اشتباهات رایج گرافیست ها

اشتباهات رایج گرافیست ها

مقدمه

در دنیای امروزه شاهد هستیم که طراحی گرافیک به یک شغل بسیار مهم و کاربردی تبدیل شده است، هنگام تولد و آغاز به کار هر شغل و یا ایده ای ، قبل از هر چیز پای یک طراح در میان است، تمامی کارهای گرافیکی مانند طراحی پوستر، طراحی لوگو حرفه ای، طراحی کارت ویزیت و هر آنچه برای تبلیغات یک فعالیت نیاز است ؛ همواره حضور یک طراح را می طلبد. همه ی طراحان حرفه ای از ابتدا حرفه ای نبودند و قطعا تجربه ی خطاهایی را داشته اند که امروز از آن ها یک طراح حرفه ای ساخته است.  فرقی نمی‌کند که شما یک طراح گرافیک تازه کار باشید که به دنبال گرفتن اولین سفارش است یا یک گرافیست با تجربه؛ و یا حتی صاحب کسب و کاری که می خواهد سفارش خود را ثبت کند،  اشتباهات رایج در طراحی گرافیک می‌تواند آسیب‌های زیادی در پی داشته باشد. بنابراین، آگاهی از این اشتباهات حیاتی لازم و ضروری است. در این مقاله با شرح اشتباهات رایج گرافیست ها با ما همراه باشید.

گرافیست کیست؟

طراح گرافیک یا گرافیست به فردی می گویند که با استفاده از عکس‌ها، خط‌ها و نوشته‌ها، تصاویر زینتی حاوی مفاهیم گوناگون را خلق می کند. همه ی گرافیست‌ها با به‌کار گیری تکنیک‌ها و اصول مختلف طراحی، نقاشی، چاپ، تصویرسازی اقدام به خلق آثار هنری می کنند که توسط آن ها ، پیام‌های بصری متنوعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل می شود. یک گرافیست حرفه ای باید علاوه‌ بر داشتن مهارت های تخصصی در این حوزه، از ذوق و خلاقیت هنری بالایی برخوردار باشد. هم‌چنین دانستن مهارت استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، توانایی برقراری ارتباط با سایرین و اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات این حوزه نیز از ارکان ضروری برای یک گرافیست است. گرافیست هنرمندی است که به کمک مهارت و سلیقه خود تصاویر و آثار بصری چشم نوازی می تواند خلق  کند. در واقع طراح گرافیک هنرمندی است که پس از دریافت هر سفارش بصری اولین کاری که انجام می دهد دریافت اطلاعات و شناخت کامل موضوع سفارش مورد نظر می باشد و پس از مشورت با همکاران و با توجه به مهارت و توانایی های ذهنی خودش، ایده های جذابی که برای آن سفارش دارد را خلق می کند.  با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای خاصی برای طراحی گرافیکی تولید شد و تعریف طراحی گرافیک نیز دستخوش تغییرات فراوانی قرار گرفته است، پس می توان گفت طراحی گرافیک شامل ساخت گرافیک، تایپو گرافی و همچنین تصاویر بیانگر ایده می شود و به فردی که گرافیک را به دیجیتال تبدیل می کند و مطابق نیاز مشتری به ساخت بروشور، پوستر، برند می پردازد، طراح گرافیک یا گرافیست می گویند. یک طراح گرافیک حرفه ای باید بداند چه عناصر بصری‌ برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود یا بیشتر آن ها را به اشتراک می گذارد تا آن‌ها را به درستی با یکدیگر ترکیب کند.

تعریف طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین به فرآیند ایجاد ارتباط بصری و حل مسئله با استفاده از اشکال، فضا، تصاویر و رنگ ها می گویند. در واقع می توان گفت یک طراح گرافیک با ترکیب رنگ‌ها، نمادها و تصاویر تلاش می‌کند که به صورت بصری، ایده‌ها و پیام‌های مد نظر را به نمایش بگذارد. به طور خلاصه می توان گفت یک طراح گرافیک دست به بصری سازیِ همه چیز می‌زند، که از جمله مطرح ترین طراحی های گرافیک می توان طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ حرفه ای را نام برد. طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین شامل بسیاری از جنبه‌ها مانند تحقیق در مورد کسب و کار یک شرکت و نمایش پیام برند آن شرکت می شود. هرگونه اشتباه در طراحی لوگو، کارت ویزیت، بروشور به طور بالقوه هم می‌تواند به آینده شرکت آسیب برساند و هم شهرت گرافیست را به خطر بیاندازد. اگر به لوگو و سایر طرح‌های گرافیکی شرکت‌های معتبر و مطرح جهانی با دقت نگاهی بیاندازید، قطعا تحت تأثیر فراوانی قرار خواهید گرفت، چرا که در پشت همه طرح‌های گرافیکی این شرکت‌ها، هدف مشخصی نهفته‌است و درمورد استراتژی آن‌ها  به خوبی فکر شده‌است. پس از آن که مفهوم و هدف یک دیزاین به دقت انتخاب شد، یک گرافیک دیزاینر باید به سایر جنبه‌ها مانند رنگ‌ها، تصاویر، نمادها و سبک حروف نیز توجه کند. طراحی گرافیک امروزه طرفداران بسیاری دارد و دارای آینده شغلی بسیار روشن و درخشانی می باشد. کلاس های آنلاین و اپلیکیشن های بسیار زیادی برای آموزش طراحی گرافیک وجود دارند و علاقمندان به این رشته می توانند با استفاده از آن ها  به راحتی طراحی گرافیک را فرا بگیرند. البته باید توجه داشت که این شغل نیازمند داشتن استعداد و توانایی ویژه نیز هست و موفقیت یک طراح در گرو ذوق و سلیقه و مهارتی که در اجرایی نمودن طرح ها دارد، خواهد بود.

اشتباهات رایج

  • کپی کاری

یک گرافیست حرفه ای به هیچ عنوان نباید از طرح و ایده شخص دیگری استفاده کند. انجام این کار علاوه بر به دنبال داشتن مشکلات حقوقی زیاد، وجهه کاری گرافیست را زیر سوال می برد. برای یک گرافیست حرفه ای ، کپی کاری به معنای ظلم به خودش به عنوان یک طراح است. اما یک طراح می تواند طرح های خوب را ببینید و بدون کپی کردن یک ایده جدید را به ذهن خود مهمان کند ، در واقع می تواند از آن ها الهام بگیرد که این کار مشکلی ندارد.

  • تعیین نکردن هزینه طراحی

نگرفتن پیش پرداخت و عدم تعیین قیمت نهایی در ابتدای کار، خیلی از اوقات باعث تنش و اختلاف بین طراح و مشتری می شود. به عنوان یک گرافیست واجب است در ابتدای کار نصف مبلغ توافق شده را از مشتری دریافت نمایید. باید برای مشتری شرح دهید که نیمی از مبلغ یک پروژه بابت ایده اولیه بوده و باقی مبلغ، هزینه اجرای کار می باشد پس فرد سفارش دهنده موظف است در همان ابتدای کار بابت ایده سازی طراح، پنجاه درصد از مبلغ توافق شده را پرداخت کند. هم چنین گرافیست بایستی پیش از شروع کار و اقدام به طراحی ، انتظارات خود را به خوبی مشخص نموده و پس از مشخص شدن دقیق کار هایی که بایستی انجام  شود، نسبت به نوشتن قرارداد اقدام کند و مشتری آن را امضا نماید، در قرار داد باید تاریخ سر رسید و مبلغ پرداختی قید گردد.

  • بد قولی

گرافیست باید برای تحویل پروژه زمان مشخصی را تعیین کند که مطمئن است تا آن تاریخ قادر به اتمام پروژه خواهد بود. یک گرافیست حرفه ای به هیچ عنوان نباید بد قولی کند. عدم تحویل به موقع پروژه و بد قولی ، تاثیر نامطلوبی بر شهرت و وجهه کاری گرافیست بر جای خواهد گذاشت.

  • عدم خلاقیت

گرافیک دیزاین فرآیندی کاملا خلاقانه است و به همین ترتیب طراح برای موفقیت واقعی باید بسیار خلاق باشد. یک گرافیست حرفه ای باید عناصر مختلفی را امتحان کند. از جمله اصول طراحی که باید در ذهن داشته باشید تعادل، سلسله مراتب، کنتراست، فضا و هماهنگی است، اما لازم نیست زیاد درگیر آن‌ها شوید.

  • بی توجهی به فونت

بازی با فونت‌ها ممکن است جالب باشد، اما اگر در یک متن از ۱۰ نوع قلم مختلف استفاده شود، آن متن به سرعت خسته کننده و آزار دهنده خواهد بود. طراحان حرفه‌ای در یک طرح از بیش از سه نوع قلم استفاده نمی کنند؛ در واقع بهتر است فقط به یک یا دو فونت اکتفا شود. در کل استفاده از ۱ نوع فونت در مخاطب احساس ثبات و تداوم بیشتری ایجاد خواهد کرد. فونت ها در احساسی که یک طرح منتقل می‌کند تأثیر بسزایی دارند. فونت هایی که در متن استفاده می‌شوند باید به راحتی خوانده شوند و با طرح کلی هماهنگی داشته باشند. استفاده از چندین فونت متفاوت در طراحی، باعث بی نظمی و شلوغی بیش از حد کار شده و طرح را غیر حرفه ای و آماتور جلوه خواهد داد.

  • عدم رعایت اصل سادگی

رعایت اصل سادگی به تنهایی امتیازات ویژه‌ای خواهد داشت. دیزاین بیش از حد اشتباه بزرگی نیست، اما مشکلات جدی را می تواند در طرح ایجاد کند. فقط به این دلیل که می‌توان چیزی به طرح اضافه کرد، به این معنی نیست که باید این کار انجام شود. هرچه عناصر بیشتری در طراحی وجود داشته‌ باشد، بیننده برای استخراج اطلاعات ، به همان میزان وقت بیشتری برای هضم و فهم طرح باید بگذارد. داشتن فضای خالی لزوماً بد نیست و در بسیاری از موارد، بهتر از پر کردن فضا با اجزای اضافی است. داشتن طراحی ساده به مخاطب کمک می‌کند تا بر ویژگی‌های اصلی کسب و کار مورد نظر، تمرکز کند.

  • عدم توجه به فاصله بین حروف

بدیهی است که در بسیاری از موارد، تنظیم فاصله بین حروف می‌تواند متن را خواناتر و چشم نوازتر کند. با این حال استفاده نامناسب هم می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در طرح شود، پس لازم است گرافیست به این مسئله توجه کند.

اشتباهات رایج گرافیست ها
  • عدم در نظر گرفتن سلیقه مشتری

درست که یک گرافیست حرفه ای هنگام گرفتن سفارش از مشتری نباید وعده شگفت انگیزی که نتواند به آن عمل کند ، به او بدهد؛ اما این به آن معنا نیست که سلیقه او را در نظر نگیرد. مسئولیت طراح این است که نیازها و خواسته‌های مشتری را به خوبی درک ‌و اجرا کند. برای یک طراح بسیار مهم است که به دستورالعمل‌های مشتری پایبند باشد و طبق سلیقه خودش تغییری در آن ایجاد نکند؛ به این دلیل که فکر می‌کند شاید بهتر به نظر برسد. مشتری هزینه‌ ی طراحی گرافیک را پرداخت می‌کند و وظیفه گرافیست این است که تمام تلاش خود را برای کمک به مشتری در خلق خواسته اش انجام دهد.

  • عدم توازن رنگ‌ها

می دانیم که استفاده از رنگ‌های زیاد و متفاوت منجر به سردرگمی بصری می‌شود. هنگام انتخاب پالت، انتخاب خود را فقط به چند رنگی محدود کنید که به اندازه کافی کنتراست ایجاد می‌کند تا بدون ایجاد حواس پرتی، باعث عمق دادن به طراحی شوند. نباید در متن از رنگ‌های متنوع استفاده شود، چرا که به هیچ عنوان با استفاده از رنگ های بسیار متنوع نمی توان یک طراحی حرفه ای انجام داد. این که هیچ توجهی به هماهنگی رنگ ها با یکدیگر نداشته باشید قطعا طرح جذابی به شما تحویل نخواهد داد و هم چنین برای مشتری نیز رضایت بخش نخواهد بود. پس لازم است حتما به تناسب رنگ ها با یکدیگر و با نوع طراحی، توجه شود.

اشتباهات رایج گرافیست ها

برای سفارش طراحی لوگو حرفه ای و ادامه کلیک کنید.