ارتباط و نقش عکاسی در طراحی گرافیک

ارتباط و نقش عکاسی در طراحی گرافیک

مقدمه

در هنر ، روش ها و تکنیک های مختلفی برای خلق یک اثر ( طراحی لوگو حرفه ای ، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و...) وجود دارد، از جمله تکنیک های تایپو گرافی، طراحی گرافیک، تصویر سازی ، استفاده از عکس و غیره. از سال های اولیه عکاسی، استفاده از عکس به عنوان یک شیوه اطلاع رسانی و مستند  مورد توجه بوده است. در حقیقت عکس ها به صورت تلفیقی در کنار طراحی حروف و تصویرسازی به اضافه هنر چاپ در جهت اهداف اقتصادی سیاسی، خود را نشان دادند. استفاده از عکس در طراحی گرافیک به جهت بهبود تاثیرات بیشتر و بهتر اثر بر ذهن مخاطب است. نزدیک به یک قرن است که عکاسی و گرافیک گام به گام با تکنولوژی دوره خود رشد کرده اند و تغییرات شگرفی را به خود دیده اند. درست است که این دو در کل مستقل از یکدیگرند، اما متاثر از یکدیگر هستند، به عبارتی ارتباط متقابل و محکمی بین این دو مفهوم وجود دارد و البته تشابه اصلی آن‌ها در تکثیر پذیری‌ شان نهفته است. هم‌ سویی و هم‌ پایی طراحی گرافیک و عکاسی از آغاز تبلیغات تجاری در مطبوعات رنگ بیشتری به خود گرفت و ناگزیر با تکنیکهای چاپ هم‌ زمان خود نیز پیشرفته تر شدند. در واقع یک طراح گرافیک حرفه ای ، ایده ها و تصاویر را به منظور بهره گیری تبلیغاتی و هنری به کار می گیرد و می توان گفت در حقیقت عکس جزء جدایی‌ ناپذیر تبلیغات می باشد. البته لازم به ذکر است که ممکن است از عکس به صورت مستقیم استفاده نشود، اما نمود و تاثیر آن، در بیشتر موارد، قابل مشاهده خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به تفضیل به شرح ارتباط و نقش عکاسی در طراحی گرافیک بپردازیم ، با ما همراه باشید.

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین در واقع همان خلق و ایجاد ارتباط بصری و حل مسئله با استفاده از اشکال، فضا، تصاویر و رنگ ها است. یک طراح گرافیک با استفاده از ترکیب رنگ‌ ها، نمادها و تصاویر تلاش می‌ کند که به صورت تصویری، ایده‌ها و پیام‌ های مد نظر را به نمایش بگذارد. در حقیقت می توان گفت یک طراح گرافیک  دست به بصری سازیِ همه چیز می‌ زند؛ که از جمله مطرح ترین طراحی های گرافیک طراحی لوگو، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ حرفه ای است. خوب است بدانید فراگیرترین هنر عصر ما بی شک طراحی گرافیک است که معنای جدیدی در بازاریابی دیجیتال به ارمغان آورده است. طراحان گرافیک با بهره گیری از اصول طراحی ساده، رنگ و شکل و همه ی آنچه برای مخاطب جذاب است ، محتوای تبلیغات کسب‌ و کارها را به صورتی خلاقانه تر ارائه می کنند. طراحی گرافیک، هنر هدفمندی است که به منظور القای بهتر مفاهیم به مخاطب هدف به کار گرفته می شود. به همین جهت می توان گفت ارتباط تصویری تعبیر بسیار جالب و به جایی از طراحی گرافیک می باشد. در حقیقت طراحی گرافیک از ترکیب درست و به جای تصاویر، اشکال، رنگ‌ها و نوشته‌ها حاصل می شود و یک طراح گرافیک لازم است بداند چه عناصر بصری‌ برای مخاطب جذاب ‌تر است تا بیشتر آن ها را به اشتراک بگذارد و قادر باشد آن‌ ها را به درستی با یکدیگر ترکیب کند.

ارتباط و نقش عکاسی در طراحی گرافیک

عکاسی

می توان گفت هنر عکاسی پیش از آنکه شاخه ای از هنر باشد ،دست آورد تکنولوژی است و نمی توان صرفا یک دستگاه ثبت کننده اثر نور را که منظره و نمای واقعی و بیرونی را منجمد می سازد هنر نامید. اما عکاسی در واقع علم و نحوه عکس برداری است که بیشتر جنبه تجاری دارد، اما در حقیقت این هنر به نوعی مکمل طراحی می باشد. چرا که عکاسی در بعضی زمینه ها به طور غیر مستقیم از طراحی حمایت کرده به عبارتی به طراحان این اجازه را می دهد تا تصویری از طرح های خود را داشته و هم چنین دامنه های کاری خود را وسعت دهند. لازم به ذکر است طراحان در عکاسی امکان خلق و شیوه جدیدی از طراحی را که بتوان در آن حس لحظه ای هر اثر را به تصرف خود در آورند را تجربه می کنند. به عکاسی فتو گرافی نیز می گویند که این واژه از دو کلمه فتو به معنای نور و گراف، نوشتن و ثبت کردن است. به این معنی که عکاسی خلق تصویر و یا ثبت نور می باشد. در هنر عکاسی نقش تعیین کننده را در ایجاد تصویر ، نور بر عهده دارد. عکاسی علم آمیخته به هنری است که در آن تصاویر و پدیده ها بر روی کاغذ حساسی ثبت شده و عکاس با توجه به ذوق و قریحه ذاتی خودش آنها را خلق می کند. خوب است بدانید عکاسی سه جنبه هنری، علمی و صنعتی دارد که هر یک از این جنبه ها، بر اساس کاربرد و دیدگاهی که در موردش وجود دارد، مورد بررسی قرار می گیرد. در حقیقت علم عکاسی همان هنر ثبت لحظات است که توسط عکاس انجام شده و به تاریخ می پیوندد. عکاسی را می توان در زمینه های مختلف مثلا عکاسی از طبیعت، عکاسی پرتره، خبری، علمی، هنری و ورزشی به کار گرفت. هم چنین آن را می توان از جنبه های مختلف مورد بررسی و کاوش قرار داد. لازم به ذکر است که مهم ترین وسیله در هنر عکاسی دوربین می باشد ،که به منظور ثبت نور و ایجاد تصاویر لازم است. طریقه ی کار آن نیز به این گونه است  که بازتاب نوری که از سطح اشیا به نگاتیو و یا کاغذ حساس به نور برخورد کرده باعث واکنش دادن صفحه حساس و در نتیجه ایجاد تصویر می شود.

ارتباط و نقش عکاسی در طراحی گرافیک

کاربرد عکاسی در طراحی گرافیک

عکاسی و گرافیک شاخه هایی از هنر هستند که می توان گفت هر کدام به نوعی با هم در ارتباط می باشند. در حقیقت این دو هنر به نوعی جنبه تجاری و تکنولوژی دارند و تنها نمی توان به آنها از بعد هنری نگاه کرد. بدیهی است برای شناخت ارتباط عکاسی با طراحی گرافیک لازم است هر کدام از آنها را به خوبی درک کرده و شناخت. عکاسی در واقع تکمیل کننده کار گرافیکی است و می دانید که این دو با نخستین ثبت تصویر طبیعی با دوربین به هم پیوند خوردند، چرا که تکمیل تدریجی عکاسی برای ثبت تصویر منجر به کاهش زمان تهیه لوح های چاپی شد، از همین رو نتیجه ای بهتر برای اصل کار حاصل شد. یکی از نقش های اساسی عکاسی در کارهای گرافیکی ، خلق تصاویر جذاب برای تبلیغ محصولات است ک ارایه خدمات بستگی به عکس برداری حرفه ای دارد. به عبارتی عکاسان تبلیغاتی شروع به کار می‌ کنند  و حاصل این همکاری ، تولید محصولات فرهنگی و تبلیغات موثر خواهد بود. عکاسی به منظور طراحی پوستر و طراحی بیلبوردها و بنرها و طراحی کاتالوگ ها و لوگو ها ، طراحی انواع بروشور ها و بسیاری از این موارد به کار گرفته می شود. کاربرد عکاسی در گرافیک به حدی است که می توان گفت لازمه تبلیغات موثر و در کا خلق کارهای گرافیکی ، یک عکس خوب است.  استفاده از تصاویر و عکس ها در تهیه بروشورها و کاتالوگ ها و بنر های تبلیغاتی ، طراحی سایت و غیره نیز از موارد مهم ارتباط عکاسی با  طراحی گرافیک است. در کارهای گرافیکی و تبلیغات عکس می تواند القا کننده پیام مهم و واضح و روشنی باشد، و هر چه این وضوح بیشتر و بهتر باشد، بدیهی است که کار گرافیکی مورد نظر از کیفیت خوبی برخوردار خواهد شد. واضح است عکس های جذاب و تصاویر عالی می توانند به خوبی پیام مخاطب را در کمترین زمان ممکن و نیز به زیبایی به مخاطب انتقال دهند.

ارتباط و نقش عکاسی در طراحی گرافیک

جمع بندی

در حقیقت عکاسی روند خلق و بازنمایی اثر گرافیک را از مرحله ابتدایی مطالعات تصویری و یافتن ایده تا مراحل پرداخت، چاپ و نمایش ، از نظر شکل و محتوا دگرگون کرده است و می توان گفت به آن سرعت نیز بخشیده است. این تحولات منحصر به ارائه عکس صرفا دریک اثر گرافیکی نمی باشد ، بلکه رویکردهای موافق یا مخالف با عکس و تأثیر متقابل عکس، نوشتار و تصویرسازی نیز سبب پیدایش شیوه‌ های جدید تر نیز شده است. هم چنین تحت تأثیر عکاسی و تحولات آن؛ ابزارهای طراحی گرافیک، دست‌ اندر کاران آن، چاپ، حروف‌ چینی، واژگان بصری، سواد تصویری و نیز شیوه‌ های انتقال پیام و مفاهیم در آثار گرافیک تغییر و گسترش فراوان یافته‌ اند.  در حقیقت تلفیق طراحی گرافیک و عکاسی موجب خلق آثاری شده است که تاثیر آن ها را در مخاطب نمی توان انکار کرد. از جمله معروف ترین و پر کاربرد ترین زمینه های عکاسی در طراح گرافیک ، می توان به پروسه پر چالش برند سازی اشاره کرد . می دانید که پروسه برند سازی شامل طراحی لوگو ، طراحی ست های اداری ، طراحی کاتالوگ و بروشور ها ، طراحی بنر های تبلیغاتی و در کل هر آنچه به تبلیغات ربط دارد ، طراحی سایت و از این دست موارد است. و خب بدیهی است که تمام این موارد نیاز به یک عکس خوب دارند تا بیشتر به چشم بیایند یا موفق تر عمل کنند. به همین ترتیب نیز یک طراح گرافیک حرفه ای ، تصاویر را به هدف خلق طراحی های گرافیکی به کار می گیرد و از همین رو به جرات می توان گفت عکاسی و به عبارتی عکس ها جزء جدایی‌ ناپذیر طراحی گرافیک هستند.