همه چیز درباره نیچ مارکتینگ

مقدمه

برای ورود به یک بازار هدف جدید و تازه و موفقیت تضمینی  در آن ، به خصوص برای تازه واردان ، یکی از راه های مطمئن و پر بازده ، انتخاب گوشه ای از بازار است که به این کار اصطلاحا نیچ مارکتینگ می گویند. ورود به یک بازار تازه کار پر چالشی خواهد بود چرا که قطعا رقبای قدرتمند و بزرگی در آن بازار برای شما وجود دارند که سال ها تجربه فروش محصولات و عرضه خدمات دارند. منطقی ترین استراتژی که می توانید انتخاب کنید این است که سراغ گوشه ای از بازار بروید که کمتر کسی آن را انتخاب کرده است و مطمئن باشید که شما نیز مشتری خود را خواهید داشت. همه ما می دانیم وقتی تمرکز خود را فقط بر یک چیز بگذاریم و تمام توجه و تلاشمان را فقط معطوف آن کنیم ، قطعا نتیجه ای که خواهیم گرفت قابل قیاس با باقی موارد نخواهد بود. پس متمرکز کردن تمام فعالیت های بازاریابی فقط بر روی یک بخش ، قطعا مفید خواهد بود. در ادامه با شرح همه چیز درباره نیچ مارکتینگ با ما همراه باشید.

تعریف نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ به بخش کوچکی از بازار می گویند که محصول یا خدمات متمرکز به برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش می شود. نیچ مارکتینگ یا همان بازاریابی گوشه ای ، یعنی متمرکز کردن فعالیت های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص از بازار. بازاریابان در نیچ مارکتینگ با تشخیص نیازها و خواسته هایی که تا بحال توسط بقیه کسب و کار ها به آن ها پرداخته نشده است ، بازار هدف خود را خلق می کنند. به طور کلی در نیچ مارکتینگ ، سعی می شود به کسب و کاری بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شد. نیچ مارکتینگ همان طرح بازاریابی هدفمندی است که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود که اتفاقا این بخش از بازار پتانسیل بسیار بالایی در استفاده از محصول یا خدمات کسب  کار مورد نظر را دارد پس می توان نتیجه گرفت که این نیچ مارکت است که ویژگی های مورد نیاز و نحوه عرضه محصول را مشخص می کند و حتی نوع قیمت گذاری بیشتر از اینکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد، به نوع تقاضا و شدت نیازی که مخاطب در استفاده از آن حس می کند، مرتبط است. بخش‌ های کوچکی از تمام بازار ها وجود دارند که کسب و کار های بزرگ آن‌ ها را ندیده‌اند؛ یا نتوانسته‌اند محصول مناسبی برایشان انتخاب و ارائه کنند، اینجاست که نیچ مارکت وارد کار می شود. این بخش‌ها را با نام اصطلاحا گوشه های دنج بازار یا نیچ مارکت می‌شناسند و تأمین نیاز آن‌ها و ارائه‌ی محصول و خدمات در آن‌ ها، به فرصت خوبی برای کسب و کارهای کوچک تبدیل می شود. پر واضح است که هنگامی که استراتژی بازاریابی را بر این گوشه های بازار بنا کنید، نتیجه مطلوب تری خواهید گرفت و در نتیجه استراتژی نیچ مارکتینگ برایتان ملموس خواهد شد. نیچ مارکتینگ به یک استراتژی کارآمد و پر بازده برای کسب و کارهای کوچک تبدیل شده است و می توان با صرف بودجه کم، محصول یا خدمات را به بخش خاصی از بازار معرفی کرد ، به فروش رساند و شانس خود را برای رقابت با شرکت های بزرگ افزایش داد. معمولا بیشتر استارتاپ ها به نیچ مارکت به چشم راهبردی برای ورود به بازار و شروع کار، معرفی محصولات و خدمات به مشتری و دریافت بازخورد نگاه می کنند؛ این در حالی است که این رویکرد در کسب و کار های بزرگ تر و با درآمد بالاتر هم به دفعات و برای افزایش حاشیه سود مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ کار را برای شما بسیار راحت خواهد کرد ، زیرا اولا تبلیغات و بازاریابی هدفمندتری خواهید داشت و در زمینه کسب و کارتان خود به خود و به سرعت می‌ توانید به یک برند تبدیل شوید ، همچنین مشتریان و مخاطبان هم برای شما تبدیل به یک رسانه می شوند و شما و محصول و خدماتتان را تبلیغ خواهند کرد. توسط نیچ مارکتینگ خواهید فهمید کجا مشتریان را به‌ راحتی بیابید. در ضمن هزینه‌ ی تبلیغات و فروش بسیار کاهش می یابد و نکته مهم آن که برخلاف تصور فروش بسیار بالا و غیر قابل تصوری خواهید داشت.  می دانیم که نفوذ در یک بازار بزرگ و پر چالش قطعا کار آسانی نیست و سرمایه و انرژی زیادی را می طلبد، اما اگر تمرکز و هزینه را فقط  روی قسمت کوچکی از بازار بگذاریم، قطعا با میزان سرمایۀ کمتری هم می شود برندتان را به مرحله اجرا و درآمد رسانید. مثل بسیاری از کسب و کارهایی را که فقط با سرمایه ی کم یا حتی از صفر شروع کرده اند و به جایگاه و درآمد عالی دست یافته اند. هم چنین در بازارهای بزرگ تر، توان رقابت یک کسب‌ و کار نوپا و تازه کار بسیار کم است. پس اگر بخواهید وارد یک بازار هدف بزرگ شوید، احتمالا لازم است ریسک شکست خوردن و تاب نیاوردن را بپذیرید. اما با ورود به یک قسمت از بازار تخصصی، قدرت رقابت شما قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. نکته دیگر آنکه شناخت بازار هدف زمان نسبتا زیادی می‌ برد از همین رو هر چه تعداد افراد آن کمتر باشد، کار سریع‎ تر جلو می رود که این بزرگ ترین برگ برنده ی نیچ مارکتینگ است. آن چه حائز اهمیت است این است که ورود تخصصی به یک زمینه کاری، باعث می‌شود که شما و برند و کسب و کارتان توسط مخاطب این حوزه سریعا شناسایی شده و تبدیل به یک برند موفق و مطرح شوید. هم چنین در صورت وجود کیفیت خدمات و محصولات مناسب این موضوع باعث افزایش سریع تر اعتماد و اطمینان مخاطب به شما می‌شود. در آخر هم هنگامی که استراتژی خود را بر مبنای نیچ مارکت انتخاب می کنید، اینکه مشتری و مخاطب شما، کدام شبکه اجتماعی را بیشتر دنبال می‌کنند، به چه چیز هایی بیشتر علاقمند هستند، به چه روش تبلیغاتی بهتر واکنش نشان می‌دهند، با سهولت بیشتری قابل ردیابی و شناسایی خواهد بود.

مراحل انتخاب مخاطب هدف نیچ مارکتینگ

همه چیز درباره نیچ مارکتینگ
  • 1. نیچ مارکتینگ طبق موقیعت جغرافیایی
  • در این تقسیم‌بندی افراد و مخاطب هدفمان را طبق موقعیت مکانی ‌شان انتخاب می‌کنیم.
  • 2. نیچ مارکتینگ طبق جمعیت شناسی
  • سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات، سمت شغلی و مقدار درآمد افراد، عواملی هستند که می توان بر اساس آن‌ها بازار هدف را انتخاب کرد.
  • 3. نیچ مارکتینگ طبق روانشناسی
  • می‌توان افراد را طبق ویژگی‌های شخصیتی، عادت‌هایش، سبک زندگی، سرگرمی‌ها و حتی گرایشات سیاسی دسته‌‌بندی کرد. بررسی و مطالعه این خصوصیات، موجب می‌شود تا جزئیات بیشتری را درباره‌‌ی مخاطب بدانیم و آن‌ها را بهتر بشناسیم.
  • 4. نیچ مارکتینگ طبق یک محصول
  • یکی دیگر از رویکردهای نیچ مارکتینگ، انتخاب یک محصول خاص و به خصوص است. حتی در مرحلۀ تولید محصول هم می‌توان از نیچ‌ مارکتینگ استفاده کرد. اما این بار به جای بررسی کسب و کارها، به مقایسه و بررسی محصولات می پردازیم.
  • 5.نیچ مارکتینگ طبق قیمت
  • تمرکز این نوع تقسیم‌ بندی روی قیمت محصولات یا خدماتی است که می خواهیم عرضه کنیم، به این ترتیب که محصول یا بسیار گران است و یا معمولی و ارزان. باید بدانید که جمعیت شناسی، موقعیت جغرافیایی و نوع محصول، در قیمت‌ گذاری اهمیت زیادی دارند. به طور کلی هرچه در پیدا کردن این جزئیات دقیق‌تر باشید  و بازار هدف  را بهتر بشناسید، نتیجه مطلوب تری خواهید گرفت.

چند نکته مهم

 نیچ مارکت‌ باید ویژگی‌هایی داشته باشد از جمله اینکه:

  • اندازه‌ بازار در حدی باشد که کار کردن در آن سود آور باشد.
  • رقیب واقعی در بازار وجود نداشته باشد؛ یا اگر رقیبی وجود دارد، مطمئن شوید که می‌ توانید استراتژی تمایز را به بهترین شکل ممکن پیاده کنید.
  • این کنج و گوشه ی کوچک از بازار حتما باید پتانسیل رشد داشته باشد.
  • نیازهایی در این بخش که انتخاب کرده اید باید وجود داشته باشد که دیگران آن‌ها را ندیده‌ اند و یا نتوانسته اند تأمین کنند.
  • و نکته آخر آن که مخاطب توانایی خرید محصول شما را داشته باشد. گاهی شما یک کنج بازار را انتخاب می‌ کنید و اما شاید بعدا متوجه شوید که کسی محصول شما را اصلا نمی تواند خریداری کند.

جمع بندی

این که فکر کنید مخاطبان زیاد با انواع خواسته‌ها و نیازها، بازار بهتری خواهد بود، کاملا اشتباه است. هیچ کسب و کاری پیدا نمی شود که منابع مالی و انسانی نامحدود را برای در برگرفتن بخش بزرگی از بازار و محصولات را کنار بگذارد. بنابراین باید با انتخاب بهترین و پر بازده ترین بخش بازار و به روشی هوشمندانه و حرفه ای ، که مناسب شرایط و امکانات و منابعتان باشد، کار را آغاز کنید. به جای اینکه به کسب و کاری کوچک در بازاری بزرگ تبدیل شوید، بهتر و منطقی تر و هوشمدانه تر این است که به کسب و کاری بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شوید. در نیچ مارکتینگ به یک برند برجسته و مطرح در بازاری کوچک تر تبدیل می‌شوید. در کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ هم یکی از روش های تضمین موفقیتتان در کسب و کار تمرکز بر روی نیچ مارکتینگ است. یکی از روش های موثر در نیچ مارکتینگ موفق ؛ طراحی لوگو حرفه ای و طراحی کاتالوگ و طراحی کاراکتر تبلیغاتی مناسب است. برای ادامه کلیک کنید.