناسنامه ی یک برند یا محصول و خدماتش عمل می کند. پس برای موفقیت بیشتر در بازاریابی و افزایش مشتری و فروش ، مسکات برند ، انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.

همه چیز درباره مسکات برند

اصول و مراحل طراحی مسکات برند

در طراحی مسکات با سه نوع مختلف : کاراکتر حیوانی ، کاراکتر اشیا و کاراکتر انسانی سر و کار داریم. پس اولین مرحله در طراحی مسکات انتخاب شخصیت و کاراکتر مناسب است. کاراکتر انسانی می تواند یک شخصیت واقعی باشد و یا صرفا ساخته و پرداخته ذهن طراح. در طراحی کاراکتر حیوانی بهتر است به ماهیت یا هدف و پیام برندتان توجه کنید ، مثلا برای محصولات لبنی کاراکتر گاو انتخاب مناسبی خواهد بود. حتی می توانید از نماد حیوانات هم بهره ببرید ، مثلا گربه نماد اصالت یا سگ نماد وفاداری است. و در آخر هنگام طراحی کاراکتر اشیا دست طراح باز است چرا که ایده های بسیار زیادی در این سبک طراحی وجود دارد حتی می توان از اشیا سخنگو نیز در این مدل طراحی بهره برد. مرحله ی دوم در طراحی مسکات برند شحصیت پردازی کاراکتر انتخابی است. طراحی کاراکتری که انتخاب می کنید باید خیلی فراتر از طراحی یک لوگوی معمولی باشد. در مسکات برند باید پشت کاراکتر انتخابی شما یک داستان قوی باشد، به عبارت دیگر کاراکتر شما باید حرفی برای گفتن داشته باشد. شما باید قادر باشید برای کاراکتر انتخابی خود احساسات تعریف کنید تا مخاطب به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. همچنین شما باید بدانید هدف شما از خلق این کاراکتر چیست و می خواهید چه چیزی را به بیننده القا کند. آخرین مرحله که حیاتی تین مرحله هم هست انتخاب بازار هدف و انتشار و تبلیغ مسکات برند است. قبل از هر چیز شما باید بدانید مسکات قرار است در کجا استفاده شود و طبق همان فضا به تبلیغ و نشر آن بپردازید. باید برای کاراکترتان یک استراتژی بازاریابی تعریف شده و مشخص داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که مسکات فروشنده ی برند شما نیست بلکه معرف آن است ، پس لازم است به طور معقولی از آن هنگام تبلیغات استفاده کرد. مثلا چون مسکات به نوعی سرگرم کننده است و از طریق این ویژگی است که برای مخاطب جذاب می شود، استفاده از آن برای برند هایی که در راستا با همین ویژگی هدف گذاری کرده اند ، کاملا مناسب است.

همه چیز درباره مسکات برند

کاربرد مسکات برند

مسکات برند فضای دوستانه و صمیمی را به مخاطب القا می کند ، از همین رو انتخاب مناسبی برای غذا خوری ها و رستوران ها خواهد بود. همچنین این مدل برند چون احساسات و هیجانات مخاطب را خیلی درگیر می کند انتخاب بسیار هوشمندانه ای برای بازی های رایانه ای یا طراحی آوارتار ها خواهد بود. کاربرد دیگر مسکات برند در تیم های ورزشی است چرا که هم هیجان را به مخاطب القا می کند ، هم سرگرم کننده است و هم احساسات مخاطب را درگیر می کند؛ پکیج کامل و بهترین پکیج برای یک مسابقه یا تیم ورزشی. در حالت کلی مسکات برای موقعیت های زیر مناسب است:

  1. هنگامی که احساسات مخاطب را می خواهید درگیر کنید
  2. هنگامی که می خواهید مخاطب سرگرم شود
  3. هنگامی که به دنبال یک لوگو منحصر به فرد هستید
  4. هنگامی که می خواهید مخاطبتان راجع به شما صحبت کندو شما را به خاطر بسپارد
  5. هنگامی که می خواهید یک شخصیت و کاراکتر مخصوص به خود و قابل شناسایی داشته باشید

مزایا و معایب مسکات برند

  • مزایا

کمک به بیشتر شناخته شدن و بهتر دیده شدن برند

داشتن یک شخصیت و نماد مخصوص به برندتان

تبلیغات و بازاریابی با بازده بیشتر

ماندگاری بیشتر برند در ذهن مخاطب

انعطاف پذیری و سازگاری بسیار زیاد

هیجان انگیز و قابلیت جذب بسیار بالای مخاطب

طراحی بسیار شیک و چشم نواز

سرگرم کننده

شخصیت بخشیدن به برند

بهترین ابزارجهت تبلیغ در شبکه های اجتماعی

  • معایب

خسته شدن ذهن مخاطب در صورت استفاده بیش از حد از مسکات

ساخت یک کاراکتر موفق نیازمند صرف وقت و حوصله ی فراوانی است

دربرخی کمپین های طراحی ممکن است مفید نباشد

مسکات به نوعی در برابر مخاطب و مشتریان مسئولیت دارد

  • در کل همانطور که سایر لوگو ها هم معایب و مزایای خود را دارند ،مسکات هم کاملا بی نقص نیست اما با توجه به مزایای بسیار زیاد و معقولی که مطرح شد ، انتخاب و استفاده ی مسکات خالی از لطف نخواهد بود.

نمونه های مسکات برند

مسکات ها نمونه های بسیار زیادی در سطح جهان و ایران دارند. از نمونه های جهانی معروف می توان موارد زیر را نام برد:

  1. لوگوی کی اف سی ؛ که چهره ی صاحب برند آن است
  2. لوگوی اپل ؛ که سیب گاز زده ی معروف است
  3. مرغ مشهور سن دیگو ؛ که در رویداد های مشهور ورزشی شاهد آن خواهیم بود
  4. اوگا ؛ سگ بولداگ انگلیسی که نماد معروف دانشگاه جورجیا است
  5. میکی موس ؛ کاراکتر معروف کمپانی دیزنی
همه چیز درباره مسکات برند

از نمونه های معروف داخلی هم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. میمون معروف و نوستالژیک چی توز
  2. تصویر معروف لوگوی بیسکوئیت مادر
  3. گاو معروف محصولات لبنی که شرکت روزانه از آن استفاده می کند
  4. ربات بانک صادرات ؛ نمونه ی بسیار خوبی از طراحی کاراکتر اشیا است
  5. بابا برقی که از دیرباز معرف حضور همگان است

جمع بندی

در مجموع اگر چه ممکن است همیشه همه ی آدم ها به مسکات برند ها واکنش خوبی نشان ندهند و یا حتی آن ها را مورد تمسخر قرار دهند اما در طی سال های زیادی که برند های مختلف از مسکات برند استفاده کرده اند، تجربیات جدید و اغلب مثبتی را شاهد بوده اند. طراحی کاراکتر تبلیغاتی مناسب می تواند برند را حرفه ای تر و موفق تر جلوه دهد و همچنین در جذب خاطب بسیار موفق عمل خواهد کرد. پس منطقی خواهد بود که مسکات برند را به یکی از استراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی خود تبدیل کنید. همانطور که طراحی لوگو حرفه ای و طراحی کاتالوگ ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، هنگام  طراحی کاراکتر تبلیغاتی یا همان مسکات برند نیز به تجربه و تخصص و تبهر نیازمندیم. از همین رو می توانید سفارشات خود را با خیال راحت به مجموعه ما بسپارید. برای ادامه کلیک کنید.