نکات طلایی در طراحی کارت ویزیت

نکات طلایی در طراحی کارت ویزیت

مقدمه

در تعریف کلی کارت ویزیت باید گفت کارت ویزیت یعنی به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی مثل نام کسب و کار، آدرس کسب و کار، شماره تماس، آدرس سایت، آدرس ایمیل و خیلی چیز های دیگر. علاوه بر اینها کارت ویزیت می تواند هویت برند و کسب و کارتان را معرفی کند و شنا را حرف ای تر جلوه دهد. به عبارتی در ذهن مخاطب این گونه نقش می بندد که شما و شرکتتان حرفی برای گفتن دارید و از آن مطمئن هستید و به همین ترتیب مخاطب با خیال راحت می تواند به شما اطمینان کند و کارش را به شما بسپارد. در توضیح ماهیت فیزیکی کارت ویزیت می توان گفت کارت ویزیت ها معمولا و در بیشتر موارد به صورت مستطیل شکل طراحی می شوند که در جنس و بافت های متفاوتی به چاپ می رسند. ابعاد کارت ویزیت ها در هر کشور می تواند متفاوت باشد ، که با توجه به نیاز و فرهنگ جامعه هدف طراحی می شوند. در ضمن روش های مختلفی برای ارائه کارت ویزیت ها وجود دارد، از ارائه به صورت رو در رو تا منگنه کردن به فاکتور، برگ خرید، بروشور و قرار دادن در کنار محصولات خریداری شده. در ادامه با بررسی نکات طلایی در طراحی کارت ویزیت با ما همراه باشید.

نکات طلایی

انتخاب لوگو مناسب

اولین قدم در طراحی یک کارت ویزیت حرفه ای ، درج یک لوگو حرفه ای و خاص است. اگر کسب و کار مربوطه از پیش لوگو مناسبی دارد که باید همان را استفاده کنید و در غیر این صورت لازم است از طرح لوگو مطمئن شوید، لوگو همان هویت و اعتبار کسب و کار شما خواهد بود. با استفاده از اشکال و رنگ موجود در لوگو می توانید چشم اندازی از کسب و کار خودتان را به مخاطب و بیننده ، نشان دهید. لوگو باید به گونه ای باشد که مخاطب شما به راحتی بتواند کسب و کار شما را تشخیص دهد و شما را شناسایی کند.

انتخاب نام و عنوان مناسب

عنوان مطالبی که در کارت ویزیت درج می شود ، به معنای ارائه اطلاعات مربوط  به شجره نامه هر فرد نیست؛  بلکه هدف این است که مشتریان را به افرادی که ممکن است علاقه مند به همکاری یا صحبت کردن با آنها هستند را معرفی کند. همچنین اگر قصد دارید از سابقه کاری خود مطلبی را بنویسید ، سعی کنید سابقه ای که به حرفه  فعلی شما مرتبط است را در کارت ویزیت درج کنید. نکته آخر آنکه بهتر است  در ابتدا تخصص خود را در کارت ویزیت درج کنید و سپس توانایی های کاریتان.

درج اطلاعات کامل تماس

درج اطلاعات تماس به صورت کامل و واضح بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا تعیین کننده راه ارتباطی شما با مخاطبتان است. از آنجا که هدف از ارائه کارت ویزیت ، برقراری ارتباط  با مخاطب و مشتریتان است ، پس باید به آن ها بگویید از چه طریقی می توانند با شما در ارتباط باشند. سعی کنید همیشه یک خط عمومی که مخصوص به حرفه و کار شما می باشد در کارت ویزیت خود وارد کنید و از وارد کردن سیم کارت شخصی جلوگیری کنید. اگر هم  یک مکان ثابت فیزیکی دارید می توانید آدرس آن را برای اطمینان بیشتر درج کنید.

درج نشانی وب سایت

هدف از قرار دادن آدرس وب سایت  در کارت ویزیت این نیست که به دیگران نشان دهید که شما هم یکی از این سایت ها را دارید بلکه وب سایت در جهت معرفی بیشتر شما باید به کار گرفته شود، باید از طریق وب سایت بتوانید سایر اطلاعات شخصی و نحوه عملکردتان را برای مخاطب به نمایش بگذارید. یک وب سایت قوی و پر محتوا به همراه فیلم و عکس و مطالب آموزنده که در هنگام ورود مردم به وب سایت شما بتواند نهایت استفاده را از آن ببرند. داشتن وب سایت پر محتوا علاوه بر معرفی شما ، موجب جلب اعتماد مخاطب هم می شود.

درج نشانی شبکه های اجتماعی

آدرس پروفایل های شبکه های اجتماعی خود مانند تلگرام ، اینستاگرام ، فیس بوک و غیره را در کارت ویزیت حتما باید درج کنید ، درج کانال های شبکه های اجتماعی یکی از بخش های ضروری در چاپ کارت ویزیت می باشد. کاملا واضح است که اگر شما در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشید، مخاطب توجه بسیار  کم تر به کسب و کار شما خواهد داشت. بهتر است از درج لیست یکسری شبکه های اجتماعی بی فایده که معروفیت و محبوبیتی میان مردم ندارند، خودداری کنید.

داشتن مقداری فضای خالی

در نظر گرفتن مداری فضای خالی یا به اصطلاح فضای سفید بسیار مهم است. اگر به یک کارت ویزیت پر از اطلاعات که هیچ فضای خالی در آن نباشد نگاه کنید، قطعا احساس بسیار ناخوشایندی به شما دست خواهد داد و حس بی نظمی و بی اعتمادی به شما القا خواهد شد. باید در نظر داشت که نگه داری مقداری فضای خالی به معنای هدر رفتن کارت ویزیت نیست بلکه در هر کارت ویزیت باید کمی جای خالی برای نشان دادن فضای پس زمینه در نظر گرفت ، که مخاطب بتواند از طرح پس زمینه لذت ببرد.

به کار گرفتن خلاقیت

شما باید با ارائه یک کارت ویزیت خلاقانه نظر مشتری و مخاطبتان را به خود و برندتان جلب کنید. سعی کنید از طریق طراحی کارت ویزیت مردم را متوجه کسب کار خود بکنید و خودتان را به آن ها معرفی کنید، پر واضح است که اگر مخاطب نتواند با کارت ویزیت شما ارتباط برقرار بکند ، نمی تواند با شما تماس بگیرد و ارتباط برقرار کند، حتی اگر بسیار حرفه ای فعالیت کنید.

رعایت اصل سادگی

نکات طلایی در طراحی کارت ویزیت

شلوغی و به هم ریختگی را به حداقل برسانید. اطلاعات مهم شما، نباید در شلوغی کلمات و اعداد و طراحی گم شود. طراحی ساده همیشه محبوب است و کسی نمی تواند منکر جذابیت بیش از حد طراحی های مینیمال و ساده شود. برای داشتن کارتی سنگین و رسمی بهتر است همه چیز را ساده نگه دارید، یکی از موتردی که با استفاده  از آن می توانید این سادگی را رعایت کنید ، خالی نگه داشتن یک طرف کارت است با این کار افرادی که کارت شما را گرفته اند، می‌ توانند اطلاعات اضافی را روی کارتتان بنویسند. بهتر است حتی اگر می‌ خواهید پشت کارت هم توضیحاتی را چاپ کنید، حواستان باشد که اطلاعاتی تکمیلی و کم اهمیت تر را قرار دهید. نکته مهم این است که کارت‌ ویزیت باید به شناخته شدن هرچه بیشتر برند شما کمک کند و نباید با بستر تبلیغات اشتباه گرفته شود. یکی دیگر از نکاتی که می توانید با رعایت آن طراحی ساده تری داشته باشید انتخاب رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی کارت ویزیت است. سفید را می توان رنگ مناسبی برای اکثر حرفه ها و کسب و کار ها دانست. زمینه سفید به شما این امکان را می دهد که لوگو خود را با هر رنگی که هست به زیبایی بر روی کارت قرار دهید. رنگ سفید یک رنگ کاملا استاندارد و محافظه کارانه است و ریسک انتخاب بسیار کمی دارد.

نکات طلایی در طراحی کارت ویزیت

انتخاب سایز و اندازه‌ استاندارد

حتماً لازم نیست کارت‌ های با شکل عجیب و غریب طراحی کنید یا با طراحی‌ های گیج کننده و عجیب و غریب سعی کنید مشتریان را شگفت زده کنید. دو اندازه (85×48) و (85×55) میلی متر مرسوم ترین اندازه جهت طراحی کارت ویزیت است که می توانید با خیال راحت و ریسک کم آن ها را انتخاب کنید.

ایجاد اشتیاق برای مخاطب

می توانید با اضافه کردن نوعی مشوق روی کارت، مانند کد های تخفیف ، خدمات ویژه ، مشاوره و معرفی جشنواره های فروش، شانس تماس گرفتن دیگران با خودتان را افزایش دهید. مشاهده کد تخفیف، خدمات ویژه یا مشاوره بر کارت ویزیت برای افراد هیجان انگیز خواهد بود. باید کاری کنید که مخاطب شما را به یاد بیاورد و حس کند تماس و ارتباط با شما به او سود می‌رساند.

درج کیو آر کد (QR code)

نکات طلایی در طراحی کارت ویزیت

در درج کیو آر کد هنوز اختلاف نظر وجود دارد، اما در بیشتر مشاغل و کسب و کار های مرتبط با فناوری، کیو آر کدها می‌ توانند راهی عالی برای هدایت افراد به صفحه‌ ای اینترنتی و پر از اطلاعات مهم باشند که هیچ وقت روی یک کارت نمی توانند درج شوند. اما باید توجه کنید که مقدار زیادی فضا اشغال می‌ کند پس مراقب باشید باعث به هم ریختگی طراحی کارت شود.

انتخاب بالاترین کیفیت ممکن

می‌ توانید کارت ویزیت‌ های ساده را به قیمت کمی تهیه کنید، ولی باید پیامی را که با کاغذ و چاپ ارزان منتقل می‌ کنید هم در نظر داشته باشید. کارت ویزیت با کیفیت چاپ بالاتر احساس بهتری را به مخاطب منتقل می کند و حرفه‌ای‌ تر به نظر می‌ رسد. پس کیفیت کاغذ را همیشه در نظر بگیرید و نسبت به آن بی توجه نباشید.

انتخاب فونت مناسب

از استفاده ی فونت های کوچکتر از شش پوینت جدا خودداری کنید و مطمئن شوید که فونت انتخابی شما کاملا واضح و خوانا باشد. حتی اگر احساس می کنید کمی شکل فونت انتخابی شما غیر قابل خواندن است، فونت دیگری را جایگزین کنید.

جمع بندی

یک کارت ویزیت خوب نباید به عنوان آیتمی برای معرفی در نظر گرفته شود بلکه باید برای برقراری ارتباط با مشتریان مورد استفاده قرار بگیرد. کارت ویزیت باید به عنوان  یکی از روش های تبلیغات و به نوعی ایستگاه اطلاعاتی در مورد شما و کسب و کارتان باشد. یک راه مطمئن برای رسیدن به هدف و نتیجه مطلوب، سپردن کار به یک طراح حرفه ای و با تجربه است. طراحان گرافیک می‌ توانند نتیجه‌ ای هوشمندانه، حاوی اطلاعات مفید و حرفه‌ ای حاصل کنند. یک کارت ویزیت خوب باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند بلافاصله توجه بیننده را به خود جلب کند و او را ترغیب به خرید محصول نماید. ما در این مجموعه با طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ حرفه ای آماده خدمت گزاری به شما دوست عزیز هستیم.