همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

مقدمه

در چند سال گذشته شاهد بوده ایم که استفاده از اینترنت بیش از دو برابر نسبت به قبلا شده است و این مدل پیشرفت و تغییر بر نحوه ی خرید محصولات و استفاده از خدمات و تعامل مردم با کسب و کارها تاثیر غیر قابل انکاری گذاشته است. در یک تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ باید گفت استفاده از اینترنت، موبایل، شبکه اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر کانال ها برای دسترسی آسان تربه مشتریان است. بعضی از متخصصان در زمینه بازاریابی و فروش، دیجیتال مارکتینگ را یک تلاش عملی تر به منظور جذب مشتریان جدید و هم جنین راضی نگه داشتن مشتریان سابق ، می دانند. دیجیتال مارکتینگ یک راه نو برای فهم رفتار مشتریان در مقایسه با مارکتینگ سنتی است.  بازاریابی دیجیتال، آنلاین مارکتینگ، تبلیغات اینترنتی و این قبیل اصطلاحات همگی معرف دیجیتال مارکتینگ هستند، با کمی دقت و توجه متوجه خواهید شد که نحوه ی خرید کردن مردم به نسبت قبل تغییر کرده است. طبق اصول کسب و کار، یک بازاریابی هنگامی موفق عمل می کند و بازدهی مطلوب می دهد که برای مخاطبان در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به عبارت دیگر شما به عنوان صاحب یک برند و کسب و کار باید در جایی حضور داشته باشید و فعالیت کنید که مشتریان شما در حال حاضر آنجا هستند : یعنی همان اینترنت. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ آمیخته ای از بازاریابی حرفه ای، جذب و حفظ مخاطب با استفاده از ابزارهای دیجیتالی می باشد. در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ را برای شما شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

در یک تعریف بسیار ساده از دیجیتال مارکتینگ می توان گفت به تمامی فعالیت هایی که برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال خیلی گسترده تر و پیچیده تراز سایر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است. هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ افزایش تعامل با مشتری یا مخاطب است. با کمی تحقیق و بررسی متوجه خواهید شد که دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال پیشرفت و گسترده شدن هست. آنچه در دیجیتال مارکتینگ بسیار مطرح و حائز اهمیت است استفاده از ابزارهای دیجیتال است ، بنابراین دیجیتال مارکتینگ می تواند هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین و به طور همزمان فعالیت کند. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ شاخه‌ای از بازاریابی است که راهی برای برقراری ارتباط بر مخاطبان و تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر مشتریان بالقوه  است. در دیجیتال مارکتینگ ابزار های بسیاری تحت اختیار شما هستند از جمله : وبسایت ، دارایی‌های مربوط به برند مانند طراحی لوگو حرفه ای ، نماد ، کلمات اختصاری ، محتوای ویدیویی مثل تبلیغات ویدئویی، دموی محصولات ،تصاویر مانند اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت ، محتوای نوشته شده مثل پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول و توصیفات ، محصولات یا ابزارهای آنلاین  مثل محتوای تعاملی ،طراحی کاراکتر تبلیغاتی ، نقدها و بررسی‌ها و در آخر صفحات شبکه‌های اجتماعی. در همین حال، بازاریابان حرفه ای  همواره به دنبال روش‌های جدیدی هستند تا به صورت آنلاین و در سریع ترین زمان ممکن به مشتری‌ها خدمات دهند. پس قطعا این فهرست، همواره در حال رشد خواهد بود.

انواع دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

پیش تر گفته شد چون که در دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای دیجیتال مطرح است ، پس دیجیتال مارکتینگ می تواند همزمان به صورت آنلاین یا آفلاین فعال باشد.  در دیجیتال مارکتینگ آنلاین یا بازاریابی آنلاین، با استفاده از اینترنت و سایر ابزارهای دیجیتال می توان با مشتریان ارتباط برقرار کرد. انواع آنلاین دیجیتال مارکتینگ را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد:

  • وب سایت مارکتینگ

 اصلی ترین بخش در دیجیتال مارکتینگ وب سایت است. داشتن یک وب سایت حرفه ای می تواند مشتریان بیشتری را برای کسب و کار تان جذب کند. در واقع بدون داشتن وب سایت استفاده از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ معنایی ندارد. یکی از مزیت های داشتن وب سایت استفاده از دیگر ابزارهای دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ برای ارتباط مداوم با مشتریان و ایجاد وفاداری در میان آن ها است. به غیر از مواردی که گفته شد اگر وب سایت نداشته باشید مشتریان هدفمندی که از گوگل شما را میخواهند پیدا کنند ، بی پاسخ خواهند ماند. گوگل یک منبع ارزشمند برای جذب مشتری است که بدون داشتن وب سایت از این مزیت بی بهره خواهید ماند. وب سایت شما اعتبار شماست.

  • بازاریابی محتوی

 یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال بازاریابی محتوی است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر مقدار سرمایه و بودجه ای خواهد بود. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی کوچک باشد یا بزرگ، و یا برای تبلیغات اینترنتی سرمایه ای داشته باشید یا خیر، در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطب می توان برای رفع نیاز آن ها محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن و انتشار یک مقاله بتوانید نیاز مخاطب را بر طرف کنید یا یک ویدئوی آموزشی تولید کنید. در واقع در این روش محتوای تولید شده مانند یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطب می توانید مشتری و مخاطب هدف خود را پیدا کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیاز مخاطب بر طرف می شود و بعد اعتماد سازی صورت می گیرد و درآخر مخاطب خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند، می شود. در بازاریابی محتوی دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بروید و او را قانع کنید که از محصولات یا خدمات شما استفاده کند، بلکه مشتری با میل خودش خواستار محصولات و خدمات شما خواهد شد.

  • شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ هستند. در نیای امروز کاربران فعلی اینترنت بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار و صرف وقتشان در اینترنت استفاده می کنند و به طبع آن افراد بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی به سر می برند. با توجه به  این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی  می تواند بیشترین بازدهی ها را برای کسب و کار ها  فراهم کند. کسب و کارهایی وجود دارند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب و مطرح ، درآمد های بسیار بالایی کسب می کنند. در دسترس بودن شبکه های اجتماعی برای همگان موجب می شود که هر کسی بتواند از شبکه های اجتماعی برای درآمد زایی استفاده کند. در نتیجه شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی خواهند بود که از آن ها می توانید برای یک بازاریابی دیجیتالی موفق استفاده کنید. بدون شک پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد ، در هیچ یک از دیگر رسانه ها وجود ندارد.

  • بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل یک ابزار دیجیتالی است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد و از مزایای آن با خبر نباشد. در واقع بازاریابی با ایمیل می تواند موفقیت هر کسب و کار آنلاین را تضمین کند، به گونه ای که با ایمیل مارکتینگ می توان مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادار تبدیل کرد.  برای درک این موضوع کافی است نگاهی به ایمیل هایی که سایت های بزرگ ، در آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند ، بیاندازید. ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مانند بازاریابی محتوا عمل می کند و مناسب هر کسب و کارو هر میزان بودجه ای است. به این گونه که می توان در ابتدا بدون صرف هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. بزرگترین مزیت این مدل دیجیتال مارکتینگ  مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از صاحبین کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است. دیگر ویژگی ایمیل مارکتینگ این است که مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی یا همان ایجاد ارتباط است. یعنی از طریق ایمیل می توان پیشنهاد های ویژه را به کاربران سایت ارائه کنید و از آن ها یک مشتری وفادار بسازید. این ثابت شده است که ایمیل تنها ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی محبوبی نمی تواند جایگزین آن شود. با استفاده از ایمیل مارکتینگ می توانید فروش های بی نظیری را در لحظات ابتدایی آشنایی یک کاربر با سایتتان ، رقم بزنید.

گفتیم که دیجیتال مارکتینگ به صورت آفلاین هم اجرا می شود و امکان پذیر است. به عبارتی فعالیت های بازاریابی اجرا شده به شکل سنتی یا محیطی ،اگر با به کار گیری ابزارهای دیجیتال انجام شود، در دسته آفلاین دیجیتال مارکتینگ قرار خواهد گرفت. از نمونه های بازاریابی دیجیتالی آفلاین می توان بازاریابی محیطی ارتقا یافته ، رادیو مارکتینگ یا بازاریابی رادیویی ، تلویزیون مارکتینگ یا بازاریابی تلویزیونی ، تلفن مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی را نام برد. بزرگترین عیبی که این مدل دیجیتال مارکتینگ دارد این است که در این نوع تبلیغات، سنجش و ارزیابی بازدهی بسیار سخت است و حتی گاهی امکان پذیر نخواهد بود.

جمع بندی

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

در کل روش های بازاریابی آنلاین کم هزینه تر از بازخوردی است که می گیرید و حتی گاهی می توان گفت مقرون به صرفه  تر از سایر روش ها است. در دیجیتال مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است که بدانید چه تعداد مشتری جذب کرده و در نهایت چه میزان درآمدی دارید، به عبارت دیگر شما به طور واضح باید تعداد مشتری های جذب شده یا ورودی و میزان درآمد حاصل شده یا خروجی را بدانید. برای ادامه و سفارش طراحی کاتالوگ کلیک کنید.