چگونه از کسب و کاری کوچک برندی بزرگ را بسازیم؟

چگونه از کسب و کاری کوچک برندی بزرگ را بسازیم؟

مقدمه

همه ما واقف هستیم که بسیاری از برندهای بزرگ، زمانی یک نام تجاری کوچک بوده اند. آنچه موجب تمایز آن ها با سایر رقبایشان شده است، شیوه و سیاست های برندسازی محصولاتشان است. اما منظور از برندسازی صرفاً الحاق یک برچسب نام و لوگو بر روی محصولات نیست. برندینگ حرفه ای به همان اندازه که برای کسب و کارهای بزرگ حائز اهمیت است برای مشاغل کوچک نیز تاثیر گذار و حائز اهمیت است. متاسفانه در بسیاری از موارد صاحبین کسب و کار ها قادر به تبیین دلایل اهمیت برندسازی، تاثیر آن بر کسب و کارشان  و شیوه ی صحیح تحقق آن نیستند. در این مقاله قصد داریم به این سوال که چگونه از کسب و کاری کوچک برندی بزرگ را بسازیم ، پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

کسب و کار های کوچک

می دانیم که هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن یک شغل است. اکثر افراد نیز با کار کردن برای شخصی تحت عنوان کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی روزگار می گذرانند. اما در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شیوه متفاوتی برای کسب درآمد داشته باشند. از همین رو داشتن کسب و کار شخصی و کارآفرینی، برای این افراد ارزش بالاتری دارد. منظور از کسب و کار های کوچک همان مشاغلی است که می‌تواند برای اشخاص با توجه به شرایط و ویژگی‌های شخصی آن‌ها انتخاب شود و به کسب درآمد منجر شود. هم چنین برای کسانی که هنوز هیچ کسب و کاری به نام خود ندارند، شروع یک کسب و کار کوچک می‌تواند ریسک کمتری به دنبال داشته و درصد موفقیت بیشتری را برای آن‌ها تضمین کند.کسب و کار های کوچک نه‌ تنها از جهت تحلیل بازار و رقبا بلکه دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و تمام هزینه‌هایی که برای کسب و کارهای بزرگ‌تر وجود دارد، را ندارند؛پس می توان گفت موارد ذکر شده از جمله دلایل قانع‌کننده‌ای هستند که راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را در اولویت قرار می دهند. در ضمن شناخت مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک قبل از شروع  کار بسیار مهم است. از مزایای کسب و کار های کوچک می توان به این موارد اشاره کرد: اول آنکه خودتان رئیس خودتان هستید و آزادی عملتان نسبت به یک کارمند بیشتر است و هم چنین امکان برنامه‌ریزی برای زمان خودتان را دارید. دومین مزیت کسب و کار کوچک این است که در عین کوچک بودن، سود زیادی برای کارآفرین‌ به همراه خواهد داشت. مورد بعد آنکه امکان رشد وجود دارد به این معنا که  هر پیروزی احساس شعف زیادی در انسان ایجاد می‌کند و به همین ترتیب تلاش کردن برای موفقیت شخصی و لذت رسیدن به ‌مراتب بالاتر به عادت شخصی شما تبدیل می شود. دیگر مواردی که می توان نام برد این است که هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه و قابل کنترل هستند، نیازی به استخدام کارمندان زیادی ندارید و در نتیجه مدیریت و برنامه‌ریزی برای کار آسان تر خواهدبود. اما می دانیم که هر کاری علاوه بر مزایای قابل اهمیتی که دارد ، یک سری معایب هم دارد مانند: بدیهید است که اگر کار نکنید از پول خبری نیست. در واقع کسب و کارهای کوچک به نسبت زمانی که برای آن‌ها صرف می‌شود، درآمدزایی خواهند داشت. هم چنین درآمد حاصل از ابتدا قابل پیشبینی و تضمین شده نیست و شکست‌های مقطعی می‌توانند بسیار دردناک باشند. باید توجه کنید که امکان ورشکستگی نیز وجود دارد. هم چنین از بیمه و مزایا خبری نخواهد بود و ممکن است هیچ زمانی برای استراحت پیدا نکنید. کسب و کارهای کوچک را از نظر بستر ایجادشان به دو دسته اصلیِ کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای فیزیکی تقسیم  می‌شوند که خود آن‌ها نیز به موارد جزئی‌تری دسته بندی می‌شوند.به این نکته نیز باید توجه کنید که استفاده نکردن از اینترنت و امکانات موجود در آن به یک شکست کامل خواهد شد.

برند سازی یا برندینگ چیست؟

چگونه از کسب و کاری کوچک برندی بزرگ را بسازیم؟

اصطلاح برند شخصی یا مارک شخصی توسط شخصی به نام تام پیترز در اواخر قرن 20 وارد دنیای تجارت شد. تام در این باره مقالات زیادی نوشته و منتشر کرده است و معتقد است که برند سازی مخصوص افراد خاصی با شرایط خاص و متفاوتی نیست.هر کس در هر جایگاهی میتواند برند مخصوص به خود را داشته باشد. از نظر او رشد و پیروزی در دنیای کسب و کار مهم ترین کاربرد برند سازی است. پس از تام پیترز، پیتر مونتویا نیز چندین کتاب در زمینه برند سازی شخصی به چاپ رسانده است. از نظرپیتر، انتخاب جامعه و مخاطب هدف در امر برند سازی بسیار اهمیت دارد. به این معنا که باید طی فرایند برند سازی، انتخاب کنیم مخاطب هدف ما چه کسانی خواهند بود و تمرکز ویژه برای جذب آنها خرج کنیم. در حالت کلی برند سازی یا برندیگ به معنای کسب جایگاه مخصوص به خود در میان سایر رقبا، می باشد.به عبارتی دیگر برند سازی یعنی اعتبار سازی . اینکه چه مدرک تحصیلی دارید یا تجربه و سابقه کارتان چیست، فاکتور هایی بودند که در گذشته نقش بسیار پر رنگ تری در موفقیت یک شخص یا حرفه ی او داشتند. اما امروزه آنچه بسیار مهم است این است که توانایی های شما چیست ، چرا که در محیطی تخصصی تر و حرفه ای تر در بازار کار ، مورد قبول مخاطبان قرار گرفتن حائز اهمیت شایان توجهی است. پیش تر تصور عموم این بود که فرایند برند شدن یا برند ساختن ،چیزی بسیار پیچیده و غیر قابل دسترس برای همگان است و فقط می تواند مختص شرکت های تجارتی ابر قدرت یا محصولات بسیار پر فروش و معروف در سراسر دنیا باشد.اما در دنیای تجارت امروز هر چیزی یا هر کسی می تواند برند شخصی و مخصوص به خود را داشته باشد و برند سازی برای ماندگاری در ذهن مخاطب ، به یکی از مراحل لازم و حیاتی حین راه اندازی کسب و کار تبدیل شده است.

اهمیت برندینگ

چگونه از کسب و کاری کوچک برندی بزرگ را بسازیم؟

شاید به دنیای اطرافتان دقت کرده باشید که چگونه افراد و کسب و کار های مختلف برای برند سازی شخصی خود وقت و هزینه صرف می کنند. اولین مزیت برندسازی شخصی افزایش درآمد است. هنگامی که برند سازی حرفه ای تر انجام شود،  میتوان خدمات یا محصولات مورد نظر را به قیمت بالاتری عرضه کرد. البته این به آن معنا نیست که فاکتور کیفیت داشتن خدمات و محصولات را نادیده گرفته می شود.  طی یک فرآیند موفق برند سازی به جای آنکه شما به دنبال مشتریان باشید، آنها خودشان به سراغتان خواهند آمد.علاوه بر این ها برند سازی به شما کمک میکند برای مخاطبتان قابل لمس تر و واقعی تر باشید. برند سازی حرفه و کسب و کار شما را از سایر رقبا متمایز میکند. هم چنین موجب تایید و افزایش اعتبار شرکت خواهد شد. برند سازی باعث تایید بیشتر توسط مشتریان خواهد شد و در نتیجه فروش بیشتر محصولات را در پی خواهد داشت. هم چنین یک برند قوی، پتانسیل بازگشت مشتریان ناراضی را خواهد داشت و حتی تعداد مشتریان وفادار را نیز افزایش خواهد داد. برند سازی حرفه ای باعث ایجاد شناخت در میان مشتریان شده وگاهی حتی ارتباط عاطفی بین شرکت و محصولات با مشتریان برقرار خواهد شد. در آخر هم  می توان گفت توسط یک برندینگ قوی پیام و شعار شرکت به خوبی در بین مخاطبان انتقال خواهد یافت.

خصوصیات یک برند سازی موفق

  • شناخت مخاطب

یک برند حرفه ای  به خوبی از مخاطبین هدف و بازار هدف شناخت دارد و نحوه ارتباط با آن ها را می داند. بدیهی است که هر برندی تعدادی مشتریان دائمی و همیشگی دارد، بنابراین حفظ و نگهداری این مشتریان از دیگر اهداف برندهای موفق است. به طور کلی تلاش برای شناخت مخاطب و برطرف کردن نیازهای او در تولید یک محصول خوب از ویژگی های یک برند موفق است.

  • منحصر به فرد بودن

درحالت کلی برندسازی یعنی ایجاد یک نام تجاری منحصر به فرد و متفاوت از دیگر برندها ، مثلا برند اپل یک برند شناخته شده در سراسر جهان است که منحصر به فرد است. برای منحصر به فرد بودن باید خدماتی ارائه شود که در عین جذابیت برای مخاطب هدف دارای ویژگی های متفاوت و جدیدی باشد.

  • ثبات کیفیت

پایداری در میزان کیفیت، محصولات و خدماتی که ارائه می شود موجب افزایش تعداد مشتریان دائمی می شود. بدیهی است که هنگامی که یک مشتری برای خرید محصولات شما مراجعه می کند اگر کیفیت و مرغوبیت همیشگی را در کالای مورد نظرش نبیند، قطعا برند دیگری را انتخاب خواهد کرد. در نتیجه چون فضای رقابتی بین برندها حاکم است، هر چقدر این کیفیت دائمی و همیشگی باشد، مشتریان بیشتری هم حاصل خواهد شد.

  • شناخته شدن

شناخته شدن یک برند زمانی اتفاق می افتد که آن برند از راه های مختلفی برای شناساندن خود به مشتریان استفاده کند. یکی از راه های شناخته شدن برند ها طراحی لوگو حرفه ای است. معمولا برندهای بزرگ شناخته شده هستند، این برندها به دلیل محبوبیت، قدمت و داشتن محصولات خوب تقریبا برای تمام مشتریان شناخته شده هستند. این برندها از تبلیغات فراوان استفاده می کنند حتی میتوان گفت  خیلی از آنها برندهای بین المللی هستند. یکی از راه های تبلیغات موفق طراحی کاتالوگ حرفه ای است.

  • مدیریت مناسب

نمیتوان نقش یک مدیریت صحیح را در موفقیت برندینگ انکار کرد. در پس هر برند موفقی یک مدیریت قوی و مناسب وجود دارد. یک برند موفق از ابتدا استراتژی ها و تکنیک های نوینی برای مدیریت سیستم کاری خود در نظر می گیرد. مدیریت قوی با ایجاد یک تیم کاری موفق می تواند به اهدافی که تعیین کرده است برسد.

چگونه از کسب و کاری کوچک برندی بزرگ را بسازیم؟

جمع بندی

 قبل از یک شروع کوچک باید با انجام تحقیقات ، بزرگی صنعتی که می‌خواهید وارد آن شوید را درک کنید. سپس برنامه خودتان را برای پایه گذاری یک برندینگ موفق بچینید. از جمله نکات قابل اهمیت در برند سازی سفارش طراحی کاراکتر حرفه ای است. برای ادامه کلیک کنید.